טייס מסוק הקרב שהפיל את המל"ט האיראני מדבר

15.04.2018 | איתם אלמדון והדס לבב
בערב שבת נחשף כי המל"ט האיראני, שחדר לישראל ב- 10 בפברואר 2018, נשא עליו חומר נפץ ונועד לבצע פעולת חבלה בשטח ישראל. בראיון מיוחד לאתר חיל-האוויר, מספר סא"ל ל', טייס מסוק הקרב שהפיל את המל"ט, על ההכנות למבצע, המעקב אחר המל"ט ורגעי ההפלה הדרמטיים

ביום שישי האחרון נחשף כי מניתוח מסלול התעופה ומחקר מבצעי ומודיעיני שבוצע על חלקי המל"ט (מטוס ללא טייס) האיראני, שחדר לשטח ישראל בתאריך ה-10 בפברואר 2018, עולה כי כלי הטיס נשא עליו חומר נפץ וכי מטרתו הייתה לבצע פעולת חבלה בשטח ישראל. בכך יירוטו של כלי הטיס על-ידי מסק"ר (מסוק-קרב) מסוג "שרף" (אפאצ'י לונגבואו) סיכל פיגוע וכוונה איראנית לבצע פעולה בשטח ישראל. הכלי האיראני זוהה במערכות ההגנה, היה במעקב עד ליירוטו ולמעשה לא היווה סכנה בשלבי המעוף בשטח ישראל.

את מסוק ה"שרף" הטיס סא"ל ל', מפקד טייסת 113 ("הצרעה") מבסיס רמון. כעת הוא מספר בראיון לאתר חיל-האוויר על ההכנות למבצע המוצלח, על המעקב אחר המל"ט שנועד לבצע פיגוע בשטח ישראל ועל רגעי ההפלה הדרמטיים.


סא"ל ל', מפקד טייסת 113 ("הצרעה") מבסיס רמון והטייס שהפיל את המל"ט האיראני | צילום: סליה גריון

"תוצאה חיובית על המטרה. התפוצצה באוויר"
זה היה יום שבת חורפי במיוחד וצוות של טייסים וטכנאים מטייסת 113 נמצא בכוננות. לקראת השעה 04:00 לפנות בוקר נשמעת אזעקה והצוות הכונן מוזנק. מספר דקות מאוחר יותר, נשמעים בקשר הקולות הבאים: "תודיע כשהמטרה חצתה קו", מבקש הבקר מהטייס. "נראה שהיא חצתה. צריך שתעזור לי בזה", עונה הטייס. "חצתה קו", מאשר הבקר, "'צדק 3' רשאי להפיל את המטרה". "פיקל, ביצוע, 'צדק 3'", חוזר הטייס. "תוצאה חיובית על המטרה. התפוצצה באוויר".

"הגעתי למסוק בערפל מוחלט יחד עם הצוות הטכני", מספר סא"ל ל'. "אחרי שהתגברנו על הערפל, הגענו לשכבה בה מזג-האוויר נקי. היינו בקשר עם השליטה והמל"ט התגלה במערכות. הבנתי במה מדובר ואיפה הוא נמצא, ומרגע שהתקרב הצלחתי ליצור איתו מגע".


"פיקל, ביצוע, 'צדק 3'", חוזר הטייס בקשר. "תוצאה חיובית על המטרה. התפוצצה באוויר" | צילום: סליה גריון

"הייתי איתו בקשר עין יציב עוד לפני שנכנס לשטח ישראל", מוסיף סא"ל ל'. "כשהוא התקרב לגבול, הצלחנו לבצע עליו השלמה, לגלות ולזהות שזה אכן מל"ט אויב ולא מטרה אחרת. המשימה התבצעה בקבועי זמן קצרים מאוד. חיכינו שהוא יחצה את הגבול למדינת ישראל. ביצעתי תהליך מול השולט ב'בור' חיל-האוויר של בחינה היכן הוא ייפול ביחס ליישובינו. זוהי מטרה קטנה שחוצה בארבע בבוקר בגובה גבוה וצריך להבין איפה היא תיפול. ברגע שהוא חצה את הגבול, קיבלתי את האישורים הנדרשים והפלתי אותו".

"לא ניתן שיפרו את הריבונות האווירית שלנו"
לראשונה הופל בידי חיל-האוויר כלי-טיס איראני שחצה לשטח מדינת ישראל והוטס על-ידי מפעילים איראנים. מדובר בכלי-טיס מאתגר ודל חתימה, שיורט בלילה, בתנאי עננות גבוהה ותוך כדי תנועה. "הטייסת קיבלה משימה וביצעה אותה על הצד הטוב ביותר", מצהיר סא"ל ל'. "לא ניתן שיפרו את הריבונות האווירית שלנו ואת הריבונות של מדינת ישראל. מל"ט כזה יכול להיכנס לעומק ולצלם, וגם חלילה להתפוצץ בעומק שטח ישראל. היה לנו חשוב מאוד לבצע את המשימה במלואה, למנוע חדירה אווירית יזומה של האויב ולאחר מכן לתקוף את הקרון שממנו הופעל המל"ט הזה באמצעות מטוסי קרב".


סא"ל ל': "לא ניתן שיפרו את הריבונות האווירית שלנו ואת הריבונות של מדינת ישראל" | צילום: סליה גריון

כאשר סא"ל ל' נשאל מדוע בחר חיל-האוויר דווקא במערך מסוקי הקרב לביצוע המשימה הזאת, הוא משיב: "למערך מסוקי הקרב יכולות רבות ומגוונת, ביניהן יכולות גילוי וזיהוי משמעותיות. מסוק ה'שרף' יודע לצלם, לזהות בוודאות מה הוא מפיל ולהעביר את החומרים בזמן אמת".

"ההתנהלות בקוקפיט - מקצועית וקרה"
סא"ל ל' מסביר כי התחושה לאורך כל הגיחה, עד לשלב הפלת המל"ט, הייתה מוכרת. "הגענו מוכנים, דרוכים ופעלנו על פי פקודת המבצע. אני מקבל מהשולטים במטה החיל את המשימה בצורה ברורה ומקבל עדכונים שוטפים לגבי מיקום המטרה. במבנה שלי ובקוקפיט ההתנהלות מאוד מקצועית וקרה, פועלים בדיוק בהתאם לתכנון. אחרי התקיפה הייתה לנו תחושה טובה מאוד כי ידענו שהמשימה בוצעה בצורה חלקה".


"אנחנו שומרים על מוכנות מבצעית בכלל הגזרות, כשאחת המשימות שלנו היא הגנת שמי המדינה" | צילום: סליה גריון

בעת המבצע להפלת המל"ט, הייתה טייסת 113 בעיצומו של תהליך חזרה לכשירות מבצעית, זאת לאחר תאונה שאירעה במערך מסוקי הקרב בחודש אוגוסט. "אנחנו נמצאים בנקודת איזון טובה שבה אנחנו מתאמנים, טסים וכמות סד"כ (סדר כוחות) מסוקי הקרב כמעט חזרה לנקודת ההתחלה. אנחנו שומרים על מוכנות וכשירות מבצעית בכלל הגזרות, כשאחת המשימות שלנו היא הגנת שמי המדינה, בדגש על הזירה הצפונית".

הלחימה נמשכת
"עבודתנו לא הסתיימה לאחר יירוט המל"ט האיראני", מגלה סא"ל ל'. "הייתה לנו משימה לעקוב אחר שברי המל"ט עד הגעתם לקרקע כדי לראות שאין פגיעה באזרחים". צוות המסוק של סא"ל ל' הכווין את מסוק ה"ינשוף" (בלאקהוק) באיסוף שברי המל"ט. "היה חשוב לאסוף את השברים מהר כדי שנתחיל להבין באיזה מל"ט מדובר והאם הוא נשא עמו חומר נפץ".


 "עקבנו אחר שברי המל"ט עד הגעתם לקרקע כדי לראות שאין פגיעה באזרחים" | מתוך תיעוד הפלת המל"ט

בהמשך בוצעה תקיפה רחבת היקף כנגד מטרות איראניות בסוריה וכנגד מערך ההגנה האווירית הסורי. "צוות המסוק שלי בדיוק חזר מהיירוט אחרי שלא ישנו כל הלילה, ואני, מפקד הטייסת, צריך להכין את הטייסת ללחימה", מתאר סא"ל ל'. "כל אחד מקבל סמכות ואחריות, אנחנו מתחילים לעבוד. מחמשים מסוקים, מתדרכים את כולם ונכנסים למצב מלחמה".

"הטייסת ערוכה ומוכנה לכל אירוע בכל גזרה, מאירוע אווירי ועד קרקעי", מדגיש סא"ל ל'. "מחדירת מחבלים בדרום ועד מוכנות לזליגה בצפון, ממשימת הגנת השמיים ועד לסיוע לכוחות מתמרנים על הקרקע".