מערכת חדשה תנהג אספקה ליעד

10.01.2019 | כרמל שטרן ואיתם אלמדון
בעת לחימה נדרשים מטוסי התובלה הכבדה להצניח ציוד לכוחות הקרקעיים ממטוסי "שמשון" ו"קרנף". בימים אלה משדרג חיל-האוויר את יכולותיו וקולט מערכת מתקדמת המאפשרת לנהג אספקה מוצנחת היישר אל הכוחות הקרקעיים בשטח. "היכולת תשפר משמעותית את פעילותם של מטוסי התובלה המבצעים אספקה בהיטס"

תארו מצב בו מדינת ישראל נמצאת במלחמה רחבת היקף בגבולה הצפוני, לוחמי צה"ל נדרשים לשהות תקופה ארוכה בשטח האויב והתחמושת, המזון ומי השתייה הולכים ואוזלים. אין להם יכולת לקבל רענון אספקה באופן קרקעי בגלל מיקומם של כוחות אויב על הצירים או אי יכולת לנסוע בהם. בשלב זה נכנס לתמונה חיל-האוויר, אשר בעזרת מטוסי ה"קרנף" (הרקולס C-130HI) וה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) מצניח לכוחות בשטח את הציוד החיוני.

המצב המתואר אינו דמיוני ואכן קרה בפעם האחרונה בשנת 2006, במלחמת לבנון השנייה. גם עשור לאחר מכן, ממשיך חיל-האוויר להיערך למתאר האספקה בהיטס וקולט משימה חדשה - הצנחת אפסניה מנוהגת, כלומר מטען אשר מוצנח מהמטוס ומנהג את עצמו לכוחות הקרקעיים.


צילום: קורל דביר

בחודשים האחרונים סיימו טייסי ומהנדסי הניסוי של טייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) סדרת ניסויים לבחינת מערכת בתחום הצנחת ציוד בעת לחימה. בשנים האחרונות רכש צה"ל מספר מצומצם של מערכות מסוג זה על מנת לבדוק את כדאיותן, וצפוי לרכוש בעתיד מערכות נוספות. יכולת הניהוג האוטונומי של הציוד באוויר נקראת בעגה המקצועית "אפסניה מנוהגת" והיא נדרשת לצורך אספקת ציוד מאסיבית לכוחות קרקעיים.

בדרך לשימוש מבצעי
"המערכת נרכשה בשנת 2015 וכשהגיעה לחיל-האוויר ערכה טייסת מנ"ט סדרת ניסויים לבדיקתה", פתח רס"ן (מיל') א', מוביל הניסוי בטייסת. "בסיום הניסויים התקבלה ההחלטה שהמערכת איננה בשלה עדיין לשימוש מבצעי, ועל כן הוחלט להפסיק את השימוש בה בחיל-האוויר. לאחרונה התקבלה ההחלטה לבדוק את המערכת מחדש מפני שהיא הניבה תוצאות מושלמות, בדיוק על-פי הגדרות היצרן".


צילום: אלומה משולמי, מה"ד תובלה

צוות המטוס בניסוי מורכב מאנשי טייסת 103 ("הפילים") המפעילה את מטוס ה"שמשון" ולצדם טייס ניסוי שיושב בקוקפיט. בתא המטען נמצאים פקח העמסה ומהנדס ניסוי, כאשר מלבדם יושבים במטוס גם נציגי מפקדת "מרום" בזרוע היבשה, נציג אט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה) ואנשי יחידת אספקה בהיטס. על הקרקע נמצאים צוותים ייעודים שסורקים את השטח מחשש למטענים והמצאות אנשים, ומסוק באוויר מוודא שהשטח אכן נקי. במקביל, מתמקמת בשטח חולייה קרקעית אשר ממתינה למטען.

עצמאי בשטח
סדרת הניסויים כללה מספר טיסות באורך של כתשע שעות טיסה שמהלכן הוצנחו בסך-הכל 18 מארזי אפסניה. "בטיסה הראשונה בדקנו את שפיות המערכת, הצנחנו אותה מגובה רב וראינו שהמצנח נפתח והמערכת מנהגת את המטען. המערכת מוצנחת מגובה רב ומדהים לראות אותה פוגעת במקום המסומן על הקרקע", מתאר רס"ן (מיל') א'.


צילום: מייק יודין

רס"ן (מיל') א' מציין כי מדובר בניסוי מורכב בעבור טייסת מנ"ט: "כשנבחנת מערכת חדשה אנחנו רגילים לקבל את כל הנתונים אודותיה עד הבורג האחרון. בניסוי הזה היה לנו מידע מועט על המערכת והיינו צריכים לגשש באפלה ולאסוף כל שבר מידע. זה היה אתגר גדול. בנוסף, הניסוי כולל המון שיתופי פעולה ומספר רב של גורמים משתתפים. גם מרהו"ם, גם אט"ל וגם מחלקת אמל"ח מעורבים מאוד בניסוי ולוקחים בו חלק מספר כלי-טיס ממערכים שונים. זה אתגר לא פשוט לתאם את כלל הגורמים לאותו מועד ולדאוג שכולם יהיו מסונכרנים".


תמונת ארכיון

היי-טק בשדה הקרב
במהלך השנים ועם התפתחות הטכנולוגיה והניסיון בתחום, הבשילה היכולת של תספוק כוחות הצנחה מנוהגת מגובה רב. המערכת נמצאת בשימוש אצל מספר צבאות ברחבי העולם ומשמשת בעיקר לצניחה משולבת של צוות טקטי עם אפסניה מנוהגת. "מבחינת חיל-האוויר היכולת שמעניקה המערכת משפרת משמעותית את פעילותם של מטוסי התובלה המבצעים אספקה בהיטס", הסביר רס"ן (מיל') א'. "המערכת מאפשרת לנו לראשונה להצניח ציוד בגובה רב כשהיא מנהגת אל היעד. זהו שיפור משמעותי מאוד עבורנו. היתרון המבצעי לטייסת הוא עצום וכשיתקבל יגרור שינויים דרסטיים באופי האימונים, ההדרכות והפעילות המבצעית בטייסת. ההכנות לקראת הקליטה יהיו רבות, והיכולת המבצעית תשתפר משמעותית".