משחזרים את המבצע הנועז

11.06.2019 | נועה רוקני | צילום: עמית אגרונוב
בשבוע שעבר ציין חיל-האוויר 38 שנים למבצע "אופרה", אחד המבצעים הנועזים והנודעים ביותר שידע חיל-האוויר. לכבוד האירוע נפגשו כמה ממשתתפי המבצע לשחזור בין דורי עם טייסי ההווה ועם אלו שיבואו בעתיד. "מטרתנו לחבר את דור העתיד לסיפורים שדרכם הוא ימצא את המסלול האישי שלו ואת האומץ להתמודד עם האתגרים שהעתיד טומן בחובו"

ערב חג השבועות. מטוסי ה"נץ" (F-16) שהגיעו רק לא מזמן לחיל-האוויר טסו בשקט, מלווים במטוסי "בז" (F-15). האופרה החלה. רבים שמעו על "מבצע אופרה", המבצע להשמדת הכור העיראקי, אחד המבצעים הנועזים שנעשו בחיל-האוויר.

בשבוע שעבר, 38 שנים לאחר המבצע, התכנסו מספר אנשי צוות-האוויר שהשתתפו במבצע וכאלו שעושים מילואים בחיל, ומספר בני-נוער שחולמים להפוך בעצמם ללוחמי צוות-אוויר שימשיכו להגן על המדינה - כדי לבצע שחזור של המבצע המיתולוגי.
 
מעל ראשו של המלך חוסיין
"מטוסי ה'נץ' הגיעו לחיל-האוויר בשנת 1980", מספר אל"ם (במיל') זאב רז, מוביל המבצע. "טרם הגעתם מפקד חיל-האוויר דאז, דוד עברי, קרא לי ללשכתו ואמר לי שהעיראקים בונים כור אטומי ליד בגדד ושחיל-האוויר חושב על תכניות שונות לתקוף אותו".

אל"ם רז ויתר אנשי הצוות החלו לתכנן את המבצע לתקיפת הכור. "באותה תקופה לא היה לנו תדלוק אווירי למטוסי ה'נץ'. לכן, חשבנו שייתכן שהמבצע אינו ישים מכיוון שהוא דורש טיסה של מעל למספר שעות מסוים. כאשר חזרתי לטייסת ביקשתי מקצין הניווט שלי, שהיה אז סרן צעיר בשם אילן רמון, לבדוק האם המבצע בר ביצוע", מוסיף אל"ם (במיל') רז. "אילן ערך חישובים ושירטט מפות רבות, ניגש אליי אחרי כמה שעות ואמר לי שהמבצע כמעט אפשרי. כלומר אין בעיה להגיע לבגדד אבל יש בעיה לחזור לארץ - חסר קצת דלק".

המתכננים הצליחו לסגור את הפער - ואכן ביצעו את המשימה בהצלחה, על פי התכנון וללא שום תקלה, גם כאשר המלך חוסיין אשר שהה ביאכטה שלו ראה את המטוסים הישראליים עוברים מעל ראשו ודיווח על כך. "אף אחד לא ציפה שהמבצע יגמר כך, בלי תקלה, אפילו לא הקלה ביותר", מציין אל"ם (במיל') רז וצוחק: "הדבר הכי מצחיק הוא שכשהחזרנו את המטוסים מבסיס עציון לרמת-דוד התגלו מספר תקלות קטנות, כאילו שהמטוסים ידעו שעכשיו מותר להם להתנהג כרגיל".

לצד אלו שהיו שם
שחזור המבצע נעשה במרכז הסימולטורים של מטוס ה-F-16 "הטייסת" שממוקם בסינמה סיטי גלילות. בשחזור טסו שלושה דורות על פי אותו מתאר שהתקיים לפני 38 שנים. בין המשתתפים בשחזור היה דוד עברי, מפקד חיל-האוויר בזמן המבצע, ששלט עליו לאורך כל הדרך. טל רמון, בנו של אילן רמון ז"ל, טס בדיוק באותו מיקום במבנה בו טס אביו, במטוס השמיני והאחרון. ורוני בן חור, בת 15 מנתניה שמשתתפת בקורס לנוער ב"טייסת" וחולמת בעצמה על עתיד בתור טייסת בחיל-האוויר, השתתפה גם היא בשחזור.

"לפני ביצוע השחזור למדנו על המבצע ועל החשיבות שלו", מציינת רוני. "הטיסה לצד אנשי צוות-האוויר שטסו במבצע המקורי הייתה מאוד מרגשת. הם ההיסטוריה של חיל-האוויר ואנחנו זכינו לחוות יחד איתם את אחד המבצעים המשמעותיים שנעשו בחיל-האוויר".

חוזרים בזמן
רגע לפני הטיסה המשותפת התכנסו כל הטסים לתדריך קצר כדי לרענן את זיכרונם ולעבור על מתאר הטיסה. מיד לאחר מכן התיישבו בסימולטור, כל אחד במטוס ה"נץ" שלו. חדים ומרוכזים במשימה המריאו וטסו לכיוון בגדד, ובמשך מספר דקות חזרו לשנת 81'. הסימולטור ניסה לדמות את הפרטים הקטנים ביותר ביניהם גם את היאכטה של המלך חוסיין, כדי לספק חוויה עשירה ומלאה.

מקים הסימולטור, אל"ם (במיל') ק', היה חניך בבית-הספר לטיסה כאשר אל"ם (במיל') זאב רז היה מפקד בית-הספר, כך שבזכות השחזור אותו הוא יזם, זכה לטוס במבצע שהוביל מפקדו. "השחזור לא היה קל מכיוון שהמבצע עצמו היה מורכב", מציין אל"ם (במיל') ק'. "היה מרגש להיכנס לקוקפיט ולהוביל רביעייה בה במטוס השלישי טס דוד עברי, מפקד חיל-האוויר לשעבר, במטוס השני נמצאת רוני, שמשתתפת בקורס לנוער ובמטוס הרביעי טס טל רמון שישב במקום בו ישב אביו".

"אני שמח שהשחזור לא עסק בטכנולוגיות ובכלי-טיס, אלא דיבר על ערכים, על רוח ותרבות ארגונית חיל-אווירית, על תהליכי למידה ועל אומץ. אלו דברים שהיו קיימים בחיל-האוויר אז וקיימים גם היום", מסכם אל"ם (מיל') ק'. "מטרתנו לחבר את דור העתיד לסיפורים שדרכם הוא ימצא את המסלול האישי שלו ואת האומץ להתמודד עם האתגרים שהעתיד טומן בחובו".