המסלול להצלחה: כיצד מתחזקים מסלול טיסה?

29.08.2018 | נופר בליט
מי אחראי לנקות את מסלולי הטיסה? איזו חיה יכולה לסכן את אנשי צוות-האוויר? מה עושים כאשר המסלול נפגע וצריך להוציא טיסות מבצעיות? על אחזקת מסלולי הטיסה אמונים גופים רבים שאלמלא פעולותיהם השוטפות, לא יכול היה לבצע חיל-האוויר את משימותיו

"ייעוד זרוע האוויר והחלל הוא לפעול בתווך האווירי ובחלל להגנת מדינת ישראל, להשתלב בהרתעה מפני מלחמה, ובהשגת מטרות המלחמה", כך מתואר ייעודו של חיל-האוויר. יחידות, גופים ואנשים רבים פועלים למימוש ייעוד זה, אך ללא היכולת הבסיסית ביותר - המראה ונחיתה בטוחה של כלי-הטיס בכל זמן נתון - לא יצליח החיל לקיים את פעולותיו הבסיסיות ביותר.


צילום: סליה גריון

"מסלולי הטיסה הם התשתיות החשובות ביותר של חיל-האוויר", קובע סא"ל אסף ג'רפי, ראש מדור מסלולים בלהק ציוד. חשבתם שכל הסיפור מסתכם בסלילת כביש ארוך שמאפשר למטוסים להמריא ולנחות? מסלולי הטיסה בחיל-האוויר דורשים פעולות אחזקה משמעותיות ויומיומיות, אותן מבצעים גופים רבים בבסיסים ובמטה החיל כדי שיוכלו לאפשר המראה ונחיתה של כלי-טיס בכל זמן נתון.

הבסיס של הבסיס
"פעמיים ביום אנו מסיירים בכל מסלולי הטיסה", מתאר רס"ן נחום פרילוק, מפקד גף שדה מבצעי בבסיס רמון. "אנחנו מוודאים שאין על גבי המסלול לכלוכים, צמחים, אבנים, ברגים או כל עצם זר שיכול לגרום סכנה למטוסים. זה הבסיס של טיפול במסלולים".

צבע דהוי, סדקים והתפוררויות של אספלט, רשתות עצירה בלויות, מסלול מלוכלך, שקיעות בשולי המסלול ותאורה מקולקלת - אלו רק חלק מהבעיות בהן מטפלים גופי האחזקה. "אם לא נדע מה מצב המסלול בכל רגע נתון ולא נבצע אחזקה נאותה, אנחנו עלולים לגרום למפגע משמעותי", מסביר סא"ל ג'רפי. "לכן על יחידות הבינוי לדעת בכל רגע נתון מה מצב המסלול על כל תשתיותיו ומערכותיו".


צילום: סליה גריון

"תפקידנו לוודא שלא יהיו עצמים זרים על המסלול. יש לזה השפעה על חיי אדם כי עצם זר יכול לפגוע או לחדור לאחד מחלקי המטוס עד כדי תקלות שיסכנו את הצוותים הטסים", מדגיש רס"ן פרילוק. "אחת הבעיות, למשל, היא כאשר יש מקורות מים וצמחייה בקרבת המסלול, מה שמושך חיות ובעלי כנף. כאשר ישנן ציפורים בשמי המסלול הן עלולות להיכנס למנוע המטוס ולפגוע ביכולותיו".

ללא הפסקה
נוסף על פעולות האחזקה השוטפות, ישנן פעולות ממוקדות שיחידות האחזקה נדרשות לבצע בעקבות גורמים כמו מזג-אוויר סוער. "לפעמים בעקבות גשמים האדמה זזה ויכולה להיווצר מדרגה בשולי המסלול. בנוסף, המטוסים פועלים על דלק סילוני, ואם הוא מטפטף על האספלט הוא יכול לגרום להתפוררות שלו תוך שעות ספורות. המטוס צריך להמריא ממסלול מישורי וחלק", אומר סא"ל אלון קלייטמן, ראש ענף הנדסה אזרחית בלהק ציוד.


תמונת ארכיון

דוגמה נוספת היא השחיקה באזור כבל העצירה. על המסלול יש כבל, ובמקרה שמטוס לא מצליח לעצור, הוא שולח וו שנתפס בכבל העצירה. "מטוסי הקרב עוברים על הכבל ומכים לאורך זמן על האספלט, מה שגורם לסדיקה ולהתפוררות מהירה", מפרט סא"ל קלייטמן. "כאשר נוצר שקע עמוק אנו מקרצפים את האזור וסוללים את הקטע מחדש".


תמונת ארכיון

"המסלולים ממופים ואנחנו יודעים מה מצבו של כל סנטימטר במסלולי הבסיסים", מציין סא"ל ג'רפי. סא"ל קלייטמן מוסיף: "בהתאם לתנאים השונים בבסיסי החיל אנחנו קובעים את תדירות הטיפול האחזקתי במסלולים. זה יכול להיות בשל מזג-האוויר, העומסים על המסלול, הצפות או סוג כלי-הטיס". ישנו הבדל משמעותי בין מסלול במרכז הארץ לכזה בצפונה, בהיבט עובי המסלול בהתאם לסוג הקרקע ולעומס שיש מעליו. "כשהאדמה יציבה פחות צריך מסלול עבה יותר, וככל שהמטוס כבד יותר על המסלול להיות עמוק יותר".

שגרה אל מול חירום
"הטיפול במסלולים מתחלק לשניים - בשגרה ובחירום", אומר סא"ל ג'רפי. "בשגרה אנו עוסקים באחזקת המסלולים השוטפת ובחירום תפקידנו לאפשר את זמינות המסלולים להמראת ונחיתת מטוסים, גם במקרה של נפילת טילים".

"בשנים האחרונות אנחנו מבצעים לא מעט תהליכי מחקר ופיתוח על מנת לייעל ולשכלל את המענה שלנו לרציפות התפקודית של המסלולים בשגרה והן בחירום", מגלה סא"ל קלייטמן. "המסלולים היום מותאמים למטוסי ההווה והעתיד. המטוסים השתנו ולכן גם תקן האיכות של המסלולים השתנה".


תמונת ארכיון

כיצד מתמודדים עם נפילת רקטות בבסיס בזמן לחימה? "אחת הכשירויות המרכזיות שלנו היא סתימת מכתשים. יחידת הבינוי מסוגלת לייצר תוך זמן קצר מילוי מלא לבור שנוצר במסלול עקב פגיעת טיל, על מנת שהמסלול יחזור לשמישות במהירות", מצהיר רס"ן שמעון בוהדנה, מפקד גף הנדסה בבסיס רמון. "המסלול צריך להיות שמיש 24 שעות ביממה. אסור שתהיה עצירה בפעילות המבצעית בבסיס גם במקרה של פגיעה במסלול".