כיצד מקבלים הלוחמים אספקה בשטח האויב?

14.04.2019 | דור פלקוביץ
לאחרונה תרגלו טייסות התובלה הטקטית בסדנא שהוקדשה למשימת האספקה בהיטס. במשך ארבעה ימים התאמנו הצוותים על תרחישים מיוחדים בשיטות אספקה חדשות, הכל כדי לדעת לתספק כוחות קרקעיים בצורה הטובה ביותר

כוח חי"ר (חיל-רגלים) ממוקם בשטח האויב וזקוק לאספקה. כל הדרכים הקרקעיות חסומות על ידי האויב, והדרך היחידה בה יוכלו לקבל אספקת ציוד, תחמושת ומזון הדרושים להם כדי להמשיך ולהילחם - היא מהשמיים. באותו הרגע כלי-טיס מגיח מהאוויר ומצניח את האספקה בסמוך לכוח. זהו אחד התרחישים שעשוי לקרות במהלך לחימה. כדי לבצע את פעולת הצנחת המטענים בצורה הטובה ביותר, נדרש תרגול נרחב של כלל הכוחות.


צילום: קורל דביר

על כן, השתתפו לאחרונה טייסות התובלה הטקטית בסדנת אספקה בהיטס. בסדנא תרגלו טייסת 103 ("הפילים") המפעילה את מטוסי ה"שמשון" (סופר הרקולס (C-130J, וטייסת 131 ("אבירי הציפור הצהובה") המפעילה את מטוסי ה"קרנף" (C-130HI) את פעולת הצנחת הציוד הנקראת גם הטלת אפסניה.

יותר ציוד, פחות זמן
בין המשימות העיקריות של מערך ה"הרקולס" היא הטסת כוחות וציוד והצנחתם. "לכלי-הטיס ישנה יכולת להטיס מטען רב מסוגים שונים, החל מלוחמים וציוד בסיסי ועד ולכלים כבדים ומורכבים", פירט סגן ת', פקח העמסה בטייסת 131. "המטען המוצנח הוא מרכיב חיוני להישרדות הכוח הקרקעי בשטח".


צילום: נוי שעיה, מה"ד תובלה

במהלך הסדנא הנוכחית שנמשכה ארבעה ימים, תרגלו הצוותים הצנחת ציוד כשהמטוס נמצא תחת איום בשטח האויב. "כדי לבצע את המשימה הזו בצורה הטובה ביותר, תוך שאנו לוקחים בחשבון את האיום, פיתחנו בטייסת שיטות להצנחה בזמן קצר יותר", הסביר סרן מ', לוחם צוות-אוויר בטייסת 103. "אחד מהתרחישים שתרגלנו היה הטסת מטען רב בזמן קצר לתא שטח מסוים. בכך אנחנו בונים את היכולת המבצעית שלנו להטיס כוחות וציוד רבים למקום ממוקד. אנחנו לא מתרגלים את המתאר הזה בשגרה, אלא בעיקר בסדנאות האספקה בהיטס".

"בסדנא תרגלו הטייסות יחד עם הגורמים הלוגיסטיים על הקרקע העמסת מטענים רבים והצנחתם בזמן קצר ובתדירות גבוהה", הסביר סרן מ' וסגן ת' הוסיף: "המערכה הבאה יכולה להימשך לאורך זמן, כאשר כוחות קרקעיים יימצאו בשטח האויב. יש חשיבות גדולה מאוד לספק לכוחות בשטח את כל האמצעים שהם צריכים בכדי להמשיך ולבצע את משימתם".


צילום: מייק יודין

הלוחמים באוויר שדואגים ללוחמים בשטח
בשנים האחרונות עוברים מטוסי ה"קרנף" תהליך השבחה, במהלכו מחליפים את מערכות המטוס, ומתקינים מערכות חדשות ומתקדמות. "בעקבות השבחת המטוסים, גם משימת האספקה בהיטס הייתה בפיתוח", סיפר סרן ע', לוחם צוות-האוויר בטייסת 131. "כעת, המערכות החדשות במטוס מאפשרות לנו לבצע את המשימה בצורה מדויקת ופשוטה יותר לביצוע".

לכל גיחה במטוסי ה"קרנף" וה"שמשון" מצטרפים פקחי ההעמסה - לוחמים המהווים חלק מאנשי צוות המטוס, והכרחיים לביצוע כל משימה. תפקידם הוא להעמיס את הציוד, לפרוק אותו ולפקד על תא המטען, הלוא הוא לב ליבו את המטוס. עם קליטת המטוס האוויוני, חל שינוי בצורת העבודה של פקחי ההעמסה בטייסת 131.


צילום: אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה

"זו היתה ההזדמנות שלנו לפתח את משימת הטלת האפסניה. השיטה החדשה מייעלת את צורת העבודה בתא המטען, מפשטת את המשימה ומפחיתה את כמות התקלות שעשויות לקרות", ציין סגן ת' וסמ"ר א', פקח העמסה בטייסת 103, הוסיף: "אחד האתגרים שהאימון הציב עבורנו היה להכין את המטען בזמן הקצר ביותר וברמה הגבוהה ביותר, ובכך התמקדנו בסדנא".