מה עשו שני בקרים מוטסים באיטליה?

28.01.2019 | מיכל בן-ארי
לא רבים הם חילות-האוויר שמפעילים טייסת שלמה של בקרים מוטסים שמבצעים בקרה וגילוי מבטן המטוס. חיל-האוויר ומקבילו האיטלקי הם שניים מהחילות הללו. לאחרונה יצאו בקרים מוטסים מהחיל למשלחת ראשונה מסוגה בארץ המגף וכעת הם מספרים לאתר חיל-האוויר איך אומרים בקרה אווירית באיטלקית

טייסת 122 ("הנחשון") מבצעת גילוי ובקרה אווירית מהמרומים, ולמעשה היא מהבודדות בעולם שעושות זאת. ביצוע הבקרה המוטסת זהה במהותו לזה המתבצע מן הקרקע, אך עם זאת מאפשר גילוי במרחבים רחוקים. לאחרונה הגיעו שניים מהבקרים המוטסים בטייסת למרחב רחוק ולא שגרתי: איטליה. "הביקור היה חשוב מאוד עבורנו ומטרתו הייתה לראות איך קולטים משימה בחיל אחר", מספר רס"ן א', מפקד גף בקרה בטייסת שמבצעת בקרה אווירית באמצעות מטוס "נחשון עיטם" (גאלפסטרים G-550).

"המשימה העיקרית של מערך הבקרה היא הגנת שמי המדינה", מסביר רס"ן א'. "אנחנו בטייסת מסייעים ליב"א (יחידת בקרה אזורית) לבצע גילוי של כלי-טיס עוינים שקשה לאתר מן הקרקע". במטוס ה"עיטם" ישנן מספר עמדות בקרה, באחת מהן נמצא מפקד המשימה והקבינה. בעמדה השנייה נמצא האחראי על הפעלת מערכות המטוס שבזכותן נוצרת תמונה אווירית מדויקת ומתאפשר גילוי מטרות במרחב לא מוכר.


צילום: נעם נחום

אז מדוע נדרש קשר רציף עם מטוסי הקרב? רס"ן א' מסביר: "תפקידנו הוא לוודא שאף כלי-טיס של האויב לא יזנק אל עבר מטוס שלנו ויפתיע אותו. לא מעט פעמים אנחנו נהיה המטוס הראשון של חיל-האוויר בזירה. אחד ההבדלים המהותיים בין בקר מוטס לבין בקר ביב"א הוא שהעבודה במטוס היא עצמאית, זאת בניגוד לעמדה שמאייש בקר מהקרקע כשלצדו מפעיל ומש"ק בקרה. "אנחנו צריכים להכיר את המערכת בצורה מושלמת על מנת שנוכל להפיק ממנה את המיטב. עלי לדעת לתפעל לבדי את המכ"ם ואת מערכות הקשר, התקשורת, החשמל והקירור. כל אלו הופכים את המכונה שנקראת 'עיטם' למורכבת יותר לתפעול".

עידן ה"נחשון"
בשנת 2008 הפך "נחשון עיטם" למטוס מבצעי ומאז הוא פועל במרחבים רחוקים מאוד. "אנחנו מצטרפים לכל משימה שקורית בחיל-האוויר. בכל חזית שהחיל נמצא בה, אנחנו נמצאים", מצהיר רס"ן א'. על מנת להיות בקר מוטס בטייסת 122 ("הנחשון") יש לשרת לפחות כשנתיים כבקר טיסה באחת מיחידות הבקרה האזוריות, ולצבור ניסיון וידע רב בעולם הבקרה האווירית.


צילום: נעם נחום

לאורך שנה בודדת יטוס בקר מוטס סדיר בחיל כ-100 גיחות, כשברבים מחילות-האוויר הזרים בקרים מוטסים יבצעו כ-24 גיחות בשנה בלבד. "במהלך השירות בטייסת אתה נמצא בלימוד מתמיד, עובר טיסות הכשרה ומשתתף בגיחות מבצעיות", מפרט רס"ן א'. "במערכה הבאה צפוי לגדול השימוש ביכולת הבקרה והגילוי של הבקרים המוטסים, ונצטרך לסייע במרחב החזית. זהו חלק בלתי נפרד משירותינו כבקרים מוטסים וברור לנו שזו המשימה הראשונה שנבצע בעת לחימה".

ברוכים הבאים לארץ המגף
בחודש דצמבר האחרון התארחו רס"ן א' ורס"ן (מיל') מ', בקר מוטס נוסף בטייסת 122, בבסיס חיל-האוויר האיטלקי פרקטיקה דה מרה שממוקם בסמוך לעיר רומא. יחד הם ביקרו בטייסת 14 האיטלקית שמפעילה מטוס דומה לפלטפורמת "נחשון עיטם" הישראלית. המשלחת התקיימה כחלק ממגמה להידוק קשרים בין חיל-האוויר לצבאות מערביים בברית נאט"ו, כאשר איטליה היא אחת מהמדינות הללו.


התמונה באדיבות המרואיינים

"הנסיעה התמקדה בעיקר בעבודה המשותפת עם האיטלקים על ייעול הפלטפורמה שלהם באמצעות הניסיון שלנו", מדגיש רס"ן א'. "היה מעניין לראות כיצד הם מתגברים על אתגרי הטופוגרפיה, איך נראית העבודה בתוך הקבינה, וכיצד מתנהלת התקשורת מול הקוקפיט, תכנון המשימה וכמובן השימוש במערכת עצמה".

זהו שיתוף פעולה הראשון של מערך ה"נחשון" עם חיל-האוויר האיטלקי. "בימים הראשונים שלנו באיטליה עסקנו בהבנת פרויקט קליטת משימת הבקרה המוטסת בחיל-האוויר האיטלקי. ניסינו לראות במה אנחנו יכולים לעזור באמצעות הניסיון שצברנו עם המערכות", מסביר רס"ן א'. "היה לנו חשוב ללמוד את שיטת העבודה של האיטלקים ולכן ביצענו יחד גיחה במאמן (סימולטור) שלהם שמזכיר את המאמן שלנו בארץ. במהלך הגיחות במאמן הצלחנו יחד עם עמיתינו האיטלקים לייעל את העבודה במאמן".


התמונה באדיבות המרואיינים

כובשים עוד יעד
במהלך הביקור באיטליה נחשפו הצוותים לפעילותו של מערך בקרה אווירית במדינה זרה. "אנחנו מתפקדים כיחידת קצה בחיל-האוויר. אנחנו יכולים לטוס לבד ולבצע משימות ייחודיות לנו", מסביר רס"ן א'. "הבקרים האיטלקים הם תמיד חלק ממשימה. הם מורידים את המידע לקרקע ומשם גם מקבלים מידע בחזרה. היתרון באי-התלות של הבקרים המוטסים בחיל-האוויר הוא החופש והגמישות. ביכולתנו לטוס לכל מקום ולבצע את המשימה שלנו מההתחלה ועד הסוף מבלי להיות בקשר עם גורמים בארץ".

במסגרת האימון המשותף, תרגלו הבקרים המוטסים משתי המדינות בקרת אוויר-אוויר מעל נהר בצפון איטליה. כמו כן, ערכו הבקרים אימון גילוי שהיה מעניין במיוחד עבור הצוות הישראלי שכן הטופוגרפיה באזור זה שונה משמעותית מזו בישראל. בעוד שבארץ מתרגלים בעיקר טיסה מעל שטח ימי, באיטליה הטיסה מתרחשת ברובה מעל שטח הררי. בנוסף, הבקרים באיטליה מבוגרים יחסית בהשוואה למקביליהם בישראל. אך עם הגיל מגיע גם ניסיון רב ולבקרים האיטלקים ניסיון בביצוע בקרה מוטסת במדינות כמו עיראק ואפגניסטן.


תמונת ארכיון

המשלחת הוגדרה על-ידי המשתתפים כמוצלחת והמארחים מטייסת 14 האיטלקית הביעו רצון להגיע לביקור גומלין בארץ. האיטלקים אף ציינו כי יהיו מעוניינים להשתתף בתרגיל ה"בלו פלאג" הבא שייערך בבסיס עובדה ואמרו כי ישמחו להמשיך את שיתופי הפעולה עם טייסת 102 ("הנמר המעופף") שמפעילה את מטוס ה"לביא" (M-346) האיטלקי. "לאנשי חיל-האוויר האיטלקי גאוות יחידה לא פחותה משלנו", מסכם רס"ן א'. "האיטלקים אמנם שונים בשיטות העבודה שלהם, אך האופי הים תיכוני זהה. חיל-האוויר האיטלקי הוא חיל מקצועי מאוד, ושיתוף הפעולה בינינו ימשיך ויתחזק. האיטלקים מחזיקים במערכת בקרה אווירית מדהימה ואני בטוח שהם יעשו בה את השימוש המיטבי".