מאחורי הקלעים של התקיפות בעזה

13.11.2018 | אילי פארי, נועה רוקני ומיכל בן-ארי
נמשיך ככל שיידרש: חיל-האוויר פועל ביממה האחרונה בכל רחבי רצועת עזה בתגובה למתקפת הטרור שמובילים ארגוני הטרור. מהטייסים, דרך הטכנאים ועד ללוחמי מערך ההגנה האווירית - הכירו את האנשים שמאחורי התקיפות

מטחי רקטות אל עבר מדינת ישראל, עשרות יירוטים של מערך ההגנה האווירית ומאות מטרות שנתקפו ביממה האחרונה בעומק הרצועה באמצעות מטוסי קרב, מסוקי-קרב, כלי-טיס וטנקים. למעלה מ-70 יעדי טרור של חמאס והג'יהאד האסלאמי נתקפו ברחבי הרצועה, בעוד בבסיסי החיל עובדים בעצימות גבוהה על חימוש המטוסים מדי שעה והוצאתם לגיחות תקיפה.


תמונת ארכיון | עיצוב גרפי: שני סולומון

מאפס למאה
בין הטייסות שהשתתפו בגל התקיפות נמצאת טייסת 133 ("אבירי הזנב הכפול") המפעילה את מטוס ה"בז" (F-15). "מטוס ה'בז' הוא מטוס קרב רב-משימתי, בעל שני מנועים, שני הגאים ויכולות נשיאה של חימוש רב", מסביר רס"ן ע', מפקד הגף הטכני בטייסת. "המטוס יכול לשאת דלק וחימוש במשקל רב. ייעודו המקורי הוא ביצוע תקיפות ארוכות טווח, אך בשל כוח האש המאסיבי שהוא מביא לזירה הוא רלוונטי גם לגזרת עזה".

בעקבות המצב הביטחוני קוצרה כוננות הטייסת לכוננות קצרה פי ארבע מהכוננות המקורית, וההזנקה הראשונה לא איחרה להגיע. "אחרי שקוצרה הכוננות שלנו, הוקפצו זוג מטוסים לאוויר וזאת בעקבות מטח השיגורים שיצא מעזה בשעות אחר-הצהריים", מעיד רס"ן ע'. "כלל המטוסים נחתו בשלום בבסיס ומיד התחלנו לחמש אותם מחדש על מנת שנהיה מוכנים לכל תרחיש. אופי הטייסת הוא לעבור תמיד מאפס למאה בשניות ספורות. אנחנו מבצעים מגוון משימות בכל שעות היממה, כאשר במרבית המקרים מדובר בפעילות שקורית מעכשיו לעכשיו. אנחנו מוכנים תמיד - מנטלית ונפשית".


תמונת ארכיון

השבוע היו אנשי הגף הטכני של טייסת 133 בשבוע הדרכות טכני, שבוע בו לא היו אמורים לבצע כל פעילות מבצעית או לתפוס כוננות. אך כפי שאמר רס"ן ע', האופי של הטייסת מבוסס על המעברים החדים בין מצבים שונים. "ברגע שהייתה סירנה כולם רצו למטוסים וסייעו להוצאתם לתקיפה בבטחה", הוא מעיד. "בשגרה יש לנו זמן רב להתכונן למשימות אותן אנחנו מקבלים. בדרך-כלל מדובר במשימות שאנחנו יודעים עליהן מראש, ומכינים את הצוותים והמטוסים בהתאם. הזנקה לעומת זאת אינה מתוכננת ולא תמיד יש לנו את כל הפרטים על האירוע".

מוכנים תמיד
טייסות בסיס רמון הדרומי עובדות מסביב לשעון מאז חילוץ לוחמי הכוח המיוחד משטח הרצועה. "הטיסה בעזה שונה משמעותית מטיסה בגזרות אחרות: מדובר בצפיפות אוכלוסין חריגה ואין מקום לטעויות", מתאר סרן ש', נווט בטייסת 119 ("העטלף") המפעילה את מטוס ה"סופה" (F-16I). "אנחנו עושים את כל הפעולות האפשריות כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".


תמונת ארכיון | עיצוב גרפי: שני סולומון

המטוסים שהמריאו במהלך הלילה האחרון מטייסת 119, ביצעו משימות איסוף ותקיפה. "אנחנו מוכנים תמיד למעברים מהירים משגרה לחירום והיינו מוכנים להתפתחויות בגל הנוכחי. כשהאירוע החל אתמול אחר-הצהריים, הנהלת הטייסת הכינה אותנו למה שצפוי לקרות", מעידות סמל שחף אשכנזי ורב"ט יעל טמיר, פקידות מבצעים בטייסת. "כל מידע שמיועד לטייסות עובר דרכנו. בין אם מדובר בקיצור כוננות, הארכת כוננות או הוספת כוננות, ובין אם מדובר בהזנקות - אנחנו הגוף המקשר בין מטה החיל לבין הבסיסים".

"לקחנו חלק בכוננות חיילית שהתאפיינה באינטנסיביות רבה. ברגע אחד הוזנקו טייסות הבסיס ובזו אחר זו המריאו עשרות גיחות ממסלולי ההמראה", מסביר סרן ש'. "כל הבסיס לקח חלק בפעילות - טייסות הקרב ומסוקי-הקרב יצאו לבצע שלל משימות, ביניהן תקיפה, איסוף וצילום. טייסת 119 מביאה לזירה יכולות תקיפה וסיוע לכוחות הקרקע. השתתפנו בפעילות המבצעית לאורך כל היממה האחרונה ונמשיך ככל שיידרש".


תמונת ארכיון

בתקיפות השתתפו גם לוחמי צוות-אוויר בהצ"ח (הצבת חירום) ובמילואים. אחד מהם הוא סא"ל (מיל') ג', טייס בטייסת 201 ("האחת") המפעילה גם היא את מטוס ה"סופה" (F-16I). "האתגר המרכזי הוא לדאוג לכך שהפקודה המבצעית תבוצע בצורה מדויקת, ממוקדת ומותאמת בדיוק עבור המשימה שצריך לבצע - עם אפס טעויות", הוא מדגיש. "רק לאחר שהתעמקנו בפרטים הקטנים ביותר נצא לגיחה".

"ממשים את ייעודנו ומגנים על תושבי הדרום"
ביממה האחרונה זוהו מאות שיגורים אל עבר שטח מדינת ישראל ולוחמי מערכת הנשק "כיפת ברזל" יירטו עשרות רבות מהם. "לאור המתיחות, נערכנו בצורה רחבת היקף", הסביר סא"ל ניר טליאס, מפקד גדוד "כיפת ברזל" הדרומי. "ארגוני הטרור ביצעו ירי תמ"ס (תלול-מסלול) לשטחנו. אנו מממשים את ייעודנו ומגנים על תושבי הדרום".


תמונת ארכיון | עיצוב גרפי: שני סולומון

"נדרשנו למעבר מהיר למצב לחימה, תוך חדות ותפעול מקצועי לאור מאמצי האויב מולנו. הלוחמים ותומכי הלחימה במערך ההגנה האווירית הפגינו יכולות פיקוד ושליטה, וקור רוח בעת לחימה. מלווה אותנו תחושת שליחות ואחריות גדולה תוך הבנת המשמעות האסטרטגית של העשייה שלנו. אנו ערוכים לתרחיש החמור ביותר ומוכנים לכל פעולה של ארגון הטרור בצד השני, גם בהיבטים ההגנתיים וגם בהיבטים ההתקפיים. אנו נותנים את המענה ההגנתי הטוב ביותר, אך ההגנה אינה הרמטית ולכן אזרחי ישראל נדרשים להישמע להוראות פיקוד העורף".

היירוט הראשון
"הייתי במשמרת במנ"י (מרכז לניהול יירוטים) בזמן המטח הראשון", מספר סרן ירדן גל, מפקד פלגת שו"ב (שליטה ובקרה) בסוללת "כיפת ברזל". "במהלך המטח האווירה הייתה קצת מתוחה. המטח הראשון הוא תמיד משמעותי יותר מהמטחים האחרים כי הוא פותח את סבב הלחימה. לכן כשאתה יושב במנ"י במשמרת הראשונה יש לך אחריות גדולה על הכתפיים".

בזמן השיגורים, צוות המיירטים שנמצא במנ"י רואה על גבי מסך את המטרות. באותם רגעים יש ללוחמים בין שנייה לשתי שניות להגיב, תלוי בעוצמת המטח. המיירטים מקבלים פקודת שיגור מהשולט אשר נמצא במטה המבצעי של החיל, לוחצים על כפתור השיגור ובבת אחת הטיל המיירט משוגר לאוויר. עם זאת, המיירטים נדרשים להפעיל שיקול דעת. "יש אירועים בהם המיירט מקבל החלטה שלעיתים נוגדת את ההוראה שקיבל מהשולט", מדגיש סרן בן נוריאני, סגן מפקד הסוללה. "המיירט מכיר את המרחב הכי טוב. אנחנו מבינים את המצב הנתון בשטח".


תמונת ארכיון

אחר הצהריים עלה למשמרת רב"ט יואב כץ, מיירט חדש שהגיע לפלגה לפני כחודשיים. "היירוטים ביום שני היו היירוטים הראשונים שלי", מספר בהתרגשות רב"ט כץ. "הגעתי לסוללה והתעדכנתי במצב. תוך זמן קצר דקות כבר החל מטח הפתיחה. בהתחלה נלחצתי כצפוי, אך ככל שהזמן עבר בזכות התקשורת ועבודת הצוות צברתי ביטחון בתפעול וביירוט".

עבור חלק מהלוחמים בסוללת "כיפת ברזל" זו הייתה הפעם הראשונה שחזו ביירוט. עבור רב"ט דניאל פרנקל זו הייתה גם הפעם הראשונה ששמעה אזעקה בחייה: "ישבתי בעמדת השמירה ולפתע ראיתי את הטיל יוצא מהמשגר. כשנשמעה האזעקה נלחצתי כי לא נתקלתי קודם בסיטואציה כזו". סמל מאיה טל, מש"קית שיגור במשגר, מחייכת ואומרת: "היירוט מעניק תחושה גדולה של סיפוק. לשמוע ולראות את המשגר עליו אנו שומרים כל יום מבצע את עבודתו ומיירט טיל שנועד לפגוע באזרחי המדינה, זה דבר מאוד מיוחד".