לוחם חוד אווירי: מי אתה מכונאי מוטס?

31.12.2018 | אילי פארי
הם מטפלים בתקלות חירום במסוק, אך גם מסייעים ללוחמים בשטח האויב. הם התגייסו לתפקיד קרקעי, אך הפכו לאנשי צוות אוויריים. הם הגורם הטכני הבכיר במסוק, אבל גם מוגדרים כלוחמי חוד. הכירו את המכונאים המוטסים של חיל-האוויר, אנשי הצוות בלעדיהם אף מסוק לא ממריא

עשרות נערים צעירים מתגייסים עם התרגשות בליבם, נפרדים לשלום מהמשפחה והחברים, עולים לאוטובוסים ומתחילים בנסיעה לעבר בסיס הטכני של חיל-האוויר. רק בודדים מהם נושאים בליבם את הידיעה שבעוד שנה מהיום הם יעזבו את הקרקע וימריאו לאוויר באחד ממסוקי החיל, אך לצד זאת הם יודעים שלפניהם שנה של עבודה מפרכת. אחרי קורס בסיסי בו לומדים החיילים הצעירים על מסוקי החיל, הם משתבצים באחת מטייסות המסע"ר (מסוקי-סער) ובמשך שנה עובדים על המסוקים: מחליפים גלגלים, משמנים חלקים ומכינים את המסוק לגיחה הבאה. כל זאת עד שיום אחד, פרק חדש מתחיל.


צילום: מייק יודין

"להפוך טכנאי קרקעי מן השורה ללוחם חוד אווירי זה דבר מאתגר, גם משום שהחיילים מתגייסים למקצוע אחד ועוברים לאחר וגם משום שעלינו להביא אותם מהרמה הקרקעית הבסיסית בה הם מצויים לרמתו של לוחם חוד אווירי משופשף", מעיד רס"ן ש', מפקד בית-הספר למכונאים מוטסים בבסיס פלמחים. "מכונאי מוטס לא מתקן את המסוק באוויר. הוא איש-צוות נוסף שתפקידו לתפעל את מערכות תא המטען בזמן הגיחה. זה אומר להיות כונן 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. להיות חלק בלתי נפרד מכל משימה מוסקת, בין אם מדובר בפינוי פצועים מאזורי לחימה או בהטסת כוחות למשימה בשטח האויב. להיות לוחם שיכול להיתקל בכוח עוין במשימה מורכבת. בבית-הספר אנחנו הופכים אותם מטכנאים ללוחמים".

טכנאי שהוא לוחם
את הקורס בבית-הספר למכונאים מוטסים עוברים מדי שנה חניכים בודדים, רובם ככולם טכנאים בשירות חובה שמשרתים בין שנה לשנה וחצי. בין חניכי הקורס נמנים גם קצינים טכניים בודדים, שבמידה ונמצאו מתאימים מסירים מעליהם את הדרגות ועוברים הכשרה ככלל החניכים.


תמונת ארכיון

"הקורס אורך תשעה חודשים ותחילתו בטירונות רובאי 03. החניכים שמגיעים לקורס לא עברו הכשרה של לוחמים, ולכן אנחנו מחזירים את כולם לחודש השלמה של טירונות בביסל"ח (בית-הספר למקצועות החי"ר)", מסביר רס"ן ש'. "כשהם מגיעים לבית-הספר למכונאים מוטסים אנחנו מיד מעלים אותם על סרבלי טיסה ומתחילים להשריש בהם את עולם הלוחמה. אחרי מבחן הכושר אנחנו עורכים שלושה שבועות של הסבה עיונית וסימולטיבית למסוק ה'ינשוף' (בלאק-הוק). החניכים שמגיעים לקורס היו טכנאים במשך שנה וטיפלו בכלל פלטפורמות הסער בחיל, אך הקורס, כמו גם הקא"ם (קורס אימון מתקדם) של קורס-הטיס, מתבצע על מסוק ה'ינשוף'".

לאורך הקורס לומדים החניכים רבות על מערכות המסוק, אותן לא הכירו בתור טכנאים. מערכות הקשר, מערכות הניווט ומערכות תא המטען - כל אלו ועוד יהיו תחת אחריותם הבלעדית כמכונאים מוטסים, ולכן עליהם להכיר את המערכות הללו היטב. לאחר מכן הם לומדים אווירודינמיקה, מטאורולוגיה ונושאים טכניים-עיוניים נוספים, מקבלים תפקידים קרקעיים שבוחנים את יכולותיהם כקצינים ומתחילים בסדנאות מנטליות. התמודדות עם כישלון, קבלת החלטות ועבודה תחת לחץ יהיו חלק בלתי נפרד מתפקידם, ולכן ניתן לנושאים הללו דגש רב בהכשרה.


תמונת ארכיון

בשלב הבא של הקורס מתנתקים החניכים לראשונה מהקרקע. "אנחנו מתחילים בטיסות הכי בסיסיות, בלי שום אלמנט של זמנים, לחץ או כל גורם אחר שעלול לבלבל את החניכים", מסביר רס"ן ש'. "אנחנו מתרגלים המראות, נחיתות, נחיתות בשטח מאובק, ניווטים וטיסה עם לוחמים. בנוסף, אנחנו מתחילים לעסוק בשינוי התצורה של תא המטען, כאשר דרגת הקושי עולה בהדרגתיות. תא המטען של המסוק הוא כמו לגו שמותאם למשימה. במידה וסיימנו משימה בה הטסנו כוחות עם כל הכיסאות מורכבים, כעת אנחנו צריכים לפנות את תא המטען לצורך משימה אחרת. על המכונאי המוטס לבנות מחדש את תא המטען, לעיתים גם בחושך מוחלט ובשטח אויב".

לראשונה: איתור מכונאים מוטסים בשלב הגיוס
בשלב הראשוני של הקורס טסים החניכים כ-50 גיחות ובקורס כולו הם טסים כ-100 גיחות מלאות. הם נוגעים בכלל הנושאים - הורדת חבילות, פינוי פצועים, הטסת לוחמים, חילוצים ועוד. לאורך הקורס בוחנות את החניכים ארבע וועדות, כאשר באמצע השלב הראשוני הוועדה בוחנת את התקדמותם של החניכים ופיתוח העצמאות שלהם במסוק.


צילום: מייק יודין

"באמצע השלב הראשוני אנחנו בוחנים מי האנשים שיוכלו לטוס לבד בשלב המתקדם בלי מדריך, כך שבמטוס יהיו מצויים טייס שהוא חניך בקא"ם, מדריך בקא"ם וחניכי קורס מכונאים מוטסים", מתאר רס"ן ש'. "זה לא פשוט להבין מה קורה באוויר, מי מדבר בקשר ואיך נראית התמונה האווירית. זה בדיוק מה שאנחנו מלמדים אותם בקורס".

בסיום הקורס מתרגלים החניכים מילוט ימי וקרקעי ממסוק, וכן עוברים קורס צניחה. בקורס האחרון אף ביקרו החניכים במחלקת הטראומה בבית-החולים סורוקה, שם למדו מה קורה מרגע שהם עוזבים את הפצועים שפינו. "בבית-החולים עברו החניכים את הדרך ממנחת המסוקים למיטת הטיפולים, מתוך כוונה להתחיל לחשוף אותם בהדרגתיות למקרים הרפואיים אליהם הם עשויים להיחשף", מסביר רס"ן ש'. "מנהל המחלקה עבר עם החניכים בחדרים, הסביר להם על מצבים רפואיים שונים וחשף אותם למקרים קשים. פעמים רבות אנחנו רואים מראות שהיינו מעדיפים לשכוח, אבל כשאנחנו בעיצומה של משימה, מלאי אדרנלין וממוקדי מטרה, אנחנו לא מתרכזים במראות אלא בהצלת חיים".


תמונת ארכיון

בשנה האחרונה יצא לדרך שינוי משמעותי באופן איתורם של המכונאים המוטסים. עד היום, הטכנאים הטובים ביותר היו מאותרים בטייסות ונשלחים למיונים ומבדקים רפואיים, ולאחר מכן לגיבוש, טירונות וקורס. אולם השנה יסתיים קורס המכונאים המוטסים הראשון בו ארבעה מתוך חמישה מכונאים אותרו כמיועדים לתפקיד עוד כמלשב"ים (מועמדים לשירות ביטחון). "האיתור המוקדם מאפשר לנו לקחת לקורס מכונאים מוטסים את האנשים הטובים ביותר, אלה שימשיכו איתנו בעתיד ויצאו לקצונה", מסביר רס"ן ש'. "אנחנו מזהים את המועמדים עוד בכיתה י"ב ובהמשך הם מתחילים במיונים. מלש"בים רבים מעוניינים להתמיין לתפקיד. אנחנו מתחילים עם מאות מתמיינים ומסיימים עם הטובים ביותר".