איך לומדים ליירט?

18.02.2019 | נועה רוקני
מטרה מאיימת מופיעה על המסך ואם לא תיורט תוך מספר שניות, תיפול ותפגע באזרחים רבים. לפתע מתווספות אליה עוד מטרות, מטח שלם מתחיל ותחושת הלחץ גוברת. אתם יכולים לנשום לרווחה, מדובר בסך-הכל בסימולציה. כתבתנו התנסתה בסימולטור מערך ההגנה האווירית כדי לבדוק כיצד לומדים ליירט

מטרה מאיימת מופיעה לפתע על המסך. היא מתקרבת אל עבר מדינת ישראל, ונותרו רק שניות ספורות למנוע ממנה ליפול בשטח המדינה ולפגוע בביטחונם של אזרחי ישראל. והנה מתווספות מטרות נוספות ולפתע מתחיל מטח שלם. ביום חורפי, בעודי נמצאת בחדר סגור עם מזגן שמכוון על 16 מעלות, אני לפתע מתחילה לחוש חום. שנייה של חוסר תשומת לב ואחד מן השיגורים שמופיעים מולי יכול ליפול באזור מיושב. לא מדובר במשחק מחשב וגם לא באירוע אמתי, אלא בסימולציה שהתבצעה במאמן (סימולטור) בבית-הספר להגנה אווירית.

http://www.iaf.org.il/SIP_STORAGE/FILES//5/67455.jpg
820 (המרכז לאימון והכשרה מערכי) בבית הספר להגנה אווירית | צילום: עדי עבו

הכשרת המיירטים עורכת בין חמישה לשמונה שבועות ואורכה תלוי במורכבות של מערכת הנשק. "בהכשרה אנו מקנים ללוחמים וללוחמות הן ידע תיאורטי על מערכות הנשק ועל תהליך היירוט, והן ידע מעשי שכולל תרגול במאמן", מסביר רס"ן נדב פוקס, מפקד מסלול המיירטים. "המאמנים נחשבים לפלטפורמה חדשה יחסית שמאפשרת לערוך אימון או הכשרה הכי קרוב למתאר האמת", מוסיף סא"ל שחר נתנאל, מפקד יחידה 820, אשר אמונה על האימונים במערך והשתלבות בהכשרות השונות בבית הספר להגנה אווירית תוך שימוש בפלטפורמת מאמנים.

קשה באימונים, קל בקרב
מה הייתם עושים אם הייתם מזהים שיגור שמכוון לאזור מגוריכם? כיצד הייתם מרגישים? ואיך הייתם מתמודדים עם המצב? כדי שהלוחמות והלוחמים יוכלו לחוש אפילו במעט את התחושות המורכבות שניתן לחוות ברגע האמת, מעמידים אותם בסיטואציות לא פשוטות. "אם נדרוש מהמיירט להתמודד עם מצבי קיצון במהלך ההכשרה, הוא יהיה מוכן יותר למצבי השגרה ורמת המיומנות והתפקוד שלו תהיה גבוהה יותר", מציין רס"ן פוקס.


תמונת ארכיון

בנוסף להכנה המנטאלית שכוללת התמודדות עם מצבים לא פשוטים, הלוחמים והלוחמות מתאמנים על מעבר מאפס לאחד, כלומר מעבר ממצב רגיעה למצב עומס שדורש התייחסות שונה. "לעיתים אנו עורכים אימון שכולל ישיבה ממושכת של המיירט מול המסך כשהוא נדרש ליירט מעט מאוד מטרות. לאחר פרק זמן מסוים, אנו מפתיעים אותו עם עומס גדול ומטח כבד שנורה לעברו. הוא חייב להתייחס לאירוע אחרת", מספר רס"ן פוקס.

המיירטים שמגיעים למאמן מתנסים באירועים מבצעיים שהתרחשו באמת, זאת על מנת שיוכלו לחוות חוויה אמתית שעבר מיירט אחר וללמוד ממנה. מעבר לכך, לעיתים נותנים ללוחמי מערכת נשק אחת להתנסות באירוע בו הופעלה מערכת נשק אחרת בכדי לבחון אם גם היא תוכל לבצע את המשימה. "מהתנסויות עבר, בהן יירטה לדוגמא סוללת יהלום כטב"ם (כלי-טיס בלתי מאויש) אויב, לקחנו את כלל הנתונים של המטרה ובחנו את אותו מתאר ואותה סיטואציה במערכת נשק אחרת של המערך, זאת על מנת לבדוק את הרלוונטיות של מערכת נוספת על אותה מטרת אויב - מהבדיקה שביצענו זה אכן הצליח", מסביר סא"ל נתנאל.


תמונת ארכיון

מהירות, סתגלנות וקור רוח
המיירטים לא נמצאים לבדם במנ"י (מרכז לניהול יירוטים) והוא מאויש על-ידי צוות שלם שבראשו מפקד המנ"י. "המיירטים לומדים ומבינים את השיקולים שעומדים מאחוריו החלטותיו של מפקד המנ"י באשר ליירוט המטרות", מסביר רס"ן פוקס. "עם זאת, עשויים להתרחש מצבים בהם המיירטים יידרשו לקבל החלטה עצמאית אם ליירט מטרה מסוימת או לא, והם מוכשרים להתמודד גם עם מצבים כאלה".

כדי להתמודד עם דרישות התפקיד, על המיירטים להחזיק ביכולות ובתכונות ספציפיות. "נדרשות יכולות קוגניטיביות גבוהות, יכולת תגובה והכרת המערכת על בוריה" מתאר סא"ל נתנאל ורס"ן פוקס מוסיף: "מיירט צריך לדעת להסתגל לשינויים. עליו להיות קר רוח והוא צריך להיות מסוגל להמשיך לתפקד כרגיל גם כאשר הוא רואה שיגורים שנורים לכיוון ביתו".


תמונת ארכיון

"תחושת סיפוק שאין כמותה"
לאחר מספר תרגולים כושלים במאמן, זיהיתי את המטרות והן יורטו בהצלחה. אמנם זוהי רק הדמיה של המציאות, אך ההצלחה העלתה בי חיוך. עם זאת, את התחושות שחוויתי לא ניתן להשוות כלל לתחושת הסיפוק שחש מיירט כשהוא מיירט בהצלחה שיגור אמת ויודע שבכך הציל חיים של אנשים רבים.

"ברגע האמת אנו נדרשים לקבל החלטות רבות בזמן קצר. באותם רגעים אני מנסה לנתק את הרגש וליישם את כל מה שלמדתי בהכשרה ובשירותי כמיירטת", מספרת סמ"ר ליאה גמרניק, מיירטת בסוללת "כיפת ברזל" שיירטה את הטיל ששוגר מסוריה אל עבר החרמון לפני כשבועיים. "אחרי היירוט התפניתי להבין את המשמעות של מה שעשיתי. אני יודעת שיירטתי מטרה שיכולה הייתה להרוס את חייהן של משפחות רבות וההצלחה מסבה לי תחושת סיפוק שאין כמותה".