כשה"יסעור" וה"קרנף" נפגשים בשמיים

15.05.2019 | נועה רוקני, אילי פארי ודור פלקוביץ
טייסות מסוקי ה"יסעור" ומטוסי ה"קרנף" ביצעו לאחרונה אימון משותף בו התמקצעו במשימת התדלוק האווירי, אותה הם נקראים לבצע פעמים רבות. כחלק מהאימון עלו צוותים מטייסת ה"קרנף" על מסוקי ה"יסעור", ולהיפך, כדי לנסות ולהבין איך נראית הפעולה מהעיניים של הצד השני

מטוס "קרנף" (הרקולס (C-130HI ממריא בזווית חדה ועולה אט אט לשחקים. בו בזמן ה"רוטור" של מסוק "יסעור" (CH-53) מסתובב במהירות, חותך את האוויר ברעש חזק. שני סוגי כלי-הטיס, אותם מפעילות טייסת 131 ("אבירי הציפור הצהובה"), טייסת 118 ("דורסי הלילה") וטייסת 114 ("מובילי הלילה"), נמצאים באימון משותף במהלכו תרגלו את משימת התדלוק האווירי.


תדלוק "יסעור" | תמונת ארכיון

"טייסת 131, המפעילה את מטוס ה'קרנף' התארחה אצלנו בבסיס תל-נוף, ויחד ערכנו אימון שמטרתו היא לעלות רמה בתורת הלחימה ולהתאמן בתדלוקים שונים", הסביר סגן א', לוחם צוות-אוויר בטייסת 118 וסגן ע', לוחם צוות-אוויר מטייסת 131 הוסיף: "היום הזה נועד כדי להתמקצע במשימת התדלוק וגם ללמוד איך הדברים נראים מנקודת מבטו של מערך ה'יסעור'".

באותה שעה, באותו מקום
על מנת לבצע את פעולת התדלוק, מחליטים הצוותים מבעוד מועד על זמן מסוים ונקודה משותפת במרחב האווירי אליה יגיעו מסוקי ה"יסעור" ומטוסי ה"קרנף" ויחברו כדי לבצע את פעולת התדלוק. על כל אחת מהכנפיים במטוסי ה"קרנף" מותקנים סלי תדלוק וצינור דלק, וגם במסוקי ה"יסעור" מתוקנות מערכות אלה. השניים מתחברים והדלק זורם בין הצינורות, בעוד שכלי-הטיס טסים באותה מהירות ובאותו הכיוון, בדיוק מושלם.


צילום: מייק יודין

"יום אימון שמוקדש כל כולו למשימת התדלוק, לא בוצע מזה זמן רב", ציין סגן א'. "לרוב, פעולת התדלוק מתבצעת כאשר ישנה משימה הדורשת טיסה למרחק רב או משימה הנמשכת לאורך זמן. מטרת האימון לענות על הצורך המבצעי הזה".

כדי לבצע את פעולת התדלוק, על מטוס ה"קרנף" לאתר את מסוק ה"יסעור" בשמי הארץ. "לאחר שאנו מאתרים את המסוק, אנו מבצעים תמרון כדי שנוכל להתחבר האחד לאחר", הסביר סגן ע'. "באימון ביצענו מספר תמרונים ייחודים ומאתגרים שאנחנו לא מבצעים בשגרה".


צילום: ניר בן יוסף

בשנים האחרונות עוברים מטוסי ה"קרנף" תהליך הנקרא "השבחה אוויונית", כחלק ממנו מחליפים את מערכות תא הטייס במערכות חדשות ומתקדמות. לתהליך ההשבחה ישנן השפעות רבות על טייסת 131 אשר נוגעות גם במשימת התדלוק. "המערכות החדשות שהותקנו בכלי-הטיס בתהליך ההשבחה, מקצרות את הזמן שלוקח לנו לאתר את המסוקים בצורה משמעותית. בעקבות ההשבחה אנו מבצעים את האיתור בכשליש מהזמן שהיה לוקח לנו בעבר", הציג סגן ע'. "היכולת שלנו להגיע לנקודת ההתחברות התייעלה".

 
צילום: מייק יודין

מהעיניים של הצד השני
כחלק מהאימון נערכות גם השקפות הדדיות. אנשי צוות-אוויר ממערך ה'יסעור' עלו להשקיף כיצד מתבצע התדלוק ממטוסי ה'קרנף' וכן להיפך, צוותים מטייסת 131 עלו על מסוקי ה"יסעור". "ההשקפות הללו מאפשרות לנו להבין כיצד הדברים שאנו מבצעים משפיעים על הצד השני", מתאר סגן א'. "לאחר האימון אנו עורכים תחקיר משותף ממנו בעקבותיו עושים תיקונים לספרי תדריכים ולתורות לחימה. התובנות הללו משפרות את פעילותנו באימונים ובמבצעים הבאים".

"החשיבות המשמעותית ביותר של האימון היא הפריה ההדדית. כאשר אנו נפגשים אחד עם השני ומשוחחים זה עם זה, אנו מגשרים על הפערים שיש בינינו", מנמק סגן א' וסגן ע' סיכם: "בעזרת ההפריה ההדדית אנחנו יכולים ללמוד כיצד מתנהלת המשימה במערך ה'יסעור'".