דרקונים ואבירים: אימון משותף למערך הקרב

30.01.2019 | מיכל בן-ארי ונופר בליט
בשבועות האחרונים נערכה סדנת לימוד משותף בה לקחו חלק טייסות קרב לצד מערך ההגנה האווירית ומערך הבקרה. במסגרת הסדנה, חיזקו הכוחות את שיתוף הפעולה ויצרו שפה אחידה. "היה לנו חשוב להדגיש באימון את אלמנט ההפתעה ולא להתאמן רק על המוכר והצפוי"

בשבועות האחרונים נערכה בבסיס עובדה סדנת לימוד משותף בהובלת טייסת 115 ("הדרקון המעופף"), טייסת ביום האויב של החיל, המפעילה את מטוס ה"ברק" (F-16 C/D). במסגרת הסדנה, התאמנה טייסת 107 ("אבירי הזנב הכתום") המפעילה את מטוס ה"סופה" (F-16I) לצד גדוד "יהלום" (פטריוט) של מערך ההגנה האווירית ומערך הבקרה. הסדנה התקיימה כחלק מתכנית האימונים השנתית של חיל-האוויר, ונבנתה בהתאם לנושאים עליהם חשוב להתאמן ואותם חשוב לפתח.

הסדנה נבנתה על מנת לשפר את יכולותיהם של כל אחד מהמערכים וליצור עבודה משותפת ביניהם. במהלכה תורגלה טיסה במרחב מאוים ובזירה משתנה. "סדנת הלימוד המשותף היא למעשה שבוע במסגרתו מספר טייסות בחיל ממריאות לבסיס עובדה, מתאמנות יחד, לומדות אחת ומתחקרות יחד את הגיחות", מסביר רס"ן א', סגן מפקד טייסת 107. "טייסת 115 בונה את מתארי הטיסה, מרכזת אמצעים רבים לאימון ובמהלכו משמשת ככוח ה'אדום' המדמה את האויב".


צילום: ניר בן-יוסף

מול מטוסי קרב עוינים
הסדנה התמקדה באיומים מתקדמים בגזרה הצפונית. "כדי להתמודד עם זירת הקרב המודרנית בצפון, היה לנו חשוב להדגיש באימון את אלמנט ההפתעה ולא להתאמן רק על המוכר והצפוי", מגלה רס"ן ע', מפקד גף בקרה ביחידת הבקרה שבבסיס עובדה. "דימינו מצב מלחמה בו הכוח ה'כחול' - מטוסי ה'סופה' - נלחם מול מטוסי קרב עוינים ונמצא תחת איום של סוללות 'פטריוט'". קרבות אוויר ואיומים קרקעיים ללוחמי צוות-האוויר במטוסים לא היו האתגר היחיד באימון, שכן אירועים בלתי מתוכננים רבים הפתיעו את המשתתפים. כך למשל, מערכות קריטיות במטוסים שובשו באופן יזום על מנת לעמת את המשתתפים עם אתגרי רציפות תפקודית.

את ימי הסדנה החלו לוחמי צוות-האוויר משתי הטייסות בתדריך כבכל יום טיסות וחתמו אותם בתחקיר משותף. "המטרה בלימוד המשותף הוא שהמערכים השונים יכירו זה את יכולתו של זה. היה לנו חשוב שהתדרוך והתחקור יתבצעו יחד - לוחמי צוות-האוויר יחד עם לוחמי ההגנה האווירית ואנשי מערך הבקרה. כך מייצרים תחקיר פורה יותר", אומר רס"ן א'. "אנחנו נחשפים לצורות טיסה שונות וזוכים לשמוע דעות שונות. היתרון הגדול של האימון זו ההפריה ההדדית שהוא מייצר".


צילום: עדי עבו

מתוקף היותה טייסת ביום אויב, אמונה טייסת 115 על בניית סדנאות לימוד משותף מסוג זה תוך התאמתן למשתתפים. "עבדנו יחד עם אנשי טייסת 115 על מנת להתאים את מתארי האימון למשימות שהטייסת מבצעת. ביקשנו להתמקד בחיכוך עם איום אוויר-קרקע ובתפעול מערכות נשק מתקדמות", מגלה רס"ן א'.

מחשבים מסלול מחדש
תארו לכם את הרגע בו מטוס קרב ממריא מנקודת המבט של יחידת הבקרה האזורית: בקרי הטיסה מאזינים לקשר, התמונה האווירית לנגד עיניהם והאדרנלין בשיאו. אחריות כבדה מונחת על כתפיו של בקר הטיסה שנמצא בשיח מתמיד עם לוחמי צוות-האוויר מהשנייה בה מתנתקים גלגלי המטוס ממסלול ההמראה ועד לנחיתתו בבטחה בבסיס האם. תפקיד הבקר להכווין את המטוסים לגובה הטיסה הרצוי, להתריע על כל גורם עוין או להקת ציפורים נודדות שעלולים לסכן את הלוחמים, ולשמור על חדות וערנות במהלך ביצוע המשימה.


תמונת ארכיון

אחת ההפתעות שחיכו למשתתפי האימון הייתה חסימת גל הקשר בין לוחמי צוות-האוויר בקוקפיט לבין הבקרים במכלול הבקרה ושיבושים במערכת הניווט. אלו משפיעים משמעותית על אופי הגיחה ועל מורכבות ביצוע המשימה. "כשהכל עובד כמתוכנן אנחנו מתמקדים בבקרה על ביצוע המשימה, אך כשתורת הלחימה משתנה בהתאם לתנאי השטח או כשיש שיבושים במערכת מסוימת - עלינו לחשב מסלול מחדש, להיות בקשר עם המוביל, לסמן לו את הבעיה ולמצוא פתרון על אף כל האילוצים", מפרט רס"ן ע'.

אז איך מתמודדים עם תרחישים בלתי צפויים במהלך ביצוע המשימה? "אמנם אנחנו מתבססים על המערכות שלנו באופן יומיומי, אך במהלך האימון ראינו שהצלחנו לעמוד במשימה גם כשנאלצנו לפעול בלעדיהן", מתגאה רס"ן ע'. "אם נדבוק ביסודות המקצועיים, נדע לעשות את העבודה. הסוד הוא לעצור לרגע ולהיזכר כיצד לימדו אותנו לבצע את משימתנו גם ללא העזרים הטכניים. ככל שדברים סוטים יותר מהמתוכנן והמוכר, כך עולות הציפיות מאתנו ואנחנו רק הולכים ומשתפרים".


צילום: סליה גריון

הכוחות המתאמנים העידו כי יצאו מהסדנה עם טעם של עוד ועם רצון לשיתופי פעולה נוספים, ובטייסות מבטיחים שזוהי רק ההתחלה של האימונים המשותפים. "באימון הנוכחי הורגש שיח קצת אחר, הייתה פתיחות גדולה יותר והפריה הדדית בין המערכים השונים. כל אחד למד ולימד את השני על תחומו. האימונים הללו מקפיצים אותנו ברמה", מצהיר רס"ן ע' ורס"ן א' מוסיף: "למדנו המון, בעיקר על עקרונות הטיסה שעל פיהם נפעל בעת ביצוע משימה בזירה מבצעית משתנה ומלאת איומים".