איך זה לטוס לראשונה עם "ברד כבד"?

20.05.2019 | דור פלקוביץ
במשך שבוע שלם התאמנו לוחמי צוות-האוויר החדשים מטייסת 101 ("הקרב הראשונה") בטיסה עם "ברד כבד": חימוש אוטונומי מדויק אשר נמצא בשימוש בטייסות רבות בחיל. "מטרת ההכשרה היא להכין אותנו לרגע בו נידרש להשתמש במערכת הנשק הזו בגיחת תקיפה"

לפני ארבעה חודשים הצטרפו לשורותיה של טייסת 101 ("הקרב הראשונה"), המפעילה את מטוסי ה"ברק" (F-16 C/D), שלושה לוחמי צוות-אוויר חדשים. השלושה הגיעו לטייסת 101 לאחר שסיימו את שנת ההכשרה בטייסת 102 ("הנמר המעופף"), שם הם למדו להטיס את מטוס ההדרכה ה"לביא" (M-346).


תמונת ארכיון

כאשר הגיעו לטייסת 101, היה עליהם ללמוד להטיס את מטוס ה"ברק" הישר מהיסוד, שכן בין שתי הפלטפורמות קיימים הבדלים רבים. לאחר שסיימו את תקופת ההסבה בטייסת, החלו לוחמי צוות-האוויר את הכשרתם המבצעית - הפרק המסכם את הידע שהוקנה להם בנושאי הזירה המבצעית ומשימותיה של הטייסת. "בהכשרה המבצעית אנו מתרגלים תרחישים מתקדמים יותר מאשר בתקופת ההסבה למטוס", הבהיר סגן ג', לוחם צוות-אוויר בטייסת.

מהקרקע אל האוויר
בשבוע האחרון התקיימה בטייסת הכשרה ייעודית ל"ברד כבד" - חימוש מדויק אשר נמצא בשימוש בטייסות רבות בחיל. בהכשרה הזו, פוגשים לראשונה אנשי צוות-האוויר את מערכת הנשק ולומדים לתפעל אותה. "במהלך השבוע האחרון טסו לוחמי צוות-האוויר החדשים בפעם הראשונה עם החימוש במטוס ה'ברק', ותרגלו תרחישים שונים ומגוונים שנועדו ללמד אותם להכיר את החימוש", הציג סרן נ', מפקד ההכשרה המבצעית, וסגן ג' הוסיף: "המטרה הסופית של ההכשרה השבוע היא להכין אותנו לרגע בו נידרש להשתמש במערכת הנשק הזו בגיחת תקיפה".


תמונת ארכיון

אך עוד לפני שעלו הצוותים על כלי-הטיס והמריאו לאוויר, הם ביצעו אימונים קרקעיים בטייסת 420 ("מאמני הקרב"), בה נמצאים מאמנים סימולטביים המדמים מהקרקע את המצבים האפשריים באוויר. "בטייסת 420 מלמדים אותם מה היכולות של מערכת הנשק הייחודית הזו, כיצד מפעילים אותה ומה התקלות שיכולות להתרחש בעת שימוש בה", הסביר סרן נ', וסגן ע', לוחם צוות-אוויר נוסף בטייסת הדגיש: "כל תקלה שמתרחשת בשמיים כשטסים עם חימוש מהווה סכנה ולא רק אתה יכול להיפגע, אלא גם אנשים נוספים".

לאחר שסיימו את ההדרכה הקרקעית בטייסת 420 החלו אנשי צוות-האוויר את ההכשרה האווירית. "בשבוע הזה לומדים הצוותים לתפעל את החימוש מהבסיס. עליהם ללמוד כיצד להפעיל את המערכות, וכן ללמוד כיצד לטוס עם חימוש באופן כללי", תיאר סרן נ'.


תמונת ארכיון

המטרה: כשירות לכל סוגי החימוש
לפני שממריא מטוס הנושא חימוש לשמיים, עליו לעבור בדיקות מרובות, שכן כל תקלה יכולה להפוך לסכנה אמיתית. "כאשר המטוס נושא חימוש הוא כבד יותר, עובדה המשפיעה על ההמראות והנחיתות ומהווה אתגר. יתרה מזאת, לעיתים המטוס הוא א-סימטרי, משמע, מותקן עליו חימוש רק על כנף אחת. בעקבות כך המטוס מתנהג שונה", תיאר סגן ג'. "הכנפיים לא 'חלקות' וזה משפיע על אופן הטיסה".

זוהי לא הפעם הראשונה בה מתאמנים לוחמי צוות-האוויר שבהכשרה עם חימוש, אך לכל מערכת נשק ישנה הכשרה ייעודית. "במהלך ההכשרה המבצעית בטייסת, נמשיך לעבור הכשרות עד שנהיה כשירים להפעיל את כל סוגי החימוש בהם הטייסת משתמשת", גילה סגן ג'.