מיוחד: חיל-האוויר בתמונות של אז והיום

09.06.2019 | מערכת אתר חיל-האוויר | עריכת תמונות: קורל דביר, מייק יודין וסליה גריון
מיוחד לשבועות: מטוסים ותיקים אל מול המתקדמים ביותר שעדיין נקלטים בחיל, מנהגים שקיימים עוד מהקמתו של החיל ומשימות שהיו ויהיו רלוונטיות שנים קדימה. חזרנו אל התמונות ההיסטוריות של חיל-האוויר, שממשיך להתקדם אך לא שוכח את המסורת

מטוסים ותיקים אל מול המתקדמים ביותר שעדיין נקלטים בחיל, מנהגים שקיימים עוד מהקמתו של החיל ומשימות שהיו ויהיו רלוונטיות שנים קדימה. חזרנו אל התמונות ההיסטוריות של חיל-האוויר, שממשיך להתקדם אך לא שוכח את המסורת.

קשר בין-דורי
בתמונה: ה"קורנס" (פאנטום), מטוס-הקרב הדו-מושבי שיוצר בארצות הברית, נכנס לשירות בחיל-האוויר בשנת 1969 והיה שייך לדור השלישי של מטוסי-הקרב. שבועות ספורים לאחר שנקלט כבר השתתף במלחמת ההתשה, ובהמשך גם במלחמת יום-הכיפורים ומלחמת שלום הגליל, ולזכותו נרשמו יותר ממאה הפלות. מטוס ה"קורנס", ששינה את פני הזירה, חגג בחודש פברואר האחרון יובל לקליטתו בחיל. לצדו: מטוס שמשנה בעת הזו את פני הזירה - ה"אדיר"F-35I) ). מטוס חמקן בן הדור החמישי, שנקלט בטייסת 140 ("נשר הזהב") בשנת 2016, ועתיד להיקלט גם בטייסת ה"אדיר" השנייה שתיפתח בשנה הקרובה, כשבימים אלו עדיין נוחתים מטוסים חדשים בארץ.

לתחקר = להשתפר
בכל טייסת בחיל-האוויר ישנו חדר מיוחד - חדר התדריכים. לפני כל גיחה ולאחריה יושבים בו אנשי צוות-האוויר, תחילה, לתכנן וללמוד את מתאר הטיסה, ובסיום לתחקר את מהלכה - מה היה טוב ומה פחות? מה אפשר לשפר לטיסה הבאה? לוחמי צוות-האוויר מבלים שעות בחדר התדריכים במהלך השירות שלהם, ותרבות התחקור, מנגנון קבוע המתרחש בכל אירוע מקטן לגדול ובכל ימות השנה, מושרשת עמוק באופיו של חיל-האוויר. רבים זוקפים לזכותו של התחקיר את עוצמתו של החיל.

מהאוויר אל המים
אחת המסורות עתיקות היומין בחיל-האוויר היא לשפוך דלי של מים על לוחם צוות-האוויר בתום טיסת ה"סולו" הראשונה שלו. טיסת ה"סולו" הראשונה היא מהנקודות המשמעותיות ביותר שחווים חניכי קורס-הטיס לאחר כשנה בקורס, כשהם ממריאים במטוסי ה"עפרוני" (T-6 טקסן 2) לבדם בפעם הראשונה. גם לאחר הגעתם של בוגרי קורס-הטיס לטייסות המבצעיות, ולאחר שעברו את ההסבה למטוס עליו יטוסו, הם מבצעים לראשונה את טיסת הסולו ומסיימים אותה ספוגי מים.

יש לי כנפיים
סיום קורס-טיס, מסדר הכנפיים. אחת לחצי שנה מסיימים עשרות בודדות של לוחמי צוות-אוויר חדשים את קורס-הטיס, בטקס חגיגי ומרגש שמתקיים בבסיס בו פועל בית הספר לטיסה - חצרים. משפחות וחברים נרגשים יושבים בקהל, בשמיים חולפים מגוון מטוסי החיל במפגן ראווה, ובוגרי הקורס מקבלים את הכנפיים הנכספות, להן חיכו במהלך שלוש השנים של הקורס. בעוד מספר ימים יסתיים קורס מספר 178, כשהקורס הראשון נערך לפני עשורים רבים, בתחילת מלחמת העצמאות.

אש עליכם
כבאי החיל הם חיילי חובה שהוכשרו במיוחד למשימת הכיבוי ועוסקים במתן שירותי כיבוי והצלה למטוסים ולמסלולי הטיסה של החיל. הם מוצבים בכל הבסיסים ונמצאים בכוננות מתמדת ללחימה באש. הכבאים אינם עוסקים בזאת בלבד, ונרתמים לכל משימה אליה נדרשים. צוותי כיבוי ממגוון בסיסי החיל סייעו גם בגל השריפות בחודש מאי האחרון.

מתנה משמיים
הצנחת הציוד היא משימה מרכזית במערך התובלה הכבדה של החיל. בתמונה, מטוס הנורד שיוצר בצרפת, נכנס לשירות בחיל-האוויר בשנת 1956 והטיס אנשים ומטענים. כיום, את משימות ההטסה וההצנחה מבצעים מטוסי התובלה הטקטית של החיל: ה"קרנף" (הרקולס C-130) שהוא אחד מהמטוסים הוותיקים ביותר שמפעיל החיל, וה"שמשון" (סופר-הרקולס C-130J) שנקלט בחיל בשנת 2014. בעזרת מטוסי התובלה הכבדה מצניח חיל-האוויר אספקה לכוחות שנמצאים בשטח, ועשה זאת בפעם האחרונה במהלך מלחמת לבנון השנייה.