הכירו: המאמן הטכני הראשון בחיל-האוויר

02.06.2019 | אילי פארי
בקרוב תחול מהפכה בבסיס הטכני בחיפה, אליו יכנסו לראשונה עשרות מאמנים טכניים מתוצרת חיל-האוויר. מלבד קיצור משך ההכשרה ושיפורה, טומנים בחובם המאמנים שלל יתרונות רחבים. רלצ"ד: "עידן קיצור משך השירות וצמצום היקף אנשי הקבע המובהק דורש מאיתנו עיסוק באפקטיביות ההדרכה ושמירת הכשירות, והפתרון המשמעותי ביותר לאתגר הזה הוא המאמנים הטכניים". עולים על סרבל כחול: כתבה רביעית בסדרה

3,500 חניכים נכנסים בשערי בית-הספר הטכני של חיל-האוויר מדי שנה. במשך שנות השירות שלהם הם יאשרו לעשרות מטוסים לצאת לגיחה, יפגשו מאות אנשי צוות-אוויר ויבלו אלפי שעות בדת"קים (דיר תת קרקעי) או בליינים של מערך התובלה והמסוקים והכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק).

במהלך תשעת שבועות ההכשרה הם לומדים לטפל ולתקן תקלות בנבכי המטוסים והמסוקים. קיצור משך השירות תובע מאנשי המערך למצוא דרכים לייעל ולקצר גם את משך ההכשרה - וכך נולד המאמן הטכני הראשון תוצרת חיל-האוויר. "במשך שנים הכשרת הטכנאים והאימון שלהם הינה האתגר המורכב ביותר של בח"א 21 ושל הגפים הטכניים בבסיסים", מציג תא"ל שמעון צנציפר, ראש להק ציוד. "הזמינות של מטוסים ומערכות נשק להדרכה מוגבלת מאחר והפלטפורמות משמשות לפעילות מבצעית. היכולת שלנו להעמיד פלטפורמה כדי ללמד את החניכים לא מובנת מאליה. מעבר לזה, על מנת ללמד את הטכנאי לתקן תקלה אנחנו צריכים הזדמנויות להתמודד עם תקלות. לא נקלקל מטוס פעיל ותקין, וההסברים על פלטפורמה תקינה גם עשויה לייצר קושי. את כל הדברים הללו מאמן יודע לפתור".


צילום: קורל דביר

תחילתו של תהליך
עם השנים, תופסים המאמנים בחיל-האוויר נתח הולך וגדל משעות האימונים של אנשי צוות-האוויר. מרכזי אימונים מקושרים, מאמני חירומים, מאמני מסוקים ומאמני כטמ"ם מביאים איתם עולמות תוכן נרחבים ומספקים תרומה אדירה לצוותים. כל אירוע חריג, כל טיסה מחוץ לשטח המדינה וכל תקלה מסכנת חיים מתורגלים באופן יום יומי במאמנים, אותם עוטפים צוותים מקצועיים ומנוסים של מדריכות סימולטור וקציני הדרכה.

עד הגעת מטוס ה"אדיר" (F-35I) עולמות המאמנים היו שמורים, כאמור, לאנשי צוות-האוויר בלבד. אך עסקת ה"אדיר" נחתמה ועם נחיתת ראשוני המטוסים בארץ, נחתו גם מרכזי הדרכה המוקצים לצוותי-האוויר, ולראשונה גם לטכנאי ה"אדיר". "בשנים האחרונות המגמה בחיל היא להתאים את אופן ההכשרה לדור הצעיר. החניכים של היום שונים לחלוטין מהחניכים שהגיעו לשערנו לפני עשור. בעבר הם היו רגילים לקרוא מדף וללמוד ממנו, אבל היום אם לא ננגיש את הלמידה ונדבר אותה בשפתם, בשפה חכמה, נגישה ומהירה יותר, לא יהיה לנו עם מי לדבר", מסביר סרן ד', קצין הפרויקט במחלקת מאמנים. "זו הסיבה שהכנסנו לבסיס הטכני אמצעים למציאות מדומה (VR - virtual reality), חדר בריחה, וכעת את מאמן הטכנאים. במקום ללכת עם חוברות ילכו החניכים עם טאבלט, וכשהם יתקלו בבעיה הם יוכלו לחפש את סרטון ההסברה הרלוונטי שיסביר בצורה ויזואלית את הדרך לפתרון התקלה, ממש כמו באזרחות".


צילום: סליה גריון

לומדים תרבות אחזקה
בשתי כיתות בנות 30 חניכים יהיו 30 עמדות ממוחשבות ובכל אחת מהן המאמן. שינוי ראשון ומשמעותי בחשיבותו הוא העובדה שכל חניך וחניך יוכל לבצע אימון אישי באמצעות המאמן, שלא כמו שקורה באימון מעשי על פלטפורמה תקינה במהלכו לעיתים החניכים לא נוגעים במטוס כלל, אלא צופים במדריך מתקן את התקלה. החניכים יצטרכו לבצע את הפעולות על פי הסדר שלמדו בשיעור המקדים, ועל פי הספרות הכתובה שמוטמעת במאמן. תחילה ילכו לחדר הכלים, לאחר מכן יתקנו את התקלה, ובסיום יצטרכו לבצע בקרה לסביבת העבודה שלהם ולוודא שהיא נקייה מגופים זרים.

"מלבד לימוד סדר הפעולות שעל הטכנאים לבצע כדי לתקן תקלה, המאמן מלמד אותם גם תרבות אחזקה - עבודה עם מחסן כלים, התנהלות עם פריטים שנשכחים בסביבת העבודה או עם גופים זרים על המסלול. במהלך האימון אנחנו מנחילים תרבות עבודה שממשיכה עם המתאמנים משלב ההכשרה הראשוני לאורך כל השירות שלהם", מבהיר סא"ל עופר גדליהו, ראש ענף מאמנים. "דרך המאמן אנחנו יכולים לדמות שלל תקלות, בעוד שבמציאות אנחנו תחת מגבלות בטיחות. אנחנו יכולים לתת לו לחוות טעויות שאסור שיקרו במציאות, לשים נקודות במערכי שיעור, לתת דגשים, ולעדכן את המאמן על פי תקלות אפשריות".


צילום: מור צידון

הסימולטור ישב על רשת המחשוב החילית כך שהמידע כולו יהיה מקוון. ניתן יהיה לגשת אליו בכל רגע ובכל שלב בהכשרה וגם במהלך השירות החובה או הקבע. אחת לחצי שנה יוכלו הטכנאים לגשת אליו ולהתאמן, בין אם בבודדים ובין אם כטייסת. "הצבנו כיעד שיהיה לנו מאמן טכנאים לכל פלטפורמה, לכל מקצוע ולכל שלב מקצועי. הכוונה היא שיהיה מאמן גם לטכנאי מטוסים וגם לטכנאי הגנה אווירית, גם לטכנאי דרג א' אבל גם לטכנאי היגוי, לטכנאים שנמצאים בשלב ההכשרה הראשוני וגם להכשרות בכירות יותר", מבהיר רס"ן קובי שגיב, ראש מדור בענף מאמנים. "יש במאמן פוטנציאל לקבל תקלות מיוחדות או אירועים חריגים, להכיל אותם ולשמור על הכשירות של כל הטכנאים במקביל. אירוע דומה קורה בעולם צוותי-האוויר. כאשר קורית תקלה חריגה מפגישים את צוותי האוויר איתה במאמן כל פרק זמן מסוים. זו פלטפורמה לשימור ידע, להכשרות מתקדמות, ולטיוב יכולות המערך".

מתאימים את החיל לדור ה-Z
פיתוח המאמנים נעשה כחלק מתכנית 'עילוי' לדור הבא של המערך הטכני, במסגרתה נעשים ויעשו שינויים משמעותיים במערך על מנת לחזקו. "התכלית של הפרויקט היא חיזוק המערך הטכני בראיה צופה פני עתיד. אנחנו רוצים לסמן כיוונים שיטפלו באיכותו של המערך הטכני שנים קדימה, על מנת שיהיה חזק ואפקטיבי יותר", מסכם תא"ל צנציפר. "סוגיית ההדרכה והאימונים היא מרכיב אחד משמעותי, והשני הוא מרכיב המודרניזציה. אנחנו רוצים לשפר את משך ההכשרה והיעילות שלנו ובחרנו לעשות את זה באמצעות טכנולוגיה. שהספרות תהיה מותקנת בטאבלט, שההדרכות יונגשו בצורת סרטונים ושחדר הכלים לא יהיה חדר מרכזי לדת"ק, אלא שתהיה עגלת כלים לכל מטוס".


תמונת ארכיון

"כל אלו יחסכו זמן רב וישפרו את האפקטיביות של המערך", ממשיך תא"ל צנציפר. "כל אלו יהפכו אותנו ליותר מקצועיים, כי כל אחד מהטכנאים והטכנאיות יוכלו להעמיק את הידע שלהם, ואנחנו נקצר את משך ההכשרה. עידן קיצור משך השירות וצמצום היקף אנשי הקבע המובהק דורש מאיתנו עיסוק באפקטיביות ההדרכה ושמירת הכשירות, והפתרון המשמעותי ביותר לאתגר הזה הוא המאמנים הטכניים".

לכתבות נוספות בסדרה:
• קבלו טיפים לסדר ולניקיון מחדר הכלים של הטכנאים:
http://www.iaf.org.il/9075-51037-he/IAF.aspx
• כיצד מרגיש יום בבסיס הטכני של חיל-האוויר?
http://www.iaf.org.il/9076-51083-he/IAF.aspx
• כיצד המושגים "מהפכת המידע", "ביג-דאטה" (big data) ו"בינה מלאכותית" קשורים לחיל-האוויר?
http://www.iaf.org.il/9076-51085-he/IAF.aspx