מי שומר מהשמיים על הגבול הימי של ישראל?

27.11.2018 | יעל פוקס וכרמל שטרן
הם לובשים מדי א' לבנים אך כשהם מגיעים מדי שבוע לבסיס פלמחים, הם עולים על סרבל הטיסה הירוק וממריאים גבוה. גף סיורי ים וטייסת 200 ("המל"טים הראשונה") אחראים על המתרחש בגבולה הארוך ביותר של מדינת ישראל - הגבול הימי

"רוב משק האנרגיה של מדינת ישראל מסתמך על אסדות הגז הממוקמות במים הכלכליים של המדינה", פותח רס"ן ג', מפקד גס"י (גף סיורי ים) הממוקם בבסיס פלמחים. "מדובר במתקנים אסטרטגיים בעלי חשיבות עליונה ותפקידנו להגן עליהם".

 
תמונת ארכיון

כידוע, השטח הימי משמעותי וחיוני לפעילות הכלכלה הישראלית. "מעל 90 אחוזים מהמסחר הישראלי מגיע ויוצא מהים, ואחת המשימות שלנו היא לאפשר לכלכלה להמשיך לפעול בחופשיות", מתאר סא"ל י', מפקד טייסת 200 ("המל"טים הראשונה") הכוללת את גף סיורי הים. יחדיו הם אמונים על בטחונו של הגבול המערבי הישראלי שכל כולו מרחב ימי. עשרות רבות של מיילים נמצאים תחת אחריותם ותפקידם הוא לאתר כל ספינה או כלי-שיט המתקרב לשטח ישראל, לסווג אותו כתמים או כבעל פוטנציאל פח"ע (פיגוע חבלני עוין) ובמידת הצורך גם ללוות את כלי-הטיס של חיל-האוויר לתקיפת אותה מטרה או השתלטות עליה.

הזמני הפך לקבוע
5 במרץ 1975, שעת לילה. שמונה מחבלים יוצאים מלבנון על סירות גומי לכיוון תל-אביב. הם מצליחים לחמוק מתחת לרדאר של תצפיות צה"ל השונות הממוקמות על חופי ישראל ונוחתים על חוף תל-אביב. הם לוכדים בני ערובה ומגיעים לבית המלון "סבוי", פורצים אליו, הורגים את פקיד הקבלה וכולאים את בני הערובה בקומה העליונה של המלון. בהמשך הם ממלכדים את הקומה בחומרי נפץ.

 
צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

לאחר שעות ארוכות של משא ומתן פרצו למלון לוחמי סיירת מטכ"ל והמחבלים הפעילו את מטעני החבלה. הפיצוץ העז גבה את חייהם של שלושה חיילים ושמונה אזרחים. האירוע חידד את ההבנה של מערכת הביטחון כי יש צורך לחזק את פעילות ההגנה ברצועת השטח הימית. התברר כי קיים פער בין יכולות התצפית על החוף ובים לבין השטח הנרחב אותו יש לנטר. חיל-האוויר לקח את האחריות על המשימה כפתרון זמני שהפך לקבוע תוך יצירת תמונת מצב נרחבת מהאוויר. בתחילה ביצעו את הסריקות השונות פלטפורמות מגוונות של החיל ובשנת 1976 נבחרו מטוסי "שחף" (סי-סקאן) לביצוע המשימה, בעיקר משום שהיו מהירים וזולים לתפעול.

עין מעל הגלים
תוך שנים ספורות הפכה טייסת 120 ("ענקי המדבר") שהפעילה מטוסי "שחף" לחלק בלתי נפרד ממשימת הסיור הימי. "בתחילת הדרך אנשים היו יושבים על המטוס עם משקפות וסורקים את החוף", מסביר סמ"ר ר', סייר ים. "עם השנים קיבל המטוס את התצורה המותאמת למשימה והותקנו בו מערכות מכ"ם (מגלה כיוון ומרחק) ותצפית מתאימות". 41 שנים פעלו מטוסי הדגם במשימה עד שיצאו משירות מבצעי וכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) מסוג "שובל" (הרון-1) תפס את מקומם מעל הגלים.


תמונת ארכיון

יש לזכור כי פלטפורמות נוספות עוסקות במשימות ימיות: מערכות תצפית הממוקמות על החוף, מסוקי "עטלף" (פנתר) של טייסת 193 ("מגיני המערב") המופעלים מבסיס רמת-דוד ועובדים בצמוד עם זרוע הים, סטי"לים (ספינות טילים) ומטוסי "שמשון" (סופר הרקולס C-130J) מטייסת 103 ("הפילים") בהם עושים אנשי גס"י שימוש בשל השטח הרחב הדורש שעות עבודה רבות ונוכחות מתמדת.

 
צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

אז מה הן התכונות ההופכות את ה"שובל" לכלי האידיאלי למשימה? "למטוס 'שובל' יש יכולות טיסה למרחק עם מינימום איומים. תכונות אלו הביאו את התובנה כי האופי והפוטנציאל של הכלי יכולים לשמש את צה"ל למשימה הזו", מסביר סא"ל י' ורס"ן ג' מוסיף: "הסטי"ל יכול לבנות תמונה ימית לטווחים קצרים מאוד סביבו ואילו מהחוף לא תמיד קולטים מה הולך במרחק רב. עם ה'שובל' אנחנו מבצעים את גיחות הסיור הימי ובאמצעותו מבינים מה קורה בגזרה, וגם מלווים מבצעים שונים של זרוע הים. אנחנו לוקחים חלק כמעט בכל מבצע של זרוע הים כי הסיור האווירי בים הוא מכפיל כוח משמעותי".

שומרי הים
מספר אנשי צוות מאיישים את הקרון במהלך משימת סיור ימי: מפעיל כטמ"ם שאמון על הטסת המטוס, מפקד משימה, קצין סיור מזרוע הים וסיירים ימיים שמפעילים את מערכות התצפית, המכ"ם והשו"ב (שליטה ובקרה). "אנחנו עובדים ישירות מול מערך השליטה של זרוע הים. תפקידנו ליצור תמונת מצב ימית במסגרתה אנו יודעים בדיוק איפה נמצא כל כלי-שיט, לאן הוא מפליג, מה המטרה שלו והאם יש עליו מטען חשוד", מסביר סמ"ר ר'. "כשאנחנו מגלים כלי חשוד, אנחנו מעבירים את המידע לשולט ואז עוקבים אחריו כשאנחנו בקשר מול גורמי המודיעין. התפקיד שלנו הוא הוא למצוא את אותו כלי-שיט קטן שינסה לחדור לחופי ישראל וינסה לבצע פיגוע".

 
צילום: מייק יודין

לצד פעילויות מתוכננות, מתמודדים אנשי גס"י גם עם אתגר האירועים המתפרצים. "לעיתים אני רואה במכ"ם מולי כלי-שיט שעושה דרכו לפתע אל תוך המים הריבוניים של ישראל וזה הדבר הראשון שמדליק נורה אדומה", מפרט סמ"ר ר'. "ברגע שהמצלמה מכוונת אליו, מתחילים להפיק מידע: אם זו ספינה קטנה או גדולה, מפרשית, דייג, מצופים או משהו אחר שצף על הים. לפני שמקפיצים את כל העולם, צריך לברר מה זה כדי להתאפס וליישר קו. זה הייעוד שלנו". סא"ל י' מוסיף: "המשימה הזו נולדה כמשימה פשוטה ועם השנים הפכה למורכבת. הגזרות מסוכנות והאיומים מתפתחים. נכנסנו לעולמות שלא הכרנו והבנו שצריך להסתכל על המשימה אחרת".

בשנים האחרונות הולך וגדל מקומו של גס"י בטייסת ובימים אלו מתבצע תהליך הוספת מפעיל כטמ"ם לקרון הסיור הימי, כאשר המפעילים עוברים תהליך הסמכה לאיוש עמדת התצפית הימית. "החלטנו שאנחנו מחבקים אותם והופכים אותם לגף אינטגרלי בטייסת. הידקנו את החיבור עד שהם הפכו לחלק מאיתנו בכל, מתחקירים ועד פעילויות", מסכם סא"ל י'. "לזרוע הים יש ארגז כלים רחב וגם לאנשי האוויר, ולכן אחד הדברים החשובים ביותר שאנחנו עושים זה לחבר בין הזרועות ברמה האישית. רק כך נוכל לבצע את המשימה בדרך הטובה ביותר".