"ינשופים" בלילה: מסוקי-הסער בתרח"ט

13.09.2018 | יעל פוקס
רואים רחוק, רואים "ינשוף": לאחרונה השתתף חיל-האוויר בתרגיל חטיבתי אווירי יחד עם חטיבת הצנחנים וטייסות מסוקי-הסער לקחו בו חלק משמעותי במיוחד. טיסות בלילה, בערפל והטסת כמויות מאסיביות של לוחמים הם רק חלק מהתרחישים עליהם התאמנו

הלילה שקט במיוחד והחשיכה מעולם לא הייתה כה אפלה. הערפל הכבד שירד על הארץ מקשה על ההתמצאות במרחב ונראה כי אין נפש חיה בסביבה, אך זו טעות. לוחמי חטיבת הצנחנים נמצאים בשטח ומחכים לחבור אל מסוקי-הסער. הדבר צריך להיעשות בשקט מוחלט, אחרי הכל מדובר בשטח אויב.


צילום: סליה גריון

לאחרונה השתתף חיל-האוויר בתרח"ט (תרגיל חטיבתי) עם חטיבת הצנחנים באוגדת הקומנדו של זרוע היבשה. טייסת 124 ("החרב המתהפכת") וטייסת 123 ("ציפורי המדבר") אשר מפעילות מסוקי-סער מסוג "ינשוף" (בלאק-הוק) מבסיס פלמחים לקחו חלק מרכזי בתרגיל, זאת בנוסף למסוקי "יסעור" (CH-53) שיצאו מבסיס תל-נוף.


תמונת ארכיון

בתרח"ט הנוכחי, בשונה מתרגילי העבר, לטייסות מסוקי-הסער לא היו משימות מוגדרות. "מטרת התרגיל לא הייתה משימתית. המטרה הייתה לתת לחטיבה את הכלים לתרגל אימון הכולל סד"כ (סדר כוחות) עצים", פתח סגן ש', מוביל התרגיל בטייסת 123 ("ציפורי המדבר"). "זה אולי נשמע קל אבל זה לא צחוק. בתרגיל השתתפו מאות לוחמים שהיו צריכים שינוע בעזרת עשרות מסוקים. כל שינוי או עיכוב בתכנון של מסוק אחד יכול להשפיע על הלוחמים. לדוגמה, אם המסוק יתעכב דקות ארוכות אז הכוחות יישארו בעומק שטח האויב תחת סכנה".

ערפל כבד
משימת הטסת הכוחות כללה טיסה במבנה תוך כדי גיחה לילית, משימה לא פשוטה בהחלט ללוחמי צוות-האוויר. "להטיס כוחות קרקעיים לשטח האויב בצורה מאסיבית ודיסקרטית במבנה זה משהו שהוא לא מובן מאליו", הסביר סגן א', קצין לחימה ומוביל התרגיל בטייסת 124 ("החרב המתהפכת"). "המון מסוקים בתא שטח אחד זה משהו רועש וגדול. עלינו להבין איך לבצע את המשימה בצורה אלגנטית שלא תחשוף אותנו בפני האויב. צריך ללמוד לעשות את זה בצורה בסיסית, מדויקת ומוצלחת. מתארי הטיסה הם בגובה נמוך, בין הרים וגבעות - זו מיומנות שאנחנו כטייסי מסוקים חייבים להכיר ולתרגל".


תמונת ארכיון

"באחד הימים בתרגיל היה ערפל כבד באזור שבו היינו אמורים לנחות - לא ראינו את הקרקע, איך ננחית את המסוק?", תיאר סגן ש'. "בהמשך הלילה הבנו שאולי יש צורך להגיע דרך אזור החוף כי הוא נמוך יותר ויש בו פחות ערפל, ולא דרך האזור המקורי שבו תכננו, וזה באמת מה שעשינו בסוף".

למרות האמצעים והטכנולוגיה לפעילות לילית הקיימת במסוק, הפתרונות להתמודדות אל מול האתגרים תלויים בקבלת ההחלטות של צוות המסוק. "אי אפשר להסתמך על טכנולוגיה. בגלל זה אנחנו מתרגלים ולומדים את הנושא", קבע סגן ש'. "בלילה למשל, יש חשיבות למרחק מישובים אזרחיים, במהלך היום יש פחות חשיבות לפרט זה. מעבר לזה, בלילה יש תחושת אי ודאות כללית. הכל חשוך יותר - זה דורש ממך להיות מרוכז הרבה יותר במה שאתה עושה".

בין שמיים לארץ
במשך החודש המקדים לתרגיל, תרגל כל גדוד יחד עם טייסות המסע"ר באופן אישי וצמוד לקראת התרגיל העצים. במסגרת ההכנות המקדימות, מפקדי אוגדת הקומנדו יצרו יום הכנה בשטח יחד עם מפקדי הטייסות ובהובלת היחידה לשיתוף פעולה (יחשת"פ). ביום זה נפגשו הטייסות והגדודים כאשר כל גדוד עבר הדרכה פרטנית עם טייס ומכונאי מוטס על המסוק לטובת יצירת היכרות אישית מעמיקה. בנוסף להדרכות תורגלו גם זמני עליה וירידה, בעת פעילות מבצעית הזמנים האלו צריכים להגיע לשניות ספורות.


תמונת ארכיון

"השיח המשותף הוא משמעותי כי בסופו של דבר כשמפקד מחלקה או פלוגה פוגש לראשונה בזמן לחימה מסוק סער זה יהיה במצב קיצון - כשיש לו פצוע שצריך לחלץ, או בתוך אקט כזה או אחר של לחימה", פירט סגן א'. "במסוק יש הרבה רעש, קולות בקשר, וזה יכול להפוך מהר מאוד לבלגן, לכן חשוב ליצור את השיח הזה לפני ולענות על שאלות שעלולות לצוף. מה זה אומר מסוק? מה היכולות שלו? מה המגבלות שלו? בתרגיל נחתנו בכוונה במקומות שעלולים להתפרש כמוגבלים בשביל להראות לכוחות היבשה אילו יכולות יש למסוק. שטחי אבנים, עיקומים, אנחנו יכולים לנחות בהרבה יותר מקומות ממה שחושבים".

"מעבר לזה, אם כבר בחרנו את נקודת הנחיתה והמסוק הגיע לאזור, לנו כלוחמי צוות-אוויר קשה מאוד ולא פשוט למצוא את הכוח הספציפי שאליו אנחנו צריכים להגיע", שיתף סגן א'. "השטח עצום, עם המון גדודים מסביב כשכל אחד מחכה למסוק אחר, וכל גדוד נראה אותו דבר מלמעלה: קבוצת לוחמים עם אותה האלונקה מנופפים לך מלמטה. לכן אחד הדברים שאנחנו עובדים עליו בהכנות המקדימות הוא ללמד את כוחות היבשה כיצד לבודד עצמם משאר הכוחות".


צילום: סליה גריון

התרגיל עימת את הטייסות עם דילמות ואתגרים, ונתן מענה נוסף לחיזוק שיתוף הפעולה הבין-זרועי. "גם בחטיבה וגם בטייסת הדברים היו ברורים יותר מהתרגיל הקודם", אמר סגן א'. "כל צוות מסוק חווה בלת"ם כזה או אחר גם בלי שתכננו. אלו הדברים שיתפסו אותנו בלחימה, ואני יכול להגיד שהתרגול הזה והעבודה הצמודה הופכת אותנו למוכנים יותר לרגע האמת".