אף מטוס לא ממריא בלעדיהם: טכנאי חיל-האוויר

11.01.2018 | טל בן-נאה ונדב שחם | צילום: קורל דביר
בגפים הטכניים של טייסות הטיסה, משרתים טכנאי דרג א' אשר אמונים על האחזקה השוטפת של כלי-הטיס בחיל-האוויר. ביקרנו בטייסת "הסילון הראשונה" ברמת דוד ותיעדנו אותם בעת פעולה. "אנחנו יודעים שבעבודה שלנו תלויה ההצלחה של חיל-האוויר"

לפני כל המראה ולאחר כל נחיתה, נאספים סביב המטוסים טכנאי דרג א' שמכינים אותו לפעולה הבאה. על הטכנאים להכין את המטוס ולוודא את כל הפרטים הקטנים בשביל לשלוח את צוותי האוויר בבטחה.

טכנאי דרג א' שייכים לגף הטכני, הפועל תחת כל טייסת בחיל-האוויר. הם אלו שאחראים על התחזוקה השוטפת של מטוסי הטייסת ויחד עם אנשי צוות האוויר מרכיבים את השגרה המבצעית של הטייסת.

כל מטוס נמצא באחריותם
"הגף הטכני מתחזק את המטוסים באופן שוטף, עבור כל אימון או תקיפה ובכל שעות היממה" , מתאר רס"ן איציק דהן, הקצין הטכני בטייסת "הסילון הראשונה" (טייסת 117) בבסיס רמת דוד, המפעילה את מטוסי ה"ברק" B)/(F-16 C. "כל מטוס הוא באחריותנו ואף גיחה לא יכולה להתבצע ללא ההכנות המקדימות של הגף הטכני. הטכנאים מוודאים את תקינות המערכות במטוס ומחמשים אותו כשכלל הבדיקות לקראת גיחה יכולות לארוך בין שעתיים לשלוש.
המטוסים שוכנים בדת"ק (דיר תת קרקעי) ושם אנו נמצאים בשגרה. בזמן כוננות, יש טכנאים שישנים עם סרבלים וברגע ההזנקה, מתייצבים לפעולה. כיוון שאנו בבסיס חיל-האוויר הצפוני ביותר, אנחנו אמונים על ביטחון הגזרה הצפונית ולכן שומרים על רמת כוננות גבוהה כדי להכין את המטוס לגיחה תוך דקות בודדות".

"גם ביום שבו קמת מוקדם בבוקר או לא ישנת בלילה כדי להשמיש מטוסים לתקיפה, ברגע שאתה מבין שהיית שותף במשהו גדול, יש לך הרגשה מיוחדת, למרות כל הקשיים. אנחנו יודעים שבעבודה שלנו תלויה ההצלחה של חיל-האוויר", אומר רב"ט סהר מלכה, טכנאי דרג א' בטייסת "הסילון הראשונה".

חיילים רבים אשר משרתים בבסיס רמת דוד מגיעים מבית הספר עמל אשר צמוד אל הבסיס. התלמידים מתנסים בחוויות המכונאות ועובדים בדת"קים עוד בזמן לימודיהם בתיכון. לחיילים אלו ישנה מוטיבציה גדולה אפילו יותר לשרת כטכנאים בבסיס שכן הם מחוברים החל משנותיהם בתיכון אל פעילות חיל-האוויר, כמי שחיים בשכנות לבסיס מבצעי ושומעים מדי יום את המראות ונחיתות המטוסים.

מסדירים את תנאי הטכנאים
טכנאי החיל עוברים הכשרה בת חודשיים בבית הספר הטכני בחיפה ואחריה עוברים התמקצעות בטייסות. בתוך הדת"ק ישנם אפיקי התקדמות שונים לטכנאים, אם כממ"ס (מכונאי מטוסים) ואם כחמש. לפני מספר חודשים הוסדרו תנאי שירות הטכנאים במסגרת התוכנית "עוז לטכנאים".

כחלק מהתוכנית הוגדרה כמות שעות השינה המינימלית, כמות כוח האדם המזערית שיכולה לעבוד בדת"ק וכמו כן באילו תנאי מזג אוויר ניתן לעבוד, מבלי לפגום במבצעיות הטייסת. "אנחנו מרגישים מידי יום שהעבודה הקשה שלנו משתלמת, מסכם רב"ט מלכה. "אני יודע שבזכותי הצוות המריא לאוויר, הצליח לבצע את משימתו כהלכה ונחת בשלום על המסלול".