יובל למטוס הקרב ששינה את פני הזירה

28.02.2019 | דור פלקוביץ
הוא שירת בחיל-האוויר קרוב לארבעים שנים, השתתף באינספור קרבות ומבצעים, ורשם יותר ממאה הפלות. יובל שנים עברו מאז הגעתו של ה"קורנס" (פאנטום) לחיל, מטוס הקרב ששינה את פני הזירה

"מקומו של ה'קורנס' (פאנטום) הוא בהיכל התהילה", פותח אלוף (מיל') גיל רגב, ששירת כלוחם צוות-אוויר בטייסת 201 ("האחת") במהלך מלחמת יום כיפור. לפני חמישים שנים יצא צוות קליטת המטוסים לארצות הברית ללמוד על ה"קורנס". מאז, שינה ה"קורנס" את פני הזירה, השתתף באין ספור קרבות ובמלחמות במהלכן ספג פגיעות קשות, אך גם תרם לניצחונות רבים מכדי למנות.

בשבוע האחרון, התקיים ערב הוקרה לרגל חמישים שנים לקליטת מטוס ה"קורנס", בראשות מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ובנוכחות טייסים ותיקים אשר הטיסו את המטוס עוד בימיו הראשונים בחיל. "זהו ציון דרך שקשה להפריז בחשיבותו בהתפתחות של חיל-האוויר", אמר תא"ל פלג ניאגו, מפקד בסיס תל-נוף, במהלך הערב. "כלי-הטיס נחת כאן הישר לתוך האש של מלחמת ההתשה וחושל בה, הכריע את מלחמת יום הכיפורים, ומאז השלים שירות בן 35 שנים בליבת השדרה המרכזית של החיל, מגיע לכל מקום אליו נדרש במזרח התיכון הקרב והרחוק, מפיל, תוקף ומצלם. רשמנו בו פרקים מפוארים ובלתי נשכחים בדפיו של החיל, ביצענו בו גיחות היסטוריות ומבצעים שעיצבו את המורשת שלנו, את האופי, העקרונות והערכים שלנו. ה'קורנס' העביר אותנו לעידן חדש בלוחמה האווירית".


תמונת ארכיון

קליטה בעת מלחמה
בחודש מרץ של שנת 1969 פתחו המצרים בשרשרת הפגזות ארטילריות וצליפות לעבר מוצבי צה"ל. בעתיד יקראו הפגזות אלה מלחמת ההתשה. "אינני יכול לכבוש את סיני אבל אני יכול להתיש את ישראל ולשבור את רוחה", אמר נשיא מצרים בחודש יוני באותה השנה, ג'מאל עבד אל נאצר. חודש לאחר מכן החל חיל-האוויר הישראלי לתקוף בגזרת תעלת סואץ.

עוד לפני פרוץ ההפגזות והמלחמה, יצאה משלחת של עשרה לוחמי צוות-אוויר לארצות הברית, חלקם מטייסת 201 וחלקם מטייסת 69 ("הפטישים"), במטרה ללמוד על מטוס ה"קורנס" שעתיד היה להיקלט בארץ. "כשפרצה המלחמה בארץ, וחיל-האוויר החל לתקוף ולהפיל מטוסי אויב, אנחנו היינו בארצות הברית", נזכר תא"ל (מיל') יורם אגמון, שהיה חלק מצוות הקליטה של המטוסים. "זה היה מתסכל מאוד לא להיות שותפים לקרבות בארץ, אך עם זאת, הבנו את החשיבות של קליטת מטוסי ה'קורנס' במהירות האפשרית בחיל".

בחמישה בספטמבר 1969 נחתו בארץ ארבעה מטוסי "קורנס", ונקלטו בטייסת 201. "שישה שבועות לאחר חזרתנו לארץ, במהלך מלחמת ההתשה, ביצענו את התקיפה הראשונה של המטוסים, כשהחמשים והטכנאים עדיין לא חזרו מארצות הברית", משחזר תא"ל (מיל') אגמון.


"אפילו הצינים שבינינו שתקו כשראו את המפלצות האלה נוחתות" | תמונת ארכיון

כחודשיים לאחר שהגיעו המטוסים הראשונים, נפתחה טייסת ה'קורנס' השנייה, טייסת 69. על צוות ההקמה הוטלה המשימה להכשיר טייסים חדשים לפלטפורמה. "את קורס ההסבה הכנו עוד בחו"ל. כתבנו את ספר המטוס בעברית, בכתב יד, כי ידענו שנצטרך להתגייס מיד גם למלחמת ההתשה וגם להכשרת לוחמי צוות-האוויר החדשים", מספר תא"ל (מיל') אגמון. "תוך כדי המלחמה הכשרנו אנשי צוות-אוויר חדשים, ויומו של מי שהיה בצוות ההקמה כלל טיסות תקיפה וטיסות אימון. עבדנו בצורה אינטנסיבית מאוד אבל הרגשנו שאנחנו עושים משהו משמעותי עבור המדינה".

שינוי אסטרטגי בזירה
עיקר הקרבות במלחמת ההתשה הארוכה התמקדו בגדות תעלת סואץ. המצרים שיתקו את האזור והמענה הארטילרי לא היה מיטבי, עד שנכנס לזירה ה"קורנס". לפלטפורמה היו יתרונות רבים לתקיפה בשטח האויב ולכן, השתמשו בעיקר בה בתקיפות במצרים. "מטוסי ה'קורנס' היוו שינוי אסטרטגי מהפלטפורמות שהפעלנו עד אז. זה התבטא במגוון היבטים - החל מכושר נשיאת החימוש שלו ועד יכולותיו לטוס רחוק ולהגן על עצמו", מספר תא"ל (מיל') אגמון. "התקיפות האלה עשו מהפכה. האויב לא היה מוכן לכך, ובסופו של דבר התקיפות האלה תרמו להפסקת האש".


תמונת ארכיון

"התחושה לטוס עם מטוס עמוס בפצצות, למשוך, להתהפך, לצלול אל המטרה ולשחרר את כל החימוש, ולראות את ההשלכות על הקרקע, מעידה על תרומתו האסטרטגית האדירה של ה'קורנס'. טיסות העומק גרמו לאויב לשמוע ולחוש את יכולותיו של חיל-האוויר גם באזור קהיר ולגרום לו בהלה גדולה", נזכר תא"ל (מיל') אגמון. "כבר מהטיסה הראשונה, כאשר פותחים מבערים להמראה ומרגישים את הדחף בגב, מבינים שיש כאן משהו חדש. יש כאן מטוס שעם כל גודלו ומשקלו ויכולותיו המבצעיות, מביא ממד חדש לחיל-האוויר".

האיום המרכזי: סוללות טילים
ארבע שנים לאחר הגעתו של ה'קורנס' פרצה מלחמת יום הכיפורים. הן בגדה הדרומית והן בגדה הצפונית הוצבו סוללות טק"א (טילי קרקע-אוויר). האסטרטגיה של חיל-האוויר באותה תקופה היתה שצריך לתקוף את הסוללות אשר מהוות איום למטוסים, ובכך להשיג עליונות אווירית ולאפשר לחיל-האוויר לפעול בהמשך המלחמה.


מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ותא"ל פלג ניאגו, מפקד בסיס תל-נוף, בערב ההוקרה | צילום: מייק יודין

ביום השני של המלחמה תוכנן להתבצע מבצע "דוגמן 5" שמטרתו היתה תקיפת מערך סוללות הטילים הסוריות, כשבאותו הקרב נפגעו שישה מטוסים של טייסת 201 וחמישה אנשי צוות נפלו בשבי הסורי. "אף אחד בטייסת לא ידע שהצבא הסורי התקדם כל כך לתוך שטחינו בגזרה הצפונית. עברנו מעל ריכוזי אויב בגובה נמוך והם הרימו קנים וירו עלינו", משחזר אלוף (מיל') רגב. "למדנו בדרך הקשה שבמלחמה לא כל המטוסים שממריאים גם נוחתים".

"תקפנו תחנות כוח, ריכוזי דלק, צמתי תקשורת, שדות תעופה ומטרות אסטרטגית. החשכנו אזורים שלמים והשארנו פטריות עשן וחורבות. זו היתה מהותו של מטוס ה'קורנס'", מסביר אלוף (מיל') רגב. "למרות שבמהלך המלחמה איבדה הטייסת 14 מטוסים ולוחמים רבים, המשכנו להילחם עד הסוף. לא ויתרנו על אף משימה. במהלך המלחמה ביצענו 800 גיחות והפלנו 32 מטוסי אויב. להישג הזה לא היה אח ורע".


 ראש הממשלה גולדה מאיר ומפקד חיל-האוויר, אלוף מוטי הוד, ביום קליטת ה"קורנסים" הראשונים | תמונת ארכיון

פחות מעשור לאחר שהסתיימה מלחמת יום הכיפורים פרצה מלחמת שלום הגליל, שלימים תיקרא מלחמת לבנון הראשונה. תא"ל (מיל') עמירם אליאסף לחם במלחמת יום הכיפורים בטייסת 201, וזמן קצר לפני מלחמת לבנון הראשונה, מונה למפקד טייסת 69, אחת מחמש טייסות ה'קורנס' בחיל באותה התקופה. "סוללות הטק"א היו האויב המשמעותי עבורנו במלחמת יום הכיפורים, ולא היינו מוכנים שהיא תחזור בשנית", משתף תא"ל (מיל') אליאסף. "על כן, במשך השנים שבין המלחמות, נערך חיל-האוויר לתקיפות סוללות טק"א עם טקטיקות ונשקים חדשים. בדיעבד, ה'קורנסים' של מלחמת יום כיפור הכריעו את מלחמת לבנון הראשונה".

אירוע שתא"ל (מיל') אליאסף זוכר במיוחד התרחש ממש בימיה הראשונים של המלחמה, כשהוזנקו בטייסת לתקיפת סוללת טילים. "ביקשתי שיעבירו לי מיקום מדויק של הסוללה, לא רציתי לטעות בזה. טסנו לאורך החרמון וביצענו את המשימה לאור קשיים רבים בהם נתקלנו", מספר תא"ל (מיל') אליאסף. "קיבלנו הנחיה לא לטוס מתחת לגובה מסוים שכן טיסה כזו תהווה סיכון מבחינת טילי נ"מ (נגד מטוסים), אך בתקיפה הזו כמעט ולא עלינו מעל הגובה המינימלי שהוגדר. ביצענו בגובה נמוך מספר יעפים, כאשר האחרון בהם היה יעף צליפה, ובו פגענו עם פגזי התותח בסוללה". על פעולה זו הוענק לתא"ל (מיל') אליאסף צל"ש מפקד חיל-האוויר.


תמונת ארכיון

עידן חדש ללוחמה האווירית
טייסי ה"קורנס" אינם שוכחים את חווית הטיסה בכלי-הטיס שהביא עידן חדש לחיל-האוויר. "אהבתי את ה'קורנס' כמעט מהטיסה הראשונה. בניגוד ל'מיראז'', ה'קורנס' היה מטוס לא טבעי שצריך היה לדעת להטיס אותו דרך הראש - אתגר לא פשוט בעיקר בקרבות אוויר. יחד עם זאת, הוא טס הכי מהר הכי גבוה והכי נמוך, יכול היה לשאת חימוש רב ומגוון ונתן תחושת בטחון רבה. הוא היווה קפיצת מדרגה מכל הבחינות, אפילו במושגים של היום. הרגשתי שהמטוס ואני אחד הם", מספר אלוף (מיל') רגב ותא"ל (מיל') אליאסף מוסיף: "את התחושה שהייתה לי בפעם הראשונה שטסתי על ה'קורנס' לא הרגשתי על אף כלי-טיס אחר. הוא הביא משהו חדש לחיל ופתח עולם חדש עבורנו".