לראשונה בישראל: כנס F-35 בינלאומי

16.11.2018 | אילי פארי | צילום: מייק יודין
לומדים את הדור החמישי: השבוע נערך בישראל כנס העבודה הבינלאומי של משתמשי מטוס ה-F-35. עשרות משתתפים הגיעו מכל רחבי העולם על מנת לשתף רעיונות, לשוחח על דרכי פעולה ולהפוך זה את זה לטובים ומקצועיים יותר

לראשונה בישראל: כנס העבודה הבינלאומי השנתי של משתמשי מטוס ה-F-35 הגיע אמש (ה') לסיומו לאחר יומיים אינטנסיביים של עבודה, למידה וחשיבה משותפת. עשרות משתתפים הגיעו מארצות הברית, בריטניה, איטליה, נורבגיה, דנמרק והולנד על-מנת לחלוק רעיונות משותפים ולחקור יחד את מטוס הדור החמישי המתקדם בעולם.

"אנחנו שמחים מאוד לארח את קבוצת העבודה הבינלאומית השלישית בהובלת כוחות חיל-האוויר האמריקאי בפיקוד אירופה (USAFE), וזה כבוד גדול להיות חלק מהקהילה הזו. ה-F-35 הוא יותר ממטוס, הוא קונספט מבצעי חדש לגמרי שנוגע לאופן בו היינו רגילים לטוס עד היום", הדגיש תא"ל תומר בר, ראש להק המטה. "הסיבה שאנחנו מקיימים את קבוצת העבודה השנתית הזאת היא לא רק כדי להכיר את המטוס, אלא גם כדי להבין מה דומה ומה שונה בין השימוש בו בחילות-האוויר השונים, לחלוק רעיונות ולהבין איך יכול ה-F-35 לשרת כל צורך".

הכר את החבר
את היום הראשון של הכנס החלו המשתתפים במעגלי שיח. הם שוחחו על מצב המטוס בכל מדינה, על בעיות טכניות שעלו ועל פתרונות אפשריים. "בתחילת השנה החליטו המפקדים שלנו שיש צורך במחלקה שתהיה אחראית על שיתוף הפעולה בין כל המדינות שמפעילות את המטוס, וזאת כדי לוודא שאנחנו לא רק ממשיכים בבניין הכוח שמתקיים מאז שנות התשעים אלא גם דואגים להסבה המבצעית", הסביר אל"ם האוק, נציג מטה חיל-האוויר האמריקאי באירופה. "הלימוד המשותף עם חילות-אוויר אחרים חשוב להעצמת יכולות המטוס. מדובר במטוס שמביא יתרונות משמעותיים לזירה, בין אם זו נראות נמוכה ובין אם אלו היכולות האוויוניות הגבוהות שלו. זהו כלי-טיס דינאמי והדיון הפתוח ללא ספק תורם לכולם".

ביום שלמחרת הכנס הגיעו קבוצת המשתמשים מרחבי העולם לבסיס נבטים הדרומי בו שוכנת טייסת 140 ("נשר הזהב"), המפעילה את מטוס ה"אדיר" (F-35I) מאז הגעתו ארצה לפני כשנתיים. "לרשות חיל-האוויר הישראלי עומדים 12 מטוסים, עשרות טייסים, 60 טכנאים וארבעה מאמנים (סימולטורים). אנחנו מתמודדים בחיל-האוויר עם נושאים מבצעיים רבים, והמטרה שלנו היא להכשיר את הטייסים ולהעניק להם יכולות מבצעיות שיאפשרו להם להתמודד עם אתגרי המזרח התיכון", אמר תא"ל איל גרינבוים, מפקד הבסיס. "בשונה ממרבית המדינות, בישראל קיים שירות חובה ולכן טכנאי ה'אדיר' הם נערות ונערים בגילאי 18-22 שנמצאים בשירות סדיר. רוב חילות-האוויר רגילים לטכנאים מבוגרים יותר, אבל אני חושב שיש בך דווקא הזדמנות: אנחנו לוקחים את האנשים של הדור הבא ונותנים להם לטפל במטוסים של הדור הבא".

מנער לטייס הדור החמישי
לאחר היכרות מעמיקה עם חיל-האוויר הישראלי, טייסת 140 ומערך ה"אדיר" בארץ, המשיכו המשתתפים למרכז ההדרכה של טייסי ה"אדיר", שם התרשמו מהמאמנים של המטוס וממערך ההכשרות ההולך ומתפתח בחיל.

"בתפקידי הקודם הייתי מפקד טייסת המפעילה את ה'לביא' (M-346), מטוס אימון מתקדם שנותן דגש על עולם האימון הסימולטיבי", שיתף סא"ל ט', מפקד הטייסת. "זו הסיבה שאני מאמין גדול בחשיבות האימון הסימולטיבי גם במערך ה'אדיר': היכולת לטוס מול שני מטוסים 'אדומים' שמדמים כל אחד מהם זוג מטוסים נוסף, הופך כל אימון להזדמנות משמעותית". תא"ל גרינבוים הוסיף: "עומדים לרשותנו ארבעה מאמנים פעילים בהם ניתן לדמות גיחות טקטיות וגיחות חירומים. אנחנו עדיין מנסים להבין את היחס הנכון בין טיסה באוויר לטיסה במאמן. במטוסי הדור הרביעי החלטנו על יחס של 80:20 וב'אדיר' אנחנו הולכים לכיוון יחס של 50:50".

סוגיה מרכזית נוספת שעלתה בדיונים הייתה אופי הכשרת טייסי הדור החמישי בעתיד. בחלק נכבד מהמדינות המפעילות את המטוס, מגיעים הטייסים לטייסות הדור החמישי מיד עם סיום לימודי הטיסה שלהם באקדמיות שמפעיל כל חיל. בחיל-האוויר הישראלי לעומת זאת, טייסי ה"אדיר" הם טייסים מנוסים בדרגות סרן ורס"ן שהוכשרו בבית-הספר לטיסה, צברו ניסיון מבצעי במטוסי הדור הרביעי ואחרי מספר שנים עשו הסבה למטוס החדיש.

"הכשרת טייס 'אדיר' אורכת בין ארבעה לשישה חודשים. אנחנו לוקחים טייסים מהדור הרביעי, עם מנטליות אחרת וניסיון עם כלי-טיס שונים לחלוטין, ומלמדים אותם את המערכות, את המשימות ואת היכולות לאורך פרק זמן לא מבוטל. אנחנו מכשירים אותם למשימות המבצעיות כך שבסוף ההכשרה הם מוכנים לכל טיסת קרב באשר היא", הסביר רס"ן ג', מפקד מרכז ההדרכה. "בעתיד נרצה שהטייסים שיאכלסו את הטייסת יהיו טייסים שהגיעו ישירות מבית-הספר לטיסה, אבל קפיצת המדרגה בין בית-הספר למטוס ה'אדיר' עודנה גדולה". סא"ל ט' הוסיף: "הדור החמישי מייצר עצמאות רבה יותר בתא הטייס. לכן התחלנו לאמן את הטייסים הצעירים להובלה במבנה ולעצמאות עוד בתחילת דרכם במערך הקרב".

משנה את כללי המשחק
אחרי הסיור והשיח הלא פורמלי תם הכנס, אך משתתפיו נותרו ללא ספק עם טעם של עוד. עם מדינות נוספות שיצטרפו לקבוצת העבודה בשנים הבאות ועם סד"כ (סדר כוחות) הולך וגדל בחיל-האוויר, אין ספק כי קבוצת העבודה הרביעית נמצאת ממש מעבר לפינה.

"רוב הלמידה על הפלטפורמה מתקיימת ברמה של המפעיל, בשיח בין טייס לטייס. ככל שיהיו לי יותר 'טריקים' בארגז הכלים שלי, ניסיון וחוויות שלי ושל לוחמים אחרים, כך אוכל לנתח סיטואציות אחרת ולקבל החלטות שלא חשבתי עליהן לפני כן", סיכם אל"ם האוק. "אנחנו מבינים שהמטוס הזה מסוגל ליותר מאשר כל שמטוס שהכרנו וכי הוא משנה את כללי המשחק. היכולות שלו חסרות תקדים ונעות על כל הספקטרום המבצעי. זה מתחיל במודיעין, ממשיך בבקרה ובשליטה במשימה, ומסתיים בהוצאה לפועל של כל משימת תקיפה. כאן טמונה חשיבותו של הכנס - הוא מאפשר לטייסי הדור החמישי להמריא למשימה כשהם מבינים את הסיטואציה בצורה טובה הרבה יותר".