יחד בשמי הנגב: מסוקים יווניים בישראל

07.11.2018 | נופר בליט | צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'
מה עשו מסוקי-קרב יווניים בשמי הנגב? בשבועות האחרונים נחתו על אדמת בסיס רמון צוותים מצבא יוון שהגיעו לאימון משותף עם מערך המסוקים של חיל-האוויר. "אנחנו רוצים ללמוד מטייסים שטסים על אותה פלטפורמה עם תורות לחימה שונות. המשימות הן אותן משימות, אך צורת הביצוע שונה"

לאחרונה חזו אנשי בסיס רמון במראה לא שגרתי - בשמי הבסיס הופיעו זוג מסוקי-סער עם רוטור כפול מסוג צ'ינוק (CH-47). אליהם הצטרפו מסוקי "אפאצ'י" ו-"אפאצ'י לונגבואו" צבועים בשחור, כולם שייכים לצבא היווני, שהגיעו לאימון משותף בבסיס רמון עם מערך המסוקים של חיל-האוויר.

באימון, שנמשך שלושה ימים, לקחו חלק טייסת 118 ("דורסי הלילה") המפעילה מסוקי "יסעור" (CH-53) מבסיס תל-נוף, טייסת 190 ("מגע הקסם") המפעילה מסוקי "פתן" (אפאצ'י) מבסיס רמון וטייסת 113 ("הצרעה") המפעילה מסוקי "שרף" (אפאצ'י לונגבואו) גם היא מרמון. הצוותים משתי המדינות טסו במשולש דרום הארץ, ערכו היכרות עם המרחב האווירי והמשיכו בתרגול טיסה באיום.

בשמי הנגב
"מטרת העל של האימון היא לחזק את שיתוף הפעולה עם הצבא היווני", הציג סגן ת', קצין תרגילים בטייסת 190. למערך המסוקים של חיל-האוויר שיתוף פעולה פורה עם מקבילו היווני, ובשנת 2015 התקיים תרגיל דומה בבסיס רמון עם מסוקים יווניים. "בעקבות היחסים הקרובים שהתהוו בין יוון לישראל בעשור האחרון, גם הכוחות הצבאיים של שתי המדינות החלו לפתח שיתופי פעולה קרובים יותר", ניתח סא"ל קונסטנטינוס פאפאס, מוביל הכוחות היוונים באימון ומפקד טייסת "אפאצ'י" (AH-64A).

שימור יכולתו של חיל-האוויר להתאמן בזירות חדשות ובשטח לא מוכר, האפשרות להפגין את כוחו של החיל מול שותף וחיזוק ההרתעה - אלו הן רק חלק מהסיבות לקיום שיתוף הפעולה. "לשיתוף הפעולה הזה יש תועלת שקשה למדוד באופן ישיר, אך הוא חשוב ומועיל", הסביר אל"ם ג', מפקד בסיס רמון. "הכל מתבצע בתהליך סדור של תכנון - מה תהיה קבלת הפנים ליוונים כשהם מגיעים לטוס בבסיס, כיצד מתוכננות הגיחות, מה רמת התדריכים ועד לאיזו רזולוציה נרד בתכנון. כל מעטפת האימון מהווה דרך נוספת עבורנו להעמיק את הפגנת העוצמה של החיל ולחזק את ההרתעה".

מתקדמים יחד
במקביל לאימון מערך המסוקים בישראל, השתתפו טייסות הקרב של רמון בתרגיל אווירי ביוון במטרה לחזק את היכולות המבצעיות באמצעות לימוד הדדי. "שיתוף הפעולה מאפשר לשני הצדדים ללמוד שיטות פעולה שונות ממה שמוכר להן", הוסיף סגן ת'. "לכל משימה באימון הוקצו שני מגרשי אימון, כך שטסנו במקביל ליוונים ולא בנפרד. עשינו זאת כדי לראות את הצורה השונה בה כל צד מבצע את המשימה, ולשוחח על כך בתחקיר שלאחר הגיחה. התקשורת בקשר התקיימה רק באנגלית כדי שהתחקיר יהיה יעיל ונוכל ללמוד האחד מהשני. תמיד לומדים דברים חדשים והתרומה היא משמעותית".

העובדה ששני הצדדים מפעילים מסוק "אפאצ'י" מדגם A, היא גורם משמעותי לאימון. "אנחנו בין המדינות הבודדות בעולם שמחזיקות במסוק מדגם זה", הדגיש סא"ל פאפאס. "אנחנו מנסים לראות לא רק איך אפשר לגרום למודל הזה לעבוד טוב יותר, אלא גם איך לשמור אותו בכשירות יותר זמן, וזה מועיל". סא"ל ט', מפקד טייסת 190, הסביר כי היוונים מעוניינים ללמוד כיצד טס ופועל חיל-אוויר מקצועי ובעל ניסיון: "אני בטוח שגם הפן הטכני מעניין אותם - כיצד אנחנו מתחזקים את המסוקים לאורך שנים ושומרים על רמת הכשירות שלהם".

המשימות והאיומים עמם מתמודד חיל-האוויר אינם שונים במיוחד מהאתגרים של הצבא היווני, כך על-פי סא"ל פאפאס: "כטייס מסוקי-קרב, אני מבצע משימות הגנה והתקפה. ישנם הבדלים טקטיים באופן בו אנחנו מבצעים משימות עם כוחות הקרקע, אך מדובר בהבדלים בפרטים הקטנים".

מגשרים על הפערים
אחד האתגרים עמם התמודדו הצוותים באימון הוא אתגר השפה. "אמנם אנחנו דוברי אנגלית, אך זו לא שפת האם שלנו ולא שפת האם שלהם. אנחנו מדברים בקשר בשפה מקצועית יותר, כך שמדובר בשיח מורכב", תיאר סא"ל ט'. "זה לא כמו לטוס עם טייס מהטייסת. אתה לא יודע בדיוק מה תמרוני הניתוק שלהם, באיזו מהירות הם טסים, על איזה מרחק הם שומרים ומה הם אומרים בקשר. לכן כיוונו לאימונים פשוטים שייצרו תקשורת, הבנה ולימוד הדדי תוך כדי תנועה. אנחנו רוצים ללמוד מטייסים שטסים על אותה פלטפורמה עם תורות לחימה שונות ולראות את אופן הטיסה שלהם. המשימות הן אותן משימות - מסוקי-סער מנחיתים כוחות ומחלצים, ומסוקי-קרב מסייעים באש בהגנה והתקפה - אך צורת הביצוע שונה".

"אנחנו שמחים לשתף פעולה עם חיל-האוויר הישראלי, לא רק במהלך האימון אלא גם בזמן התכנון והבנייה שלו", סיכם סא"ל פאפאס. "המנטליות של הצוותים הישראלים והיוונים דומה, וזה הדבר הבסיסי ממנו שיתוף הפעולה יכול רק להתפתח. אני מחכה לטוס עם השותפים הישראלים בשנה הבאה ביוון".