דאסו אוראגן

מטוס הקרב הראשון שרכש חיל-האוויר הישראלי מצרפת. ראשוני האוראגנים הועברו לישראל בשנת 1955 ונטלו חלק במבצע "קדש", מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה ושימשו את

מטוס הקרב הראשון שרכש חיל-האוויר הישראלי מצרפת. ראשוני האוראגנים הועברו לישראל בשנת 1955 ונטלו חלק במבצע "קדש", מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה ושימשו את בית-הספר לטיסה, עד שהוצאו משירות בשנת 1973.

דאסו אוראגן הוא מטוס קרב חד-מושבי מתוצרת צרפת, המסוגל להגיע למהירות מרבית של 940 קמ"ש ולטווח של עד כ-1,000 ק"מ. בשעתו, נחשב המטוס לאמין ולפשוט לתפעול ולאחזקה וכמו כן לבעל כושר שרידות גבוה. את שירותו בחיל-האוויר החל האוראגן בשנת 1955, כשמדינת ישראל חזרה בה מהחלטתה להצטייד במטוסי מיסטר-2 ובחרה לרכוש במקומם 12 מטוסי אוראגן מעודפי חיל-האוויר הצרפתי. במסגרת העסקה רכש החיל גם שלושה מטוסי תובלה מסוג נורד.

במהלך מבצע "קדש" שימשו האוראגנים כמטוסי חיפוי בעת ההכנות למבצע ההצנחה במיתלה וכמו כן תקפו מטרות בשלושת צירי הפריצה של צה"ל בסיני. בנוסף, הם תקפו כלי-רכב מצריים, זחל"מים, טנקים וכוחות חי"ר והשתתפו בהכנעת המשחתת המצרית "איברהים אל-אוואל" שהפגיזה את נמל חיפה. בסך הכל השמידו האוראגנים במלחמה 20 טנקים ו-57 כלי-רכב, כשלאחריה הוחלט לרכוש 45 מטוסי אוראגן נוספים מחיל-האוויר הצרפתי.

ב-5 ביוני 1967, עם פתיחת מלחמת ששת הימים, תקפו מטוסי אוראגן שדות-תעופה מצריים. עשרה אוראגנים אבדו במלחמה ומטוסים נוספים נפגעו. לאחר המלחמה שימשו המטוסים בעיקר לאימון מתקדם בבית-הספר לטיסה, אך המשיכו להשתתף בגיחות מבצעיות, בין היתר במהלך מלחמת ההתשה. עם סיומה עברו כל מטוסי האוראגן לבית-הספר לטיסה ובשנת 1973 הוצאו מטוסי האוראגן האחרונים משימוש, הרבה לאחר המועד המתוכנן מלכתחילה.