כל מה שרציתם לדעת על פקחי העמסה

06.02.2019 | דור פלקוביץ
הם מצטרפים לכל גיחה של מטוסי התובלה הטקטיים, מפקדים על תא המטען ומנהלים מצבי חירום. בשנים האחרונות עבר תפקידו של פקח ההעמסה, לוחם חוד אווירי, שינויים רבים - החל ממסלול הכשרתו ועד למשימותיו. כל מה שרציתם לדעת על האנשים ששולטים ביד רמה על בטן המטוס

כמעט בלתי אפשרי לדבר על טייסות התובלה הכבדה מבלי להתייחס למלאכת התובלה עצמה. בזמן שלוחמי צוות-האוויר עסוקים בתפעול מערכות המטוס, פקחי ההעמסה עובדים במרץ על ניהול המשימה. בין אם מדובר על ריכוז הציוד והטסתו לחזית, בהצנחת ציוד או בתיקון תקלות פנימיות בבטן המטוס בעת טיסה - על כל אלו אמונים פקחי ההעמסה.

"הפעם הראשונה בה שימשתי כפקח העמסה מוביל במשימה מבצעית מהווה את החוויה המשמעותית ביותר בשירות שלי", נזכר סרן ד', מפקד גף פקחי העמסה בטייסת 103 ("הפילים") המפעילה את מטוס ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J). "זו הייתה משימה מורכבת מאוד שעמלנו עליה במשך למעלה מ-20 שעות. כשחזרנו, הלכתי ברחוב וחלפתי על פני אנשים שהמשיכו בשגרת יומם מבלי לדעת איפה הייתי שעות ספורות קודם לכן. זו הייתה תחושה מדהימה שהדגישה עבורי את חשיבות המשימות שמבצע מערך התובלה הטקטית".


צילום: סליה גריון

פקח העמסה הוא לוחם אווירי ואיש צוות קבוע במטוסי התובלה הטקטיים - "שמשון" ו"קרנף" (הרקולס C-130HI) - שמשמש כמפקד תא המטען הכפוף לקברניט הטיסה. "תפקידו של פקח ההעמסה הוא להעמיס, לפרוק ולפקד על תא מטען במשימות השונות באוויר וביבשה בכל מצב, בכל מקום ובכל זמן", מפרט סרן ד'. "הוא אחראי על כל המתבצע בבטן המטוס, בין אם מדובר בהעמסת ציוד וכלי רכב, בהצנחת כוחות או מטענים, בתפעול מערכות מטוס או בהתמודדות עם תקלות".

מי אתה לוחם אווירי?
פקח העמסה הוא בהגדרתו לוחם חוד שהפסיק השתתפות בקורס-טיס, עבר מיונים לתפקיד וסיים מסלול הכשרה לתפקיד. במהלך הקורס לומדים החניכים את תפעול מערכות המטוס, תכנון הטיסה, איזון המטוס והתמודדות עם מגבלות עומסי משקל. החניכים עוברים עשרות גיחות במאמן ובאוויר, קורס צניחה, שבוע ניווטים, מסעות מילוט, ליל הסתוות, חבירה למסוק, מילוט ימי ועוד. רק לאחר שיסיימו את הקורס המאתגר יתחילו קא"ם (קורס אימון מבצעי) שאורכו כחודשיים.


תמונת ארכיון

לאחרונה חל שינוי בתהליך ההכשרה של פקחי ההעמסה, כאשר בשונה מבעבר הם יתחילו את תפקידם המקצועי בטייסות כבר כקצינים. "הגענו למסקנה שהפקח, כאיש צוות המנהל את משימות תא המטען ומפקד עליהן, יוכשר כקצין", מסביר סא"ל ר', מפקד יחידת פקחי העמסה בבסיס נבטים.

בימים אלה מתקיים קורס פקחי ההעמסה הראשון בו מוכשרים במקביל גם לוחמים שעתידים לשרת בטייסת 131 ("אבירי הציפור הצהובה") המפעילה את מטוס ה"קרנף" וגם בטייסת 103 המפעילה את מטוס ה"שמשון". "המקצוע של פקח העמסה הוא בעל אותו אופי למרות כלי-הטיס השונים, ולכן מצופה מהחניכים לדעת לתפעל מערכות במגוון כלי-טיס", מדגיש סרן ת', מפקד בית-הספר לפקחי העמסה.

צוות אחד, סמל אחד
בעבר כלל הפקחים היו כפופים פיקודית ליחידת פקחי ההעמסה. טייסות התובלה היו מתכננות את המשימות המבצעיות והיחידה הייתה משבצת לוחמים לביצוע המשימה. עם הגעת מטוס ה"שמשון" לחיל-האוויר, חל שינוי. כאשר נפתחה טייסת 103 במתכונתה המחודשת, תכנן צוות ההקמה כיצד תראה הטייסת בעידן מטוסי ה"שמשון". שני פקחי העמסה שלקחו חלק בתהליך היו הראשונים שכפופים לטייסת 103 ולמעשה יצרו את גף פקחי ההעמסה בטייסת.


צילום: קורל דביר

עם סיום תהליך ההקמה, היו אמורים הפקחים לחזור ליחידת פקחי ההעמסה, מה שלא קרה עד היום. "כאשר פעלו הפקחים במסגרת צוות ההקמה, הם הגיעו למסקנה שהגף שאיננו נפרד מהטייסת מייעל את עבודתנו לאין שיעור. לכן הוחלט להפוך את הגף לקבוע", מפרט סרן ד'. "אני טס במטוס עם כלל אנשי הצוות ועל כולנו מוטלת אותה משימה. בעבר הייתי מגיע לגיחות ולפעמים הקברניט לא היה יודע את שמי. כיום כל חברי הצוות מכירים זה את זה, וכך הרמה המקצועית שלנו עולה והקשר האישי הופך עמוק יותר".

"במהלך תקופת ההקמה ראינו יתרונות רבים לכך שפקחי ההעמסה נמצאים תחת הטייסת", מתאר סא"ל ר'. "זה תרם בחיבור ובהיכרות האישית בין הפקחים לשאר הצוות, ואף הביא להיכרות טובה יותר של הצוות עם משימות ואתגרי תא המטען. בצורה הזאת כלל אנשי הצוות טסים עם סמל אחד על הסרבל, תחת מפקד אחד". בעקבות הצלחת התהליך בטייסת ה"שמשון", הוחלט כעבור מספר שנים להקים גף פקחי העמסה נפרד גם בטייסת ה"קרנף". "תא המטען הוא לב ליבו של המטוס, ובאמצעותו ניתן להעמיס, לפרוק, להצניח ולהטיס לוחמים ורכבים", מציג רס"ן ר', סגן מפקד טייסת 103. "פעם הייתה הפרדה ברורה בין תא הטייס לבין תא המטען, וכיום פקחי ההעמסה מחוברים יותר לתא הטייס".


תמונת ארכיון

אחריות כבדה
שינוי נוסף שחל בתפקיד פקח ההעמסה עם הגעת מטוס ה"שמשון" נגע לתחומי אחריותו. "כניסת ה'שמשון' לחיל-האוויר השפיעה רבות על תפקיד הפקח, בין היתר בשל השוני בהרכב הצוות", מסביר סרן ד'. "העדר מכונן אוויר בצוות הטיסה חייב את הפקח לקחת על עצמו תחומי אחריות נוספים, בהם קבלת המטוס לטיסה מהגף הטכני, תפעול חירומים ותפעול מערכות מטוס כדוגמת מערכות הדלק והתדלוק האווירי".

העצמת תפקיד הפקח בצוות המטוס התבררה כמוצלחת מאוד ובשל כך אף השפיעה על תפקיד הפקח במטוס ה"קרנף" המחודש. "בעבר, מי שהוביל תהליכי חירום בתא המטען היה המכונן ולפקח היה תפקיד מצומצם מאוד במצבים הללו. היום הפקח לוקח חלק משמעותי ומוביל את ניהול מצבי החירום בתא המטען של מטוסי ה'קרנף', זאת על אף נוכחותו של המכונן", מציין סא"ל ר'. "בעבר התפיסה הייתה שבמידה ויש תקלה, על המכונן לעזוב את הקוקפיט ולעבור לתא המטען. היום בזמן תקלה המכונן יכול לבחור לרדת לתא המטען בהתאם להבנתו את הסיטואציה. כתפיסה, נכון שיישאר בתא הטייס וימשיך לתמוך את הקברניט בביצוע המשימה. במקרה כזה, פקח ההעמסה יוביל את תהליכי החירום".