הדור הבא: לוחמים חדשים בטייסת 69

24.01.2019 | נופר בליט
לוחמי צוות-אוויר חדשים מצטרפים בימים אלה לשורותיה של טייסת 69 ("הפטישים"). במהלך חצי השנה הקרובה הם יוכשרו להפעיל את מטוס ה"רעם" (F-15I) על כל מערכותיו ולבצע בו משימות מבצעיות מורכבות

מצטרפים למשפחה: לפני ימים ספורים קלטה טייסת 69 ("הפטישים"), המפעילה את מטוס ה"רעם" (F-15I), לוחמי צוות-אוויר חדשים לשורותיה. הלוחמים הצעירים סיימו את הכשרתם בטייסת 102 ("הנמר המעופף"), טייסת ההדרכה של לוחמי מערך הקרב הצעירים בחיל, במהלכה טסו על ה"לביא" (M-346), מטוס ההדרכה המתקדם של החיל שהחליף את ה"עיט" (סקייהוק).


צילום: סליה גריון

מספר נווטי קרב אשר עברו הכשרה מבצעית בטייסת 102 וטייסי קרב אשר עברו הכשרה מבצעית וקא"ם (קורס אימון מתקדם) בו התמקצעו במתארי טיסה מורכבים יותר - הגיעו לטייסת 69 בתחילת חודש ינואר. עם הגעתם, החלו לוחמי צוות-האוויר בשלושה שבועות של הסבה קרקעית בה למדו כל פרט חיוני על מטוס ה"רעם". "כעת אנחנו לוקחים את כל החומר והידע שצברנו וממירים אותו לפלטפורמת טיסה חדשה, למטוס מבצעי ששונה מכל מה שהכרנו עד עכשיו", מתאר סגן א', נווט קרב שסיים את קורס-טיס מספר 176 ומתחיל כעת את ההסבה בטייסת.

"הפטישים" באים
בעקבות השינויים שנעשו בעולם ההדרכה עם קליטת מטוס ה"לביא", לוחמי צוות-האוויר הצעירים מגיעים לטייסת המבצעית עם יכולות משופרות אך מביאים עמם אתגרים חדשים. הטייסות המבצעיות, בהן היו רגילים לפעול באופן זהה מהסבה להסבה, עם סילבוס מובנה וסדר פעולות קבוע, נאלצו לשנות את כל מה שהכירו ולהתקדם גם הן לעידן ה"לביא". לוחמי צוות-האוויר הצעירים שהשתלבו בהסבות טסים מיומם הראשון עם כלל המערכות במטוס, מתמודדים מול איום אוויר-אוויר מתקדם ומתאמנים עם אמצעי לחימה מבצעיים.


צילום: סליה גריון

"כשמגיעים לוחמי צוות-אוויר חדשים לטייסת, הם נדרשים לעבור הסבה למטוס וללמוד אותו ואת מערכותיו מאפס", מסביר סרן ג', מפקד ההסבה בטייסת. קליטת לוחמי צוות-אוויר חדשים והסבתם בטייסת מתרחשת פעם בשנה וחצי, ונמשכת כחצי שנה. בטייסת 69 מוגדרים שני לוחמי צוות-אוויר כמפקדי ההסבה, האחד טייס והשני נווט. הם משמשים כמפקדים הישירים של לוחמי צוות-האוויר החדשים ומלווים אותם בזמן ההסבה.

אחרי שלושה שבועות על הקרקע, מתחילים חניכי ההסבה לטוס כשבכל שבוע הם מתמקדים בנושא אחר. "בהדרגה המשימות נעשות קשות יותר ויותר. מתחילים ללמוד איך להטיס את המטוס, ממשיכים להמראות ונחיתות, משם למשימות יירוט, לתרגול קרבות אוויר, ולטיסה עם מערכות נשק שונות ומורכבות", מתאר סרן ג'. "אנחנו מתמקדים בכל פעם במשימה מסוימת עד שמבצעים אותה בצורה הטובה ביותר וממשיכים הלאה למשימה הבאה. כך, בתום ההסבה, לוחמי צוות-האוויר החדשים יודעים לתפעל את כל מערכות המטוס באופן מושלם".


צילום: עדי עבו

ברוכים הבאים למשפחה
את ההחלטה לאיזו טייסת יצטרפו, מקבלים המדריכים בטייסת 102 ומפקדי הטייסות. "לא הצלחתי לישון בלילה שלפני ההודעה על השיבוץ שלי", משתף סגן א'. "עד שלא מגיעים לטייסת לא באמת מכירים אותה, אבל ברגע שאתה שם את הפאצ' של הטייסת - היא מיד הופכת להיות הטובה ביותר. הידיעה שהגעתי למקום שיהיה הבית שלי בשנים הבאות מספקת תחושה טובה".

אמנם במהלך ההסבה לוחמי צוות-האוויר החדשים אינם בקיאים ומנוסים בפן המקצועי כשאר אנשי הטייסת, אך בפן החברתי דואגים לקבלם בזרועות פתוחות. "אנחנו מנסים לחבר אותם לפעילויות הקורות בטייסת ולהכיר להם את אנשי המילואים וההצ"ח (הצבת חירום). המטרה היא שירגישו כמה שיותר בנוח כי הטייסת היא משפחה", מסביר סרן ג'.


תמונת ארכיון

סרן ג' נזכר בימים בהם הוא עצמו הגיע להסבה טייסת: "זו תקופה בה צריך ללמוד המון בזמן קצר, גם באוויר וגם על הקרקע. המטוס עוד לא מוכר וכך גם האנשים. זה תמיד כיף שמגיע דור צעיר ומכניס אנרגיה חדשה. זה חשוב במיוחד בפן המקצועי כי כאשר לא מתקיימת הסבה בטייסת אנחנו מבצעים מתארים אוויריים מורכבים, וכשמתחילה הסבה אז כולנו - גם הוותיקים ביותר - נדרשים לחזור ליסודות הטיסה ולרענן את הזיכרון".