טור אישי: מי אתה מכונאי מוטס?

09.10.2018 | רס"ן ע', מכונאי מוטס | סייעה בהכנת הכתבה: כרמל שטרן
רס"ן ע', מפקד הגף הטכני של טייסת 118 ("דורסי הלילה"), חוזר אחורה ונזכר בחוויות שצבר בקורס המכונאים המוטסים. על האירועים שעיצבו אותו בתור לוחם אווירי, על החברים שאיבד בדרך ועל המסוק בו התאהב כבר בתור ילד

לפני כעשור התחלתי את דרכי הצבאית כלוחם אווירי. עם סיום מבחנים רפואיים וקוגניטיביים התקבלתי לבית-הספר למכונאים מוטסים, מחזור 32. התחלתי את השלב הראשון בטייסת 123 ("ציפורי המדבר"). הטיסות הראשונות על מסוק ה"ינשוף" (בלאק-הוק) היו מלוות בהקאות בלתי פוסקות עד שהגוף החל להתרגל ולפתח שרידות. ביצענו מתארים בסיסיים של שיתוף פעולה עם לוחמים, מתלה מטען ומנוף לוחמים - שעל כולם מנצח המכונאי המוטס.


צילום: טייסת 118 | עיצוב גרפי: רון תמיר

העומס הכבד של סדר יום טיסתי בשילוב של למידה למבחנים וביצוע התפקיד הקרקעי שלי ברמה הגבוהה ביותר, עיצבו את דמותי לעתיד. מצאתי את עצמי לומד עד לפנות בוקר, מעשן את הסיגריה האחרונה לפני המבחן של סוף השלב וניגש לבחינה שאורכת שעתיים וחצי.


צילום: אדר יהלום

יום אחרי סיכמנו את השלב עם מפקד הקורס, אני מקבל את הציון גבוה ביותר ואנחנו עוברים לשלב המתקדם לו חיכיתי: להתחיל לטוס סוף סוף על המסוק בו התאהבתי כילד. לפתע עולה לי בראש זיכרון ישן. בזמן משחק כדורגל בשכונה חוצים שני מסוקי "יסעור" (CH-53) בגובה נמוך, מפלחים את השמיים. ידעתי שלשם אגיע.

נוסק למעלה
אני מגיע לטייסת ה"יסעור" בה גדלתי ופוגש את שני המדריכים שעליהם התבוננתי תמיד בהערצה ושליוו את הקליטה שלי לקורס המכונאים המוטסים. אנחנו מקבלים מחברות ובד"חים (בדיקות חיוניות) לטיסה, ומתחילים כבר ביום הראשון בטיסת התרשמות עם מדריכים מהטייסת.

בניהול ובהירתמות הטייסת, אני והקורסיסט השני מצליחים לבצע את מתארי הטיסה הנדרשים: מנוף לוחמים, מתלה מטען, שת"פ לוחמים ורכבים, פתיחת אתר דלק, תדלוק באוויר והתנהלות בעבודת צוות בקוקפיט.


תמונת ארכיון

לקראת סיום השלב מגיע המדריך המלווה ובמעין הלצה זורק לנו: "מה אתם אומרים על פריסה לרומניה? בא לכם להצטרף?". הוא עוד לא סיים את המשפט ואני עונה: "ברור שכן". ההכנות לאימון ברומניה בעיצומן כשאנחנו מקבלים שיחה מהמדריך שלנו שלא נוכל להצטרף לפריסה בגלל שאין מקום והעדיפות היא לשמר את כשירות אנשי המילואים. אני מבואס אך מסתכל קדימה למשימה הבאה, עליי לטוס עם דני מפקד הטייסת. דני מתדרך במשך כמעט שעה את כל הפעולות שעליי לבצע בגיחה. אני מתמלא בסיפוק וברצון עז לעמוד בכל המשימות בהן הכווין אותי דני. אנחנו טסים טיסת מכשירים והקפות למסלול, ובכך מסתיים לו פרק משמעותי של השלב המתקדם. אנחנו ממתינים למבחן המסכם וחוזרים לבית-הספר בחצרים.


תמונת ארכיון

זה השבוע האחרון של הקורס ואנחנו מקבלים שיחת טלפון: "אבד קשר עם מסוק ברומניה". לאחר מספר שעות התברר שהמסוק התרסק לתוך צלע הר וכלל אנשי הצוות נספו, בהם המדריך שלי, סרן ניר לקריף ז"ל, ומפקד הטייסת איתו טסתי את הטיסה האחרונה בארץ, אל"ם דניאל שיפנבאור ז"ל. אנחנו מגיעים לטייסת לאחר נסיעה של כמעט שעה ונחשפים לנורא מכל. הלכידות והלוחמנות של אנשי הטייסת, החיבור האנושי והליווי האישי, הם אלו המרכיבים את העוצמה והרוח של מערך מסוקי-הסער.

אז מיהו למעשה מכונאי מוטס? לוחם אווירי, איש טכני מקצועי אשר בקיא במערכות המסוק ומפקד תא המטען. המכונאי המוטס הוא חלק בלתי נפרד מהמשימה אשר מושתתת על ביצוע מדויק ולא מתפשר של פעולותיו. הוא פועל מתוך תחושת שליחות ואחריות לביטחון מדינת ישראל ותושביה.