מספר את חיל-האוויר - בציורים

13.05.2019 | עדי לשם
באמצעות האמנות ניתן לבחון את ההיסטוריה של חיל-האוויר בדרך מעט שונה. דני שלום, צייר, טייס וחוקר היסטוריה מציג ציורים המתארים את ראשית דרכו של חיל-האוויר ועד לעצם היום הזה, ומוכיח שתמונה שווה אלף מילים

"אני גדלתי בלוד, ושדה התעופה בעיר היה מגרש המשחקים של ילדותי. הייתי נוהג ללכת אליו כדי לשבת ליד המטוסים ולראות אותם מקרוב. הם חלפו מעליי ואני הייתי עוקב אחריהם במבטי עד שנעלמו", מספר דני שלום כאשר שאלתי מדוע הוא עוסק בעולם התעופה. הריאיון עמו נערך במוזיאון התעופה בראשון לציון, אותו הקים, כאשר ברקע נשמעים קולות מטוסים זעירים אשר ממריאים ונוחתים במנחת הסמוך.


"חשוב לי שאנשים שרואים את הציור והשתתפו בעצמם באירוע אותו תיעדתי יגידו 'נכון, ככה זה בדיוק היה'". | תמונה באדיבות המרואיין

"אני בא ממשפחה של ציירים. אמי וחלק מאחיי נהגו לצייר. כמותם גם אני ציירתי, והתחברתי במיוחד לתיעוד אמנותי של תולדות התעופה בארץ", הוא ממשיך. "ציורי תעופה הוא תחום שכמעט ולא קיים בארץ, ובמדינות אחרות בעולם הוא מפותח מאוד. מסיבה זו החלטתי להתמקד בו, ופחות בציור נופים, אתרים או דיוקנאות".

כל ציור הוא סיפור
עד היום, הספיק שלום לפרסם 18 ספרים בנושא התעופה בארץ, ארבע ביוגרפיות ומעל ל-300 ציורים בנושא תעופה וחלל, ביניהם ציורים מלחמות והפלות חיל-האוויר. השנה הוא הוציא אוסף ציורים בשם: "מטוסים בקו המכחול", אשר הוצגו בתערוכות שונות בבסיסי חיל-האוויר לכבוד 70 שנים לחיל.


מבצע מוקד | ציור: דני שלום

"כל אלו הם ציורים שציירתי במשך השנים. חלקם ממוחשבים, וחלקם עשויים בצבעי שמן או גואש", הוא מציג בפניי את אוסף ציוריו. "תמיד אהבתי לצייר, ובכיתה לא הייתי מפסיק לקשקש על השולחנות. מאז זה הפך אצלי להרבה יותר מתחביב. חשוב לי שאנשים שרואים את הציור והשתתפו בעצמם באירוע אותו תיעדתי יגידו 'נכון, ככה זה בדיוק היה'. לכן אני חוקר רבות לפני שאני מצייר".

ואכן, לפני שהוא מניח את המכחול בפעם הראשונה על הבד, מבצע שלום עבודת מחקר יסודית. בעזרת למעלה מ-4,000 ספרים בנושא תעופה הנמצאים בביתו, הוא מחפש פרטים רבים ככל הניתן בנושא האירוע. "אחד הדברים שאני מקפיד עליהם זה הדיוק ההיסטורי, מכיוון שכל ציור שאני מצייר הוא סיפור. אני בודק את מספר הזנב של המטוס, את עיטורי הגוף שעליו, צבעי הסוואה, תנאי מזג האוויר, תנאי הסביבה בו התרחש האירוע, ועד לפרט הקטן ביותר כמו צבע קסדת הטייס", מתאר שלום. "בדרך כלל, אני אפילו מראיין את אנשי הצוות שהשתתפו בפעולה".


טנטה ג' | ציור: דני שלום

חודשים של דיוקים
"זה אחד הציורים הכי מורכבים שציירתי", אומר שלום ומצביע על ציור עמוס פרטים בשם "טנטה ג'". בין כל הפרטים ניתן להבחין במטוסי "פאנטום", טילי אוויר-אוויר, מטוסי "מיג" ובורות במסלולים שנוצרו עקב הפצצות. "אחד משדות התעופה המוכרים ביותר של חיל-האוויר המצרי בתקופת מלחמת יום הכיפורים היה בסיס טנטה, שנחשב יוקרתי עבור הטייסים המצרים. חיל-האוויר תקף אותו שלוש פעמים במהלך המלחמה והחלטתי לצייר את אחת התקיפות", הוא מסביר.

"בניסיון לשחזר את האירוע באופן מדויק ככל האפשר, קיבלתי הערות מאחד מאנשי צוות-האוויר שתיקן כמעט את כל הפרטים שהצגתי לו, החל מהזווית של המטוס היוצא לתקיפה ועד נקודות שביניהן יצא עשן", נזכר שלום. "בעזרת התכתבות שנמשכה חודשים במהלכה החזיר לי תגובות ואני ציירתי לפי תיאור חווייתו, השלמתי את הציור". את הציור בחר להקדיש לרס"ן (ז"ל) אשר שניר ורס"ן (ז"ל) אהרון כץ מטייסת 119 ("העטלף").


תקיפת גשר "עד הלום | ציור: דני שלום

צייר לי מטוס
עד היום פונים אל דני שלום משרתי חיל-האוויר כדי שיצייר להם, ביניהם גם מפקדים בכירים כדוגמת מפקד חיל-האוויר לשעבר אלוף (במיל') אמיר אשל. "חשוב לי מאוד להמשיך ולתרום לחיל-האוויר בתחום התיעוד האמנותי", מסביר שלום. "מפקדים בחיל-האוויר מבינים את חשיבות התיעוד ההיסטורי, ואני תמיד שמח לקבל פניות".

"בעיניי חשוב שהנושא של תיעוד אמנותי של פעילות חיל-האוויר ייכנס לתודעה", מגלה שלום. "שימור ההיסטוריה לא מסתכם באיסוף מסמכים, ריאיון אנשים, הקלטה וצילום, אלא גם באמצעות תמונות וציורים של הפעולות. תיאור יבש לא מעלה את התחושות שתמונה יכולה לעורר, וכמו שאומרים, תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים. בזה אני עוסק כל הזמן". 


"ברקים" בדרום לבנון | ציור: דני שלום

את הציורים המקוריים ניתן למצוא במוזיאון לתעופה וחלל בראשון לציון ובספר "מטוסים בקו המכחול" - ציורי תעופה של דני שלום