15 שנים למטוס ה"סופה"

19.02.2019 | מיכל בן-ארי
15 שנים חלפו מאז נחתו זוג מטוסי ה"סופה" הראשונים בישראל ומאז המערך לא נח לרגע. בכל גזרה, בכל שעה, במשימות עליהן אנו שומעים מדי יום ובמבצעים עליהם לא נשמע לעולם: חזרנו אל האנשים שליוו את המערך צעד אחר צעד מרגע נחיתת המטוסים הראשונים ועד היום

בשנת 1999, לאחר שמונה שנות דיונים עם עמיתנו האמריקאים, נחתמה עסקת הרכש של פלטפורמת הקרב המרכזית החדשה של חיל-האוויר: ה"סופה" (F-16I). מטוסי ה"סופה" הביאו עמם יכולות חדשות לחיל-האוויר כמו טיסה למרחקים ארוכים יותר ובתנאי ראות קשים. במהלך השנים נקלטו בחיל עשרות מטוסים, הוקמו טייסות נוספות ומערך ה"סופה" הפך למערך מטוסי הקרב הגדול ביותר בחיל-האוויר כיום. לרגל 15 שנים לנחיתת ה"סופה", אתר חיל-האוויר חוזר אל האנשים שליוו את המערך צעד אחר צעד מרגע נחיתת המטוסים הראשונים ועד היום.


צילום: ניר בן-יוסף

היכון, הכן, צא
השנה היא 2003. בבסיס רמון מתגבש גרעין ההקמה של טייסת ה"סופה" הראשונה בראשות אלוף עמיקם נורקין, אז מפקדה הראשון של טייסת 253 ("הנגב") המתחדשת וכיום מפקד חיל-האוויר. צוות ההקמה שנבחר כלל אנשים ממגוון מערכי החיל שתרמו מניסיונם ארוך השנים. במקביל לצוות ההקמה ברמון, פעל צוות הנדסי ישראלי במפעל יצרנית המטוס, חברת "לוקהיד מרטין", בטקסס.

"זו הפעם הראשונה בתולדות חיל-האוויר שמטוס נבנה במיוחד עבור מדינת ישראל ובהתאם לצרכיה, לא פחות מכך", מדגיש סא"ל ר', מפקד טייסת 253 כיום ומי שהיה חלק מגרעין ההקמה. קודם לכן, נהגו לרכוש פלטפורמות קיימות ולהסב אותן לשימוש חיל-האוויר באמצעות התקנת מערכות נוספות. למעלה משלושים חברות ישראליות סייעו בבניית הדגם, כשהאות "I" בשם הדגם מייצגת את המילה "Israel". "התשתית היא של מטוס F-16 אמריקאי, אך הנשמה והמערכות ישראליות. מהקסדה החכמה, דרך הכנפיים ועד למכלי הדפונה - כולם תוצרת כחול-לבן".


צילום: ניר בן-יוסף

ה"סופה" נבחר בזכות היותה פלטפורמת קרב איכותית המותאמת לשינויים ולפיתוחים. עדכון התוכנה במטוסים והכנסת מערכות תקשורת וחימושים חדשים מאפשרים את שדרוג הפלטפורמה ללא הפסקה, ומובילים לכך שתהיה תמיד רלוונטית לשדה הקרב. ב-19 בפברואר של שנת 2004, לאחר חודשים של עבודה על דגמי המטוס והכנה של צוות ההקמה, הכל כבר היה מוכן לקליטת המטוסים. זוג המטוסים הראשונים הגיע וטייסת 253 הייתה הראשונה להפעיל את מטוסי ה"סופה". בתוך פחות מ-24 שעות מרגע נחיתתם בארץ הקודש, המריאו מטוסי ה"סופה" לגיחת בכורה בשמי ישראל ועידן חדש החל בחיל-האוויר.

סוגר מעגל
סא"ל ר' היה סגן צעיר בצוות ההקמה ולא חשב על היום בו יפקד על הטייסת שהיה שותף להקמתה. "בפיקוד על הטייסת קיים ערך מוסף עבורי. זוהי סגירת מעגל גדולה המרגשת אותי ברמה האישית", הוא מתגאה, ונזכר בימים שלפני הגעת המטוסים: "הכנו את עצמנו באופן אינטנסיבי. עברנו לטוס ב-F-16 וערכנו הסבה אחד לשני על בסיס הדרכות ומצגות של היצרן כדי ללמוד את המערכות עוד לפני שמטוס ה'סופה' הראשון היה בנוי".


סימון המטוסים שביצעו את תקיפת הכור הסורי ב-2007 | צילום: נעם נחום

צוות ההקמה כתב את תכנית העבודה להקמת הטייסת ולמערך ה"סופה" בכלל, התכנית נכתבה החל מחזון למערך, דרך ערכים מובילים ועד לפרטים הקטנים כמו לוחות ההדרכה בדת"קים (דיר תת-קרקעי). "הדברים שכתבנו מלווים אותי עד היום", מתרגש סא"ל ר' בעודו מוציא מסרבל הטיסה שלו פנקס ובו כתובים ערכי טייסת 253 - ציונות, אחוות לוחמים, הובלה, מקצוענות ביצוע מושלם של משימות ועוד. "צוות ההקמה זרע את הניצנים שהפכו את מערך ה'סופה' למערך שבהיסטוריה הקצרה שלו מוכיח כושר ביצוע מרשים והתאמה לצרכים המבצעיים ולאתגרי היום-יום. בהקמה נקבע הסטנדרט בתחומים רבים - מתפיסת האימון וההדרכה, דרך שגרה ותפעול שוטף ועד לתפיסות בהקשר אחזקת המטוסים".

"אני זוכר עד היום את ההתרגשות בטקס הרשמי בו נמסרו זוג מטוסי ה'סופה' הראשונים לחיל-האוויר", חושף סא"ל ר'. בטקס שנערך בטקסס ראו אנשי צוות ההקמה את המטוס לראשונה. "זו תחושה מרגשת מאוד עבור סגן צעיר להיות חלוץ בפלטפורמה חדשה ומרכזית בחיל. מהיום הראשון בטייסת חשתי את האחריות והמשמעות של היותי שותף בהקמת מערך חדש. החזון לאורו הוקם המערך צפה רחוק מאוד, אך גם היה ממוקד מאוד ומחובר לקרקע. תפיסתנו הייתה שחולמים בגדול, לא נרתעים מקשיים, שואפים למצוינות ויחד עם זאת לא מפחדים מטעויות, לומדים מהן ומשתפרים. ההבנה הייתה שמקימים טייסת אך למעשה מקימים מערך".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

טייסת 253 החלה מתווה את הדרך לכל מערך ה"סופה" בחיל ולטייסות הנוספות שהחלו אט-אט לקלוט את המטוס המתקדם. "אני מוקף באנשים טובים, וכשמרכזים אנשים טובים - התוצאה טובה", אמר אלוף נורקין לבטאון חיל-האוויר עם הגעת המטוסים הראשונים ארצה. "הדבר החשוב ביותר מבחינתי הוא שנזכור שלמרות שאנחנו קולטים טכנולוגיות חדישות וייחודיות, האנשים הפועלים הם המשאב היקר ביותר שצריך לטפח ולשמור. אני חושב שהצלחנו להקים טייסת שיכולה לשמש דוגמה לטייסות וליחידות אחרות בחיל-האוויר". סא"ל ר' מצטרף לדבריו: "לא המטוסים וגם לא המערכות הם מה שקובע את הרמה של חיל-האוויר, אלא האנשים. צוותי הקרקע וצוותי-האוויר. במרכז עומדים תמיד אנשים, מאז הקמת הטייסת".

"סופה" מתעצמת
כיום מהווה המערך את עמוד השדרה של מערך הקרב והוא כולל ארבע טייסות "סופה": טייסת 253, טייסת 201 ("האחת"), טייסת 119 ("העטלף") וטייסת 107 ("אבירי הזנב הכתום"). בתוך תא הטייס של ה"סופה" יושבים שני אנשי צוות-אוויר: טייס ונווט. שניהם עובדים בשיתוף פעולה כדי לבצע את המשימה המוטלת עליהם. "ה'סופה' מבצעת משימות ביום, בלילה, קרוב ורחוק", מתאר סא"ל ר'. "מטוס ה'סופה' על כל יכולותיו מאפשר לנו, אנשי צוות-האוויר וצוותי הקרקע, להיות רלוונטיים ומוכנים לכל משימה".


תמונת ארכיון

בעת הנוכחית הזירה המבצעית משתנה במהירות ופלטפורמת ה"סופה" נותנת מענה לצרכים הדינאמיים. "אחת היכולות האסטרטגיות החשובות שיש לנו בחיל-האוויר בכלל ובמערך ה'סופה' בפרט היא יכולת הפיתוח העצמאית, כך שאיננו תלויים ביכולות הפיתוח של היצרן", אומר רס"ן ג', רמ"ד F-16 ומטוסי הדרכה במחלקת אמצעי לחימה.

"גם בימים אלה אנו עומלים על פיתוחים רבים שלוקחים את מערך ה'סופה' קדימה", מוסיף רס"ן ג'. "מטוסי ה'סופה' עברו ועוברים השבחה שכחלק ממנה הוטמע במטוס מחשב חדש בעל יכולות עיבוד המאפשר הכנסת אפליקציות שונות בזמן קצר משמעותית מהזמן שלוקח לפתח בלוק תוכנה חדש למטוס. כך ניתן להגיב מהר יותר לצרכים מבצעיים חדשים שעולים כמו טיפול בתקלות דלק, ביצוע חישובים שונים במטוס, מתן חיווי על מצב החימוש לפני הטלתו ושיגור חימושים למטרות רבות בו-זמנית".


צילום: סליה גריון

ב-15 השנים שחלפו מאז הגעתו, השתתף מערך ה"סופה" בכלל המלחמות והמבצעים וביצע משימות גלויות ומסווגות, קרובות ורחוקות. מאז ועד היום, מהווה ה"סופה" מכפיל כוח אסטרטגי למערך הקרב. "העובדה שמטוס ה'סופה' הראשון נחת בישראל ולאחר פחות מ-24 שעות יצא לגיחת בכורה בשמי ישראל היא תמצית האופי של מערך ה'סופה'. מערך ה'סופה' הוא פורץ דרך, דבק במשימה, מקצועי, מיומן, מכוון גבוה ופוגע בדיוק במטרה", אומר סא"ל ר' ורס"ן ג' מסכם: "מטוס ה'סופה' עתיד לטוס עוד שנים רבות בחיל-האוויר. האתגר שלנו הוא לשמור עליו רלוונטי, מוביל ועדכני שנים קדימה".