עשור לעידן ה"סופה" בטייסת 201

11.07.2018 | נופר בליט
עשר שנים עברו מאז פתיחתה המחודשת של טייסת 201 ("האחת") כטייסת המפעילה מטוסי קרב מסוג "סופה" (F-16I). הטייסת, שהייתה האחרונה לקלוט את ה"סופה" בחיל-האוויר, מבוססת כיום יותר מאי פעם. "בחצי השנה האחרונה שילשנו את היקף הפעילות המבצעית שלנו"

ביולי 1999 אישרו ראש הממשלה ושר הביטחון את המלצת חיל-האוויר לרכוש מטוסי קרב מתקדמים מסוג "סופה" (F-16I). קליטת המטוסים נועדה להחליף את מטוסי ה"קורנס" (פאנטום) שתוכננו לסיים את שירותם בחיל-האוויר בתחילת שנות האלפיים. ביולי 2008 נפתחה מחדש טייסת 201 בבסיס רמון כטייסת המפעילה מטוסי "סופה". "הטייסת, שהוקמה לפני כמעט 50 שנה כטייסת ה'קורנס' הראשונה, הוקמה מחדש כטייסת הסופה הרביעית והאחרונה", מציין סא"ל ש', מפקד הטייסת.


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

עשור מאוחר יותר, ממשיכה טייסת 201 להפעיל מטוסי "סופה" ומשימותיה המרכזיות הן תקיפה, איסוף ועליונות אווירית. "אנחנו מחזיקים ביכולות המוכרות של מטוסי ה'סופה'. מדובר במטוס דו-מושבי עם מערכות מתקדמות ויכולות טיסה בלילה", מסביר סא"ל ש'. "נוסף על כך, הטייסת מחזיקה ביכולות שייחודיות רק לה בתחומי התקיפה והאיסוף".

הסופה מתקרבת
בשנת 2008 נפתחה טייסת 201 באופן רשמי, כשנה לאחר שצוות ההקמה החל את עבודתו. "בשל העובדה שחיל-האוויר כל הזמן מתפתח ונולדים צרכים מבצעיים חדשים, הוחלט לפתוח ארבע טייסות 'סופה'", הסביר אל"ם (מיל') ש', מפקד טייסת 201 בעת הקמתה המחודשת. "בהתחלה לא היה לנו כלום - החל מהמזלג במטבחון, דרך התשתיות ועד לאנשים. ידענו שמה שלא נתכנן ונבנה פשוט לא יהיה". צוות ההקמה של הטייסת נעזר בטייסות ה"סופה" שנוסדו לפניו. "אחד היתרונות הגדולים שהיו לנו כטייסת הרביעית במערך הוא שיכולנו ללמוד מכל הלקחים שהופקו בעת הקמת טייסות ה'סופה' האחיות".


תמונת ארכיון

אל"ם (מיל') ש' מספר על אחד האתגרים הגדולים שהיו בהקמת הטייסת: "כשמקימים טייסת לוקחים אליה את האנשים הכי מוכשרים וחזקים שיש בחיל-האוויר. פתחנו את הטייסת אחרי שנפתחו רצף של טייסות חדשות, וטייסות וותיקות רבות כבר העבירו את טובי אנשיהן לטייסות החדשות. האתגר בהבאת אנשים לטייסת היה מורכב, אבל דווקא בזכות כך הצלחנו להביא אנשים שמבינים את החשיבות בהקמת מסגרת חדשה".

מה נשתנה?
"לאורך שנותיה של הטייסת כטייסת 'סופה' השתתפנו בפעילויות מבצעיות רבות, קלטנו יכולות ומערכות נשק חדשות, החלפנו בעלי תפקידים וקלטנו אנשים חדשים", מסביר סא"ל ש'. "בעשור האחרון קלטנו ואנחנו ממשיכים לקלוט חימושים חדשים שהופכים אותנו רלוונטיים לשדה הקרב העכשווי".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

רק לפני חודש קלטה הטייסת את החימוש "ברד קל" תוצרת "רפאל". "ברד-קל" הוא חימוש אלקטרו-אופטי מתקדם אשר מביא לחיל-האוויר יכולות חדשות וקדמה טכנולוגית. החימוש מהווה קפיצת מדרגה מבחינת יכולותיו המבצעיות של החיל, עובדה הבאה לידי ביטוי ביכולת החדירה שלו, בחסינותו מפני איומים ובדיוקו. פצצת "ברד-קל" מופעלת בעזרת תמונה והיא בעלת יכולת תמרון ותגובה מהירה אל מול מטרות קבועות וניידות. החימוש צפוי להיקלט בכל טייסות הקרב בחיל, כאשר הראשונים להפעילו היו אנשי מערך "ברק" (F-16C/D).


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"לוקח בערך עשר שנים עד שטייסת מסיימת את תהליך הקמתה. לאחר מכן, היא עוברת לשלב ההתבססות ואחרי עשרים שנים היא כבר יציבה לגמרי", מנתח סא"ל ש'. "בתקופה הזו אנחנו מייצבים ומבססים תהליכי עומק בטייסת, ומסדירים תורות לחימה לטיסה. אמנם יש לנו מסורת של 50 שנים, אבל יצרנו גם מסורות חדשות כטייסת 'סופה'. יש כאן דור של אנשי צוות-אוויר שהחלו את דרכם בהסבה בטייסת וכבר השתחררו לשירות מילואים. זה כבר לא מקבץ של אנשים שהגיעו מטייסות אחרות כדי להקים טייסת חדשה". אל"ם (מיל') ש' מוסיף: "מכאן הטייסת היא ככל טייסת אחרת. היום בהסתכלות לאחור מרגש אותי לראות את הדבר הענק שנקרא טייסת 201 על כלל אנשיה".

מקור העוצמה של הטייסת
בעוד כשנה תציין טייסת "האחת" 50 שנים להקמתה, ובטייסת מתכוונים להפגיש בין כל אנשיה לאורך השנים - וותיקים וצעירים, צוותי "סופה" וצוותי "קורנס", אנשי הגף הטכני ואנשי גף טיסה. "דבר אחד מאחד בין כולם - סמל הטייסת", מדגיש סא"ל ש'. "מי שהיה חלק מהיחידה לפני 50 שנה לא מתנתק מהיחידה, הוא עדיין רואה עצמו כאיש טייסת 201. יש דברים שמוטמעים בקירות הטייסת ולא משתנים".


צילום: אלכסנדרה אקסיוטיץ'

"המרקם האנושי בטייסת 201 הוא ייחודי", אומר אל"ם (מיל') ש', בתפקידו האחרון בחיל מפקד בית-הספר לטיסה. "יש משהו מאוד מיוחד בטייסת הזו, באנשיה ובחיבור בין השניים. החיבור בין אנשי צוות-האוויר וצוותי הקרקע, ובין הטייסים והנווטים הצעירים והוותיקים יוצר מארג אנושי נפלא. זהו ללא ספק מקור העוצמה של הטייסת".

"בתקופה האחרונה העצימות המבצעית הלכה וגדלה, ובחצי השנה האחרונה שילשנו את היקף הפעילות המבצעית שלנו", מתגאה סא"ל ש'. "מערך ה'סופה' הוא מערך מטוסי הקרב הגדול ביותר בחיל-האוויר, עתידו מבטיח והוא ימשיך לשמש עמוד התווך של חיל-האוויר. אנחנו לא קופאים על השמרים, נמצאים בהתחדשות מתמדת וממשיכים בהשבחה, בשינויים ובקליטת מערכות נשק חדשות".