מפעילי כטמ"ם חדשים בחיל-האוויר

20.12.2018 | יעל פוקס | צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'
קורס מפעילי כלי-טיס מאוישים מרחוק (כטמ"ם) מספר 32 הגיע אתמול (ד') לסיומו. מפקד חיל-האוויר חשף את סיכות המפעיל של החניכים שעמדו על רחבת המסדרים והצטרפו באופן רשמי למערך המתפתח. "בגבול הלבנון, ברמת הגולן, ברצועת עזה, בכל הזירות ובכל המשימות - תמיד יהיה שם כלי-טיס מאויש מרחוק"

הם עומדים נרגשים על רחבת המסדרים, מאחוריהם שישה חודשים מאתגרים של הכשרה ולפניהם שנים של שמירה על ביטחון המדינה. קורס מפעילי כטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) מספר 32 הגיע אתמול (ד') לסיומו. מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, חשף את סיכות המפעיל של החניכים שעמדו על רחבת המסדרים והצטרפו באופן רשמי למערך שמבצע את מרבית שעות הטיסה של החיל.

"בגבול הלבנון, ברמת הגולן, ברצועת עזה, בכל הזירות ובכל המשימות - תמיד יהיה שם כלי-טיס מאויש מרחוק", אמר אלוף נורקין. "למערך הזה - שפועל מסביב לשעון ומדי שנה מקבל על עצמו יותר משימות ויותר אחריות - למערך הזה אתם מצטרפים. בעוד כשבועיים תסתיים שנת 2018, שנה בה אנשי חיל-האוויר פעלו מבצעית בהיקפים נרחבים בכל הזירות. החיל הפגין יוזמה ונחישות, ואנשי החיל הפגינו אומץ לב ומיומנות גבוהה. האתגרים הצפויים לנו יהיו קשים לא פחות גם בשנה הבאה ואני יודע שיש לי על מי לסמוך".

"מערך הכטמ"ם הוא מערך עתיר טכנולוגיה בו האדם נשאר במרכז - לב אנושי פועם המפעיל יכולות מתקדמות ואחריות", הוסיף תא"ל יואב עמירם, מפקד בסיס פלמחים. "אתם מצטרפים היום למערך שרגליו על הקרקע וראשו באוויר. אני מצפה מכם לפעול על קרקע המציאות והביטחון השוטף, ובאותו זמן להמשיך ולפרוץ את גבולות האפשר. אני מצפה שליבכם יצעד לצד כוחות הקרקע במרחב הלחימה. ידיכם יפעילו את מערכות הנשק, סייעו והגנו עליהם מכל רע".

הקורס הנוכחי יוצא דופן מבחינת כמות המסיימים. השנה, בעקבות הדרישה המבצעית, נפתחו תקנים רבים יותר לתפקיד והוכשרה כמות מפעילי הכטמ"ם הגדולה ביותר אי פעם. "נוצר צורך פיקודי בכמות גדולה יותר של מפעילים", מגלה סא"ל ל', מפקד בית-הספר לכטמ"ם. "היה מאתגר מאוד להכשיר מספר כזה של חניכים, במיוחד תחת האילוצים המבצעיים שאפיינו את התקופה האחרונה, אך עשינו זאת היטב".

להיות מפעיל כטמ"ם
כך נראה קורס מפעילי כטמ"ם במספרים: 42% מהמסיימים גרים בעיר, 21% בישוב קהילתי ו-10% בקיבוץ. את הקורס מסיימים 28 בוגרים, ביניהם שתי בוגרות, כאשר הגיל הממוצע בקורס הוא 21. 32% מהמסיימים לקחו חלק בשנת שירות ו-10% הם בוגרי מכינה קדם צבאית. הקורס נפרס על פני שישה חודשים ובתוכו הכשרה בת ארבעה שלבים. ההכשרה כוללת לימוד יסודות טיסה, למידה עיונית על המערך, יצירת חשיבה משימתית וגיחות מסכמות. במסגרת אימוני ההטסה הפרקטית נדרשו החניכים להתמודד עם סיטואציות מורכבות.

"הם נדרשו לתפעל מגוון מצבי חירום. למשל, מצב בו צריך להתמודד עם תקלה במערכות במקביל לביצוע משימה מבצעית. אלה מקרים שפוגשים את המפעילים בפעילות היומיומית", מפרט סא"ל ל'. "מצד אחד, בהטסת כלי-טיס מאוישים מרחוק ישנם מאפיינים פשוטים יותר מהטסה מאוישת. אך מצד שני ישנם מאפיינים מורכבים הרבה יותר. בשונה ממטוס מאויש, בתור מפעיל אתה צריך לדעת היטב מה כלי-הטיס עושה בכל רגע נתון. אין לך את היכולת להרגיש אותו פיזית כמו בכלים המאוישים".

מה צריך אדם בשביל להיות מפעיל כטמ"ם? "יכולת קבלת החלטות, עבודה תחת לחץ וחוסן מנטלי הם המאפיינים החשובים ביותר של מפעיל", קובע סא"ל ל'. "בסוף כל מפעיל מטיס כלי-טיס ונלחם מהאוויר בפעילות מבצעית. זה יוצר השפעה ישירה על חיי אדם, גם שלנו וגם של האויב. כמובן שזה דורש מאתנו כסגל בבית-הספר לעסוק בנושאים הללו ללא הפסקה". העבודה על נושאים אלו נעשית בשני מישורים: קרקעי ואווירי. בהכשרה האווירית מדמה סגל המדריכים מצבים בהם צריכים החניכים להתמודד עם אירועים בלתי מתוכננים במהלך הגיחות ואחריהן. במישור הקרקעי הנושא בא לידי ביטוי דרך העברת תכנים, מתן כלים וסדנאות מיוחדות אשר מחזקות את החוסן המנטלי ואת היכולת להתמודד עם לחצים.

בזמן לחימה
מפעילי הכטמ"ם החדשים עברו קורס שונה משידעו קודמיהם, שכן הקורס האחרון התקיים במקביל לסבב לחימה משמעותי בגזרה הדרומית. מה עושים בבית-הספר לכטמ"ם בזמן פעילות מבצעית? מכיוון שהמטוסים וקרונות ההפעלה שבאמצעותם מתאמנים החניכים שייכים לטייסות המבצעיות, סבב הלחימה דרש מבית-הספר לכטמ"ם לסגור את שעריו למשך יומיים.

"בית-הספר נסגר, המדריכים חזרו לטייסות, והמטוסים והקרונות עברו לפעילות מבצעית רציפה. עם זאת, המצב היווה הזדמנות", מצהיר סא"ל ל'. "בימים כאלה אנחנו לוקחים את החניכים ונותנים להם תפקידים שהם כשירים לבצע בטייסות המבצעיות - תחקירים, בדיקת מטוסים ומשימות נוספות. אמנם בימים הללו לא טסנו באימונים, אבל החניכים למדו לא פחות וזכו לראות מקרוב את הפעילות המבצעית שהם עתידים לבצע".

במהלך סבב הלחימה הגיע סג"ם ב', אחד מחניכי הקורס, לטייסת "הזיק הראשונה" המפעילה כטמ"ם מסוג "זיק" (הרמס 450), וצפה בגיחה מבצעית. "בגיחה היה מפעיל ומפקד משימה כמו בכל גיחה, אך המפעיל נאלץ לצאת לכמה דקות", משחזר סג"ם ב'. "פתאום עלו מולנו בקשר גורמים מהשטח - יש להם עדכון על אזור עם רקטות שעומדות לפני שיגור וצריך כטמ"ם באוויר", הוא ממשיך. "מפקד המשימה הסתכל עלי, אני הסתכלתי עליו, אז על עמדת המפעיל ושוב עליו. לא עברו כמה שניות והתיישבתי בעמדה. בפיקוח המפקד, הבאתי את הכלי לנקודה הרלוונטית וכיוונתי את המצלמה למקום הנכון. זה היה רגע שלא אשכח. פתאום כל מה שלמדתי באמת קורה".

החיפוש אחר המשמעות
ישנם תפקידים משמעותיים רבים בחיל, אך המילה משמעות נצבעת בצבע שונה כשמדובר בעבודת מפעיל הכטמ"ם. סג"ם י', אחד מחניכי הקורס, התחבט בשאלת המשמעות עוד הרבה לפני שהגיע לקורס המפעיל. "לפני שהתגייסתי, עשיתי שנת שירות דרך תנועת הצופים בפנימיית נוער בירושלים", משתף סג"ם י'. "גרתי בקומונה ועבדתי עם נערים בשכבת י"א. הייתי כמו אח גדול בשבילם".

בדומה לתפקיד המפעיל, פעמים רבות המילה שאמר - היא זו שקבעה מה יעשה העומד מולו. "אין לי ספק שבלי שנת השירות לא הייתי מגיע למקום בו אני נמצא היום. היו לי רגעים שחניכים פנו אלי עם סיפורים אישיים שלא סיפרו לאחרים. אם אלו חניכות שעברו תקיפה מינית או חניכים שיצאו מהארון. בהרבה מהפעמים הייתי צריך להגיב במהירות ולא תמיד ידעתי איך. מה שכן ידעתי, זה שלא משנה מה אגיד - תהיה לכך השפעה גדולה", משתף סג"ם י'. "נדרשתי להיות שקול ובעל שלווה פנימית במצבי לחץ. את אותה התחושה הרגשתי ברגעים מכריעים של גיחות ואימונים בהם הצלחתי לראות הכל בזווית בוגרת יותר".

 

אם נשאל את סג"ם י' מה לקח איתו מהקורס שעבר, התשובה ברורה: משמעות. "הבנתי שאני רוצה לתרום מעצמי למדינה ולחברים שלי". לקראת סיום פונה סג"ם י' לחניכיו משנת השירות: "אני כאן בזכותכם. יש הרבה אנשים שבאים לצבא בשביל להעביר את התקופה הזו ולסיים אותה כמה שיותר מהר. חשוב שתבינו שכל תפקיד שאתם עושים יכול להיות משמעותי, זה תלוי בכם ורק בכם".