המתקדם בעולם: מאמן פיקוח הטיסה בעובדה

28.11.2018 | נופר בליט
מכל העולם הגיעו להתרשם: מבקרים מרחבי תבל פקדו את מאמן (סימולטור) פיקוח הטיסה החדשני שבבסיס עובדה במסגרת כנס המשתמשים השנתי של חברת UFA. "ניצלתם את הטכנולוגיה והיכולות של הסימולטור ולקחתם אותו לשלב הבא"

פינית, פלמית, גרמנית ואנגלית היו רק חלק מהשפות שהופתעו לשמוע חיילי בסיס עובדה. אחרי שווידאו שהם עדיין נמצאים בישראל, הם גילו שבמקום נערך ביקור במסגרת כנס המשתמשים השנתי של חברת UFA אשר מייצרת את מאמן (סימולטור) פיקוח הטיסה של חיל-האוויר בעובדה. את מאמן פיקוח הטיסה פקדו לאחרונה נציגי חילות-אוויר וחברות תעופה מכל העולם כדי להכיר מקרוב את הטכנולוגיה המתקדמת ואת האופן בו היא מיושמת בחיל-האוויר הישראלי.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

חברת UFA, הפועלת קרוב לארבעים שנים, היא חברה אמריקנית לייצור מאמני פיקוח טיסה. בין לקוחותיה נמנות חברות אזרחיות וחילות-אוויר מכל העולם. גם חיל-האוויר הישראלי נמנה על לקוחות החברה, לאחר שביולי 2016 הוקם בבסיס עובדה מאמן פיקוח הטיסה החדשני והיחיד החיל. המאמן מדמה את קומת הפיקוח במגדלי הטיסה ובו עמדות לפקחים המתרגלים, כאשר מסביבם - במקום חלונות המשקיפים אל מסלול הטיסה - מצויים מסכים. בלחיצת כפתור יכול המתאמן להיכנס אל כל אחד ממגדלי הפיקוח בבסיסי בחיל, ולהתאמן בתנאי מזג-אוויר שונים, ביום ובלילה, על מגוון רחב של תרחישים מבצעיים ומצבי חירום.

22 מסכים, 360 מעלות
"כשנכנסים למאמן רואים מערכת המורכבת מ-22 מסכים שיוצרים 360 מעלות מפאנלים של LCD. למיטב ידיעתי חיל-האוויר הישראלי הוא היחידי בעולם שמחזיק במערכת מסכים כזו", מתאר ג'ו קמפבל, מנהל פרויקט המאמן של חיל-האוויר הישראלי ב-UFA. שימוש במסכים כאלה הוא ייחודי שכן בדרך-כלל בסימולטורים מהסוג הזה משתמשים במערכת מקרנים שנוטה להיות מסובכת ומורכבת יותר לתחזוקה.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"עוד דבר שאפשר לראות הוא מסילה על התקרה שמאפשרת לפצל את הסימולטור כדי שניתן יהיה להתאמן בשני בסיסים במקביל. אפשרות הפיצול הפיזי של המאמן קיימת רק כאן", מוסיף קמפבל. בנוסף, כיאה לחיל-האוויר הישראלי, מאפשר המאמן יכולות תחקור מתקדמות בעזרת המצלמות המותקנות בו.

מטרת המאמן היא להעלות את הרמה המקצועית של פקחי הטיסה בחיל, אשר מגיעים כולם בשלב זה או אחר בתפקיד לאימונים סימולטיביים במסגרת קורסים והכשרות. "המאמן שלנו כולל את כל סוגי המטוסים בחיל ומדמה כל תקלה אפשרית. הוא מתבסס על נתונים פיזיקליים ואפשר לדמות בו מגוון תרחישים שעלולים לקרות במציאות", מדגישה רב"ט גלי אורן, מדריכה במאמן. "יכול להיות שפקח ישרת שנתיים ושמונה חודשים, ואף פעם לא יחווה אירוע בו מטוס חוזר עם תקלת מנוע. כאן יש לנו את האופציה לאמן אותם בעומסים ומצבים שלא קורים ביומיום".


צילום מסך מתוך המאמן

בחזית הקדמה
צרכיו של חיל-האוויר ייחודיים ביחס ללקוחות אחרים של החברה. המציאות עמה מתמודד החיל, משך השירות הקצר יחסית והתחלופה הגבוהה של המשרתים מחייבים את קיצור משך ההכשרות ואת מיצוי הטכנולוגיה והמשאבים הקיימים.

"המוצר שלנו עמד בכל הדרישות הבסיסיות, אבל חיל-האוויר הישראלי, שנמצא תמיד בחזית הקדמה, דחף אותנו לעשות דברים חדשים שלא היו לנו לפני כן", מסביר ראג'יב סוד, סמנכ"ל חברת UFA. "למרות שזה היה מאתגר הצלחנו לעשות זאת. עכשיו יש לנו לקוחות נוספים שמעוניינים מאוד בסוג היישומים שבנינו עם חיל-האוויר הישראלי. בכלל, לחיל-האוויר הישראלי יש מעמד מכובד מאוד בעולם התעופה ואנשים תמיד מתעניינים במה שהוא עושה".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

לאחר הביקור במאמן, נערך כנס המשתמשים השנתי של החברה בתל-אביב. "זהו הכנס הגדול ביותר שהיה לנו. הגיעו משתתפים מקנדה, אסטוניה ופינלנד, ונציגים מצבאות בלגיה, אוסטריה וגרמניה", מציין סוד. "הם רוצים לדעת מה הקולגות שלהם בישראל עושים ומה הם יכולים ללמוד מחיל-האוויר. במקביל, גם חיל-האוויר הישראלי יכול ללמוד מהם. זו הזדמנות בשביל כולם להרוויח".

"אחרי שראיתי מה אתם עושים עם המאמן בחיל-האוויר, אני חושב שניצלתם את הטכנולוגיה והיכולות של הסימולטור ולקחתם אותו לשלב הבא", מודה קמפבל וסמנכ"ל חברת UFA מסכם: "אנחנו מאוד מרוצים מההזדמנות שניתן לנו לעבוד עם חיל-האוויר הישראלי. נמשיך להוסיף יכולות אימון מתקדמות למאמן פיקוח הטיסה בעובדה".