נא להכיר: הגף הטכני של טייסת ה"אדיר"

11.06.2019 | דור פלקוביץ | צילום: סליה גריון
הם מתחזקים את כלי-הטיס המתקדם ביותר בחיל-האוויר, פועלים על פי מערכי עבודה באנגלית ונזהרים במיוחד כשהם בקרבת המטוס. הכירו את הגף הטכני של טייסת ה"אדיר" (F-35I) הראשונה בחיל, שחייליו מתמודדים יום יום עם משימה מיוחדת במינה – משימתם של חלוצים. עולים על סרבל כחול: כתבה שישית בסדרה

אנשי הגף הטכני בטייסת 140 ("נשר הזהב") מבצעים מ-א' ועד ת' את כל פעולות האחזקה במטוס המתקדם ביותר שנמצא בשימוש בחיל-האוויר - ה"אדיר" (F-35I). "ה'אדיר' איננו דומה לאף כלי-טיס שאנחנו מכירים", מספר רס"ן ח', מפקד הגף הטכני בטייסת.

חלוצי הדור החמישי
"ה'אדיר' מתקדם מאוד גם בהיבטי אחזקה ויודע לייצר 'דו-שיח' עם הטכנאים", מסביר רס"ן ח'. "המטוס מתריע כשהוא צופה שחלקיו צריכים חילוף. הוא מרושת באינספור חיישנים המבקרים אותו ללא הפסקה, וברגע שהוא מרגיש שחיקה ברמה מסוימת אנו מקבלים התראה".

מערכת האחזקה החזויה אינה קיימת במטוסי-קרב אחרים בחיל, כמו גם מערכות נוספות המותקנות באדיר. כמו כן, כל מערכי העבודה של ה"אדיר" קיימים רק באנגלית, כיוון שהמטוס יוצר בחברת "לוקהיד מרטין" האמריקאית, ועל חיילי הגף הטכני לפעול בהתאם.

הסוד: תכנון מדויק
למרות שטייסת 140 הינה מבצעית, כלי-הטיס עדיין נמצא בתהליך של פיתוח. "ישנם דברים שאנחנו חווים בפעם הראשונה. אין לנו מקורות אחרים להסתמך עליהם, זה אומר שכל התהליכים כאן מבוצעים בצורה אדוקה מאוד ועם בקרה רבה", מוסיף רס"ן ח'. "אנשי הגף הטכני הם החלוצים בארץ בטיפול במטוס מהדור החמישי, ואנחנו קולטים כל הזמן עוד ועוד יכולות חדשות".

אנשי הגף הטכני של הטייסת, שעוברים מיונים והכשרה ייחודית הכוללת התנסות בסימולטור טכנאים, פועלים בצורה מדויקת ומתוכננת זמן רב מראש. "צורת העבודה הזו מקלה מאוד על המשרתים בגף", מסביר רס"ל דימה צ'רבץ, ראש צוות חימוש בטייסת. "וכמובן שבמידה שיש אירוע לא מתוכנן אנו מחזיקים כוננים למקרה חירום".

כלים אחרים, תקלות אחרות
למטוס ה"אדיר" יש יכולות מתקדמות מאוד ולכן על הגף הטכני לעבוד בזהירות רבה. "אנחנו לא יכולים להשתמש בכל כלי העבודה הרגילים בטייסות הקרב, ולכן עלינו להשתמש בכלים אחרים", מתאר רס"ל צ'רבץ. "החיילים המשרתים בגף עובדים עם כפפות, ובכלל, עלינו לעבוד בזהירות רבה כאשר אנו באים במגע עם המטוס".

"לתחזק מטוס כה חדשני וייחודי זה אתגר", מעלה רס"ל צ'רבץ. "זה מטוס מתקדם מאוד המספק עבודה בעלת אתגרים רבים. התקלות שאיתן אנו מתמודדים הן לא מכניות כמו בשאר טייסות החיל, הן לרוב קשורות באלקטרוניקה".

גאווה גדולה
"אני חושב שכל טכנאי בגף מרגיש גאווה גדולה לקחת חלק בהפעלת כלי-הטיס מתקדם כזה", משתף רס"ן ח'. "אנחנו מבינים שזה המטוס העיקרי שיפעל בזירה העתידית, וזו חוויה מדהימה לחוות אותו החל משלביו הראשונים בחיל. העבודה שאנחנו מבצעים היום תשפיע על המערך שנים קדימה, ועל מאות טכנאים בעתיד".

לאחרונה נגזר הסרט למבנה הראשון של טייסת 116, העתידה להיפתח בשנת 2020, כטייסת השנייה שתפעיל את ה"אדיר". "גם היום אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם טייסת 116", הדגיש רס"ן ח'. "אנחנו מתייחסים לכך בתור הקמה של מערך. כך, כבר מהצעד הראשון יהיו יחסי עבודה מצוינים בין שני הגפים". 

לכתבות נוספות בסדרה:
• כיצד המושגים "מהפכת המידע", "ביג-דאטה" (big data) ו"בינה מלאכותית" קשורים לחיל-האוויר?
http://www.iaf.org.il/9076-51085-he/IAF.aspx
• בואו להכיר את מאמן הטכנאים הראשון של חיל-האוויר:
http://www.iaf.org.il/9076-51101-he/IAF.aspx
• איזה בסיס ניצח בתחרות השנתית של המערך הטכני? http://www.iaf.org.il/9077-51109-he/IAF.aspx