הסתיים תרגיל נרחב של חה"א בקפריסין

31.05.2019 | נופר בליט, קפריסין | עיצוב גרפי: נועה בן אליעזר
במהלך השבועיים האחרונים התקיים תרגיל נרחב של חיל-האוויר מחוץ לגבולות המדינה. מערך המסוקים פרס לקפריסין עם לוחמי יחידת אגוז, ויחד תרגלו מגוון תרחישי לחימה. לראשונה: גיחות משותפות עם קפריסאים ופריסה של מערך הכטמ"ם אל מחוץ לארץ

מגוון כלי-טיס, מאות אנשי חיל-האוויר וכוחות קרקע, שבועיים ימים, חודשים רבים של הכנה, וחצי אי שנסגר במיוחד לטיסה: השבוע חזרו כוחות אחרונים מקפריסין, שם נערך בשבועיים האחרונים תרגיל חיל-האוויר בשילוב עם יחידת אגוז.


צילום: טייסת 118

ב"פריסה", בלשון חיל-האוויר, השתתפו טייסות המסע"ר (מסוקי-הסער) מסוג ה"יסעור" (53-CH) וטייסות המסק"ר (מסוקי-הקרב) מסוג "פתן" (אפאצ'י) ו"שרף" (אפאצ'י לונגבאו). כוחות יחידת אגוז ולוחמי יחידה 669 (יחידת החילוץ הקרבי והפינוי בהיטס) נחתו בקפריסין במטוסי התובלה הכבדה של החיל. בעזרת מטוסי התובלה פרס מערך הכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) בפעם הראשונה אל מחוץ לגבולות המדינה. צוותי ביום אויב של טייסת 115 ("הדרקון המעופף") דימו איומים קרקעיים עבור צוותי הטיסה, ומערך שלם של טכנאים, צוותי אחזקה ואנשי מנהלה הגיעו על מנת לתמוך את הפריסה רחבת המימדים שמרכזה היה בבסיס "פאפוס" שבחלקו המערבי של האי הקפריסאי.


צילום: מייק יודין

"השילוב בין כוחותינו לשטח בקפריסין מהווה הזדמנות מצוינת עבורנו גם ברמת הטייסת, וגם ברמת צה"ל, לתרגול איכותי ואפקטיבי", קבע סא"ל ע', מפקד טייסת 113 ("הצרעה") המפעילה את מסוקי ה"שרף". "על זה יש להוסיף את מורכבות הפריסה לחו"ל שהופכת את האימון למאתגר ומלמד יותר, ומספקת למשתתפיה חוויה משמעותית ומעצימה".

 
צילום: טייסת 118

אימון מרוכז
אזורים גדולים נתרמו על ידי הקפריסאים כשטח אימון אווירי, שחולק למגרשים בהם התאמנו יחדיו המסע"ר, המסק"ר והכטמ"ם. צוותי המסוקים תרגלו תקיפה בגובה נמוך ובגובה גבוה, סיוע משותף לכוחות הקרקע, טיסה באיזור מוכה טילים עם סוללות טק"א (טילי-קרקע אוויר), וביצוע משימת החיט"ן (חילוץ טייס נוטש). "במהלך הפריסה חווינו כמעט את כל המתארים שתרגלנו בחצי שנה האחרונה בטייסת וקיבלנו אימון איכותי במיוחד", הסביר סגן ת', לוחם צוות-אוויר בטייסת 190 ("מגע הקסם") המפעילה את מסוקי ה"פתן", ומוביל הפריסה בטייסתו.

מרכיב משמעותי באימון של צוותי המסוקים היה טיסה בהריו הגבוהים של האי. "בארץ יש לנו את החרמון שהוא תא שטח מוכר היטב וקטן יחסית, ובעל כמות מנחתים מוגבלת", הסביר סא"ל י', מפקד טייסת 118 ("דורסי הלילה") המפעילה את מסוק ה"יסעור", ומוביל הפריסה לקפריסין. "לכן, הטיסה באיזור גבוה בהרים הקפריסאים מאתגרת מאוד את צוות המסוק. האוויר דליל והמסוק מגיב בצורה שונה, ובעת הנחיתה נדרש כוח רב המקרב אותנו למגבלות המנועים של המסוק. לכן חשוב לנו במיוחד להתאמן על כך".


צילום: טייסת 118

חלק מה-DNA שלנו
לאימון בשטח קפריסין הצטרפה יחידת אגוז, כשבמהלך התרגיל הוקצו ליחידה מספר מסוקים. מסוקי-הסער הטיסו את הכוח מנקודה לנקודה, פינו פצועים והטיסו רכבים, הכטמ"ם "זיק" הכווין את הכוח ואיתר מודיעין ומסוקי-הקרב סייעו באש וחיסלו את האיומים. "בהגדרה, שיתוף פעולה עם הכוח הוא חלק מה-DNA של מערך המשולבים", הצהיר סרן ד', איש צוות-אוויר בטייסת 118, ומוביל הפריסה מטייסתו. "האימון של כוח קרקעי ומערך המסוקים הוא טוב יותר עבור שני הצדדים".

"קיימנו יחד עם כוחות הקרקע תכנון וביצוע משותף מקצה לקצה", אמר סא"ל ע'. "אני יכול לשבת עם מפקד היחידה המיוחדת, מוביל 'יסעור' ומפעיל כטמ"ם, ויחד אנחנו מנתחים ומתכננים משימה ולאחר מכן הולכים ומבצעים אותה בשטח שאינו מוכר, חוזרים ומתחקרים את הכל, ויש לכך ערך מבצעי משמעותי". כבר במהלך הפריסה תחקרו מפקדי הטייסות יחד עם הכוחות בשטח ומפעילי הכטמ"ם, על מנת ללמוד ולהשתפר ליתר ימי האימון.


צילום: מייק יודין

להדק את הקשר
ועוד בתחום שיתוף הפעולה - אמנם חיל-האוויר קיים מספר לא מבוטל של אימונים בקפריסין, אך זו הייתה הפעם הראשונה בה התקיימו גיחות משותפת לטייסי המסק"ר הישראליים יחד עם הטייסים הקפריסאים, במסוקי ה-Mi-35. "הקפריסאים אירחו אותנו בחום וסיפקו לנו שטחים רבים מהאי להתאמן בהם במשך כל הפריסה", הסביר סרן ד'. "הטיסה יחד, המשימות המשותפות, התדריך והתחקיר, הלמידה וההפריה ההדדית, שהתווספו להיכרות ולשיח היום-יומי טרם הפריסה, שיפרו את היחסים גם מעבר לאימון".

חיזוק הקשר והידוק היחסים בין ישראל וקפריסין הייתה בין המשימות המרכזיות בקיום התרגיל. "מפריסה לפריסה אנחנו מחזקים את שיתוף הפעולה בין החילות ובין המדינות, יחד עם הקשר הבין-אישי, והקפריסאים מקבלים אותנו בזרועות פתוחות ובצורה מקצועית", הדגיש סא"ל א'. "אנחנו מרגישים שזו זכות גדולה להיות חלק משיתוף הפעולה הבינלאומי".


צילום: נופר בליט

בסיס מעבר לים
חיל-האוויר פוגש את הקפריסאים ומתאמן איתם ככלל אחת לחצי שנה, אך רוב התרגילים המשותפים אורכים ימים בודדים, כשבסוף כל יום שבים הצוותים ארצה. בתרגיל הנוכחי נשארו כלי-הטיס על אדמת קפריסין לאורך כל התרגיל, ואיתם גם צוותי האחזקה, המנהלה ואנשי צוות-האוויר. "אמנם הגענו כדי להתאמן, אבל יש עולם שלם מסביב", הסביר סרן ד'. "השתתפו מאות אנשי גף טכני ואנשי תחזוקה, צוותי מנהלה, נציגים מהיב"א (יחידת בקרה אזורית), חזאי, פקידות מבצעים ומש"קיות ניווט של הטייסות".

"ממש הקמנו 'בסיס' מעבר לים", הוסיף סא"ל י'. "מגוון כלי-טיס, המראות ונחיתות תכופות, אנשים רבים ולוח זמנים מדויק לנהל - ייצרו לנו מורכבות. היה מרשים לראות את ההתגייסות של כולם ואת המסירות, זה נותן תחושת עוצמה וידיעה שאנחנו מסוגלים לעשות הרבה מאוד".


צילום: נופר בליט

לפריסה הצטרפו טכנאים מהטייסות המבצעיות ומטייסות התחזוקה, אשר פעלו כגוף אחד על מנת להכין את המסוקים בזמן לגיחות הרבות, ולאפשר אימון איכותי לאנשי צוות-האוויר. "הצוותים הטכניים נבחרו בקפידה לפריסה, כשיכולתם דואלית על מנת לספק את המענה המתאים. זאת אומרת, הצוות הטכני שמטפל ב'שרף' יודע לטפל גם ב'פתן', וזה מראה על הכוח והוורסטיליות של כוח האדם שלנו", פירט רס"ן ת', מפקד גף מסק"ר בפריסה, ורס"ם ניסים בן שבת, פנצ'יף (מפקד סככה) בטייסת 190 הוסיף: "כשמסתכלים על המסק"ר והמסע"ר בליין הקפריסאי, אפשר לראות את העוצמה האדירה שמשדר חיל-האוויר, ולגף הטכני יש חלק בלתי נפרד בזה".

לעבוד ממקום שהוא לא ה'בית' שלך
האימון בחו"ל תורם במגוון רבדים לצוותים הישראליים - ללוחמים, לאנשי צוות-האוויר, למפעילי הכטמ"ם, ולא פחות מכך לאנשי המנהלה והאחזקה - כולם נדרשים להתמודד עם פעילות בשטח חדש ולא מוכר ולבצע את משימותיהם, כתמיד, באופן הטוב ביותר. "לעבוד ממקום שהוא לא ה'בית' שלך זה תרגול חשוב במיוחד, ותרחיש שנוכל לפגוש במלחמה כשהטייסת פורסת למקום אחר", הדגיש סגן ת'. "לכן האימון מחוץ לארץ משמר את הכשירות שלנו ומחדד אותה פי כמה וכמה".


צילום: טייסת 118

"כל טייס שטס בארץ מכיר את הארץ שלנו כמו את הכף יד שלו", הסביר סא"ל י'. "לכן האתגר והעומס של הטייס גדלים ברגע שטסים מחוץ לארץ בתא שטח לא מוכר. נוסף על משימות שונות, כוח ביום אויב וכוחות קרקע - האימון בחו"ל מוסיף לכשירות שלנו בכמה רמות מעל אימון בארץ".

"כמו כן, כאשר טייס טס באיזור לא מוכר וחוזר עם תחושת הצלחה, גם תחושת המסוגלות שלו עולה", המשיך סא"ל י'. "לכן בפעם הבאה שיהיה במדינה זרה הוא יידע שכבר התמודד עם משימה מורכבת באזור לא מוכר. כל אדם שהשתתף בפריסה, על הקרקע ובאוויר, יחזור טוב וכשיר יותר".

 
צילום: נופר בליט

לראשונה: כטמ"ם פורס לחו"ל
בפריסה הנוכחית עשה מערך הכטמ"ם היסטוריה, כשבפעם הראשונה פרס את קרון ההפעלה לחו"ל וביצע משימה שהיא לא מעל מדינת ישראל וגבולותיה. "בכך אנו לוקחים את המערך צעד אחד קדימה ומתרגלים את יכולתנו בחירום", הדגיש רס"ן ב', מפקד מערך הכטמ"ם בפריסה. בפריסה השתתפו גם טייסת "הנחש השחור" וטייסת "הזיק הראשונה", שתיהן מפעילות את ה"זיק" (הרמס 450).

לאחר חודשי הכנה ארוכים, תהליך אישורים ותכנון הנדסי מורכב - הוטס קרון ההפעלה של הכטמ"ם לקפריסין במיוחד על מטוס ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J), ואנשיו הפעילו משם את כלי-הטיס. מפעילי הכטמ"ם סייעו בהכוונת כוחות הקרקע והמסוקים, ביצעו איסוף מודיעין, ואף לקחו חלק בטיסה המשותפת עם המסוקים הקפריסאים. "עצם האימון מהווה אמירה מקצועית ומבצעית - אנחנו יכולים לקחת את הקרון, לשים אותו בכל מקום בעולם, ולבצע את המשימה", אמר רס"ן ב'.


צילום: מייק יודין

נקודת שיא
"אני חושב שחיל-האוויר עשה קפיצת מדרגה משמעותית ביכולת להתכונן לפריסות ולהפיק מהן את המיטב. אני יכול להגיד בלב שלם שאנו נמצאים בפריסה הזו בנקודת שיא, גם ברמת התהליך שהביא אותנו מאוד מוכנים לאימון וגם ברמת מורכבות המשימות ששמנו לעצמנו והביצועים שהפגנו עד כה", הצהיר סא"ל ע', וסא"ל י' סיכם: "אני גאה במערך המסוקים ובאנשיו המסורים והמקצוענים שמסוגלים להוציא לפועל פריסה מורכבת כזו, ובאנשי חיל-האוויר שיודעים לבצע אימון גדול מעבר לים בתקופה מבצעית מאתגרת מאוד. אני בטוח שהפריסה הזו העלתה את רמת הכשירות והמוכנות שלנו לכל אתגר לו נידרש, בכל תא שטח".


צילום: נופר בליט