הוא גדול: ה"שמשון" השביעי נחת בישראל

24.12.2018 | דור פלקוביץ'
הזרוע הארוכה מתחזקת: מטוס "שמשון" (סופר הרקולס C-130J) שביעי במספר נחת בסוף השבוע בבסיס נבטים והצטרף לטייסת 103 ("הפילים"). כל מה שרציתם לדעת על מטוס התובלה הטקטית שיכול להכיל 128 לוחמים, 97 אלונקות וארבעה האמרים צבאיים

מטוס "שמשון" (סופר הרקולס C-130J) שביעי הצטרף בסוף השבוע לטייסת 103 ("הפילים") ונחת בביתו החדש בבסיס נבטים שבנגב. בטקס חגיגי שנערך בראשות מפקד הבסיס, תא"ל איל גרינבוים, הודבקו על המטוס סמל חיל-האוויר וסמל הטייסת. המטוס הגיע לישראל אחרי מסע במהלכו עשה את כל הדרך מארה"ב. משלחת מטעם הטייסת יצאה להביאו והטיסה אותו ארצה. על המטוס הותקנו מערכות קשר, תצפית, מערכת תכנון משימה ומערכות נוספות.

"אנחנו מסכמים בימים אלה תכנית התעצמות למערך התובלה הטקטית", אמר תא"ל איל גרינבוים, מפקד בסיס נבטים. "בארבע וחצי השנים האחרונות ביצעו מטוסי ה'שמשון' פעילות מבצעית פורצת גבולות ברמת ביצוע גבוהה. אני גאה להיות שותף לקליטת מטוס משמעותי כל-כך שמביא לידי ביטוי את העוצמה של צה"ל ומדינת ישראל, גאה בטייסת ובבסיס שמביאים את המטוסים למגרש המבצעי, ומאחל שרק נמשיך להתעצם".


צילום: מייק יודין

מאז נחיתתו של מטוס ה"שמשון" הראשון באפריל 2014, עברה טייסת 103 המפעילה את מטוס התובלה הכבדה שינויים רבים. "מטייסת בהקמה שלומדת את יכולות המטוס ומתרכזת בבנייתה, הפכנו לטייסת מבצעית", פתח רס"ן ר', סגן מפקד טייסת 103. "צוות ההקמה בטייסת, שהיה אחראי על בניית הבסיס להקמתה ועל ייסוד התשתיות, עשה עבודה מדהימה שבזכותה אנחנו יכולים לקלוט את המטוס. צוות ההקמה הציב סטנדרטים גבוהים מאוד וכעת תפקידנו לשמור על הרף".

המוח הישראלי
בשנותיו הספורות בחיל-האוויר הספיק מטוס ה"שמשון" להוכיח את עצמו כהכרחי, מבצעי ואיכותי במספר אירועים משמעותיים, מבצעיים והומניטריים. הוא נחת בבסיס נבטים בתחילת חודש אפריל 2014, זאת לאחר חודשי הכנה ארוכים של צוות ההקמה בארה"ב ובישראל. המטוס, אשר מהווה את הגרסה המשופרת וחדשה למטוס ה"קרנף" (הרקולס C-130HI), הביא עמו לחיל-האוויר חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת. במטוס מותקנות המערכות החדשות והמתקדמות ביותר בעולם בתחום מטוסי התובלה הטקטית. מדובר במטוס מודרני, ממוחשב ואוויוני המאפשר לצוות הטיסה להטיס אותו בקלות, נוחות ומקצועיות טובה יותר.

ה"שמשון" מאפשר יתרונות מבצעיים רבים בהם תא מטען גדול יותר, טיסה מדויקת וביצוע איכותי של משימות אספקה בהיטס, העברת ציוד והצנחת לוחמים. "במטוס מותקנות מערכות ישראליות הגורמות ל'שמשון' הישראלי להיות בין המובילים בעולם מסוגו", הציג רס"ן ר'. "בכל מקום בעולם בו אנו נמצאים, שותפינו מבחינים ביתרונותיו של ה'שמשון' הישראלי ומתפעלים מיכולותיו המתקדמות. השילוב בין הפלטפורמה האמריקאית למערכות הישראליות שמותקנות בה הופכות את מטוס ה'שמשון' לרלוונטי מאוד לזירה המבצעית הנוכחית".

מטוס ה"שמשון" השביעי אמנם זהה ביכולותיו לאלו שנחתו לפניו, אולם לקליטתו משמעות רבה עבור הטייסת ומערך התובלה הכבדה. "המטוס החדש יאפשר לנו לבצע את תפקידנו בצורה רחבה יותר ולהיות משמעותיים יותר בלחימה, וכן יאפשר ללוחמי צוות-האוויר בטייסת להתאמן שעות נוספות", הדגיש רס"ן ר'. "מערך התובלה הוא הזרוע הארוכה של חיל-האוויר ולכל פלטפורמה בו יש תפקיד אחר. טייסת 103 מבצעת שיתופי פעולה רבים עם זרוע היבשה ומטוס ה'שמשון' החדש יאפשר לנו להדק את הקשר עם כוחות הקרקע. האתגר הכי גדול שנצטרך להתמודד איתו הוא ניצול נכון של כל כלי-הטיס שעומדים לרשותנו. עלינו להשתמש בשבעת המטוסים שלנו בתבונה ובמירב היעילות".


צילום: מייק יודין

עד לקצה העולם
באוגוסט 2013 נסגרה טייסת 103 בגרסתה כטייסת "קרנף". חודשיים קודם לכן, התכנס צוות ההקמה של טייסת ה"שמשון" החדשה כדי להיערך לעידן החדש. "תהליך ההקמה הוא בעצם תהליך יצירה שבמרכזו חשיבה משותפת", הסביר סא"ל (מיל') א', מפקדה הראשון של טייסת ה"שמשונים". "יצרנו תכנית עבודה מפורטת והשתדלנו להיות חדשניים, כל אחד מהזווית הייחודית שלו. זה היה תהליך מרתק ומורכב שהמבחן הסופי שלו היה התאריך שבו הטייסת תוכננה להפוך למבצעית. כשאני מסתכל על פעילות הטייסת אני רואה שהיסודות שהנחנו אז, בתהליך ההקמה, קיימים עד היום. זה מעניק לי תחושת סיפוק גדולה ומרגש אותי לאין שיעור".

בשנת 2015, התרחשה בנפאל רעידת אדמה הרסנית שגבתה את חייהם של אנשים רבים. על מנת לסייע לנפגעי האסון, הוזנקה טייסת 103 על-מנת להטיס את משלחת הסיוע של צה"ל ואת הציוד ההומניטרי.


צילום: מייק יודין

"כשלושה שבועות לאחר שהטייסת הפכה לטייסת מבצעית, הוזנקנו לטוס לצד השני של העולם", משחזר סא"ל (מיל') א'. "ככל שהמשימה היא קשה ורחוקה יותר, כך ההתרגשות רבה יותר. במשימות הומניטריות קיים גם ההיבט האנושי שאנחנו מסייעים למדינה שפקד אותה אסון כבד. הידיעה שאנחנו מצליחים לתת יד מעניקה תחושת סיפוק אדירה. הטייסת כללה אז שני מטוסים בלבד, אני הייתי במטוס המוביל ומאחורי טס המטוס השני. כל לוחמי צוות-האוויר בטייסת פעלו למען מטרה אחת וטסו יחד לקצה העולם. המשימה הכל-כך משמעותית הזאת שנפלה בחלקנו העצימה את תחושת הגאווה".

אחריות כבדה
לכל גיחה של מטוס ה"שמשון" מצטרף גם פקח העמסה, איש צוות המשמש כמפקד תא המטען וכפוף לקברניט הטיסה. פקח ההעמסה אחראי על כל המתבצע בתאי המטען של מטוסי התובלה הכבדה, בין אם מדובר בהעמסת ציוד וכלי רכב, בהצנחת כוחות או מטענים, בתפעול מערכות מטוס או בהתמודדות עם תקלות. "בעבר הייתה הפרדה ברורה בין תא הטייס לבין תא המטען במטוס", ציין רס"ן ר'. "אולם בעקבות העובדה שמטוס ה'שמשון' מתקדם מאוד מבחינה טכנולוגית, לפקח ההעמסה יש תחומי אחריות רבים יותר מבעבר והוא לוקח חלק מלא בתפעול מערכות המטוס".


צילום: מייק יודין

כניסת ה"שמשון" לחיל-האוויר השפיעה רבות על תפקיד פקח ההעמסה, בין היתר בשל השוני בהרכב הצוות. היעדר מכונן אוויר בצוות הטיסה חייב את הפקח לקחת על עצמו תחומי אחריות נוספים, בהם קבלת המטוס לטיסה מהגף הטכני, תפעול חירומים ותפעול מערכות מטוס כדוגמת מערכות הדלק והתדלוק האווירי.

בעבר היו כלל הפקחים שייכים ליחידת פקחי ההעמסה ששוכנת בבסיס. כיום, בעקבות ההבנה כי תפקידו של פקח ההעמסה במערך ה"שמשון" משמעותי ביותר, נפתח בטייסת 103 גף פקחי העמסה נפרד מהיחידה, כשהפקחים משויכים ישירות לטייסת. שינוי נוסף חל במסלול ההכשרה של פקחי ההעמסה, כאשר לראשונה הוכשרו פקחים ישירות למטוס ה"שמשון". "שלא כמו בעבר, צוערים בקורס-הטיס אשר הפסיקו את השתתפותם ונמצאו מתאימים להיות פקחי העמסה, יגיעו בסיום הכשרתם ישירות לטייסת כקצינים", מפרט רס"ן ר'.