כוננות חורף: טייסות החיל נערכות

04.12.2018 | מיכל בן-ארי
רעמים וברקים בליל חורף קר: חיל-האוויר נדרש לשמור על כשירותו ולפעול מבצעית בכל עת, ללא שיקולי יום, שעה או מזג-אוויר. לרגל בואה של העונה הקרה, יצאנו לבדוק כיצד מתכוננים אנשי צוות-האוויר לטיסה במזג-אוויר קיצוני

השמש זורחת מעל המדבר, קו האופק נקי ובראשי עולה המחשבה מי המציא את הביטוי "השמיים הם הגבול" והאם הוא טס אי-פעם במטוס "סופה" (F-16I). תוך שניות ספורות מתקרב מסך חול מלווה ברוחות חזקות ואובך, ובקשר מודיעים כי לא ניתן לנחות כעת בבסיס האם. מה יעשו המטוסים שיצאו לגיחת אימון? "כשאתה טס זמן רב בתוך ענן אתה מאבד קשר לעולם החיצון", מסביר רס"ן א', טייס בטייסת 253 ("הנגב") המפעילה את מטוס ה"סופה". "אתה לא רואה יותר את קו האופק, קשה להבחין בין שמיים לארץ וההרגשה היא שאתה טס בתוך קנקן חלב".

ענני סופת רעמים מהווים סכנה למטוסי הקרב כי לא ניתן לראות בתוכם דבר והם צפופים מאוד. טיסה בתוך ענן עלולה לגרום לאיש צוות-האוויר להיכנס לוורטיגו (איבוד תחושת מרחב) ולאבד שליטה על המטוס. "אבל זה לא נורא", צוחק רס"ן א'. "כי לאחר שממריאים ומטפסים מעל העננים, אתה מרגיש פתאום בהוואי. עד כמה שלמטה היום אפל, סגרירי ואפור, כשאתה חודר את העננים כלפי מעלה אתה חוזה בשמש מדהימה ובעננים לבנים וזוהרים".


תמונת ארכיון

תופעות מזג-אוויר נוספות כמו אובך וסופות חול שמגיעות במהירות מכיוון מצרים ויכולות לכסות את כל שמי הארץ בענני אבק, עלולות להקשות על הראות. גם גשם כבד משפיע על הגיחה, בעיקר בנחיתה, מפני שהמסלולים רטובים וחלקים. "המקום הכי מסוכן למטוסים מבחינת מזג-אוויר הוא כמה שיותר קרוב לקרקע", מציג רס"ן נ', מפקד גף מסלול בבסיס חצור וטייס בטייסת 101 ("הקרב הראשונה") המפעילה את מטוס ה"ברק" (F-16 C/D). "לעצור מטוס קרב בנחיתה זה אחד הדברים המורכבים והמסוכנים ביותר בטיסה".

מה עושים במזג-אוויר קיצוני?
בימים בהם תנאי מזג-האוויר קשים, קיים בסיס המוגדר כבסיס משנה. במידה ובסיס האם לא עומד בתנאי הראות, המטוסים ינחתו שם. "אתה כל הזמן עסוק בלשמור מספיק דלק כדי שתוכל לנחות בבסיס משנה במצב של מזג-אוויר חריג", מפרט רס"ן א'.


תמונת ארכיון

בכל טייסת ישנו מנהל טיסות היושב בחדר המבצעים ותפקידו להיות בקשר עם מגדל הפיקוח ועם יחידת החיזוי של חיל-האוויר. כמו כן, הוא נמצא בקשר עם היב"א (יחידת בקרה האזורית) ובמקרה של מזג-אוויר חריג דואג לתווך בין הגורמים בשטח לבין המטוסים שיצאו לגיחה. תפקידו של מגדל הפיקוח במקרה שכזה הוא להודיע לאנשי היב"א שהבסיס נסגר להמראות ונחיתות, והם דואגים להפנות את המטוסים לבסיס אחר.

אז מה עושים כאשר הראות מקשה על ההמראה והנחיתה? מבצעים נחיתת מכשירים. על המסלול ישנם מכשירים שמשדרים מהקרקע כלפי מעלה, נותנים הוראות הטסה ומראים לאיש צוות-האוויר בקוקפיט היכן הוא נמצא ביחס לקרן הזו.


תמונת ארכיון

עוד מכשיר שניתן למצוא במטוס הקרב הוא "אופק מלאכותי": כדור שחציו העליון לבן ומדמה שמיים וחציו השני שחור ומדמה קרקע. הכדור מדמה למעשה את כדור הארץ, כשהקו המפריד בין שני חצאיו הוא האופק. "כך אתה יודע מה מצב האף שלך". מנמק רס"ן א'. "לאן המטוס מצביע, אם הוא מטפס או מנמיך". במטוס ניתן למצוא מכשירים נוספים בהם משתמשים אנשי צוות-האוויר בעת מזג-אוויר חריג כמו מד גובה, מד מהירות וכן מכשור ייחודי המשמש לתצוגה ומראה לך היכן אתה נמצא באופן אופקי. "אין בי חששות מיוחדים לפני טיסה במזג-אוויר חריג כי אנחנו נערכים לכך הרבה. כל טייס חייב לעבור אימון חורף במאמן (סימולטור) ובנוסף אנחנו מתרגלים בטייסות".

קשה באימונים, קל בקרב
רב"ט ירדן, מדריכת סימולטור "סופה" בטייסת 420 ("מאמני הקרב"), מספרת: "אנחנו מאמנות את כל אנשי צוות-האוויר במערך ה'סופה' בחיל. אנחנו מנסות לדמות בצורה המציאותית ביותר מקרים שונים שאי אפשר להתאמן עליהם באוויר". מאמן ה"סופה" נמצא בחדר ובו מסך 360 מעלות המקיף את הקוקפיט. לאחר שעברו אנשי צוות-האוויר תדריך, הם יוצאים לגיחה במאמן במהלכה יושבת מדריכת הסימולטור בעמדה ומשקיפה עליהם. היא דואגת להקשות על הטייסים והנווטים, ומכריזה: "אתה ממריא, יש גשם זלעפות. הבית נסגר והמכ"ם (מגלה כיוון-מרחק) שלך התקלקל".


תמונת ארכיון

גיחה כזו דורשת קבלת החלטות רבות תוך זמן קצר וירידה לפרטים. עם סיום הגיחה, מדריכת הסימולטור עורכת תחקיר יחד עם אנשי צוות-האוויר. "הטייסים והנווטים טסים לפחות שלוש פעמים ביום במסגרת אימונים ופעילות מבצעית, ועליהם להיות מוכנים לכל מצב כדי שידעו לפעול ברגע האמת", מדגישה רב"ט ירדן.

את המצבים הללו אי אפשר לדמות במציאות, אך חייבים להיערך אליהם. הפעולות שייעשו במאמן יהיו זהות לפעולות שייעשו בזמן אמת, והתרחישים שמתרגלים בו הם תרחישים אמיתיים שקרו בעבר. "פעם העברתי גיחה לאיש צוות-אוויר ושבוע לאחר מכן קיבלתי ממנו הודעה שהתקלה שתרגלנו במאמן קרתה לו במציאות", נזכרת רב"ט ירדן.


תמונת ארכיון

"סופה" בסופה
בזמן פעילות מבצעית הדיוק והירידה לפרטים הקטנים ביותר הם הכרחיים. כאן נכנסת לתמונה יחידת החיזוי. החזאים בחיל-האוויר יודעים להסתכל על הזמן והמקום בו תתבצע הגיחה ולחזות מה אנשי-צוות האוויר יחוו בה, באיזו מהירות תהיה הרוח וכמה עננים יהיו בשמיים.

"בתחילת דרכי כטייס 'סופה', יצאנו לגיחת אימונים בה השתתפו כל טייסות בסיס רמון כשלפתע נכנסה סופת חול", משחזר רס"ן א'. "הבסיסים החלו להיסגר אחד אחרי השני להמראות ונחיתות, ביניהם גם בסיס האם שלנו ברמון, ונאלצנו לטוס לעובדה. רוח צד חזקה גרמה לחול לנוע במהירות מכיוון מדבר סיני עד שכיסה את כל הארץ".


צילום: סליה גריון

"לפתע ראיתי קיר של חול מתקרב אליי ממערב", מספר רס"ן א' על הרגעים הדרמטיים. "המסלולים היו עמוסים מאוד כי כל המטוסים שיצאו לגיחות אימונים ברחבי הארץ התנקזו לפינה הקטנה הזו מעל עובדה וכולם רצו לנחות כמה שיותר מהר. רק אחרי שאתה נוחת אתה קולט עד כמה קשה הייתה הנחיתה, אבל זו הייתה חוויה נהדרת כי בסיס עובדה התמלא תחושה של הצלחה ומסוגלות. גם במזג-אוויר מורכב אנחנו יודעים לנחות ולתפעל את המטוס".