מערך הכטמ"ם בעתיד הקרוב וה(מאויש מ)רחוק

13.11.2017 | הדס לבב
גדילה בפעילות כלי-טיס מאוישים מרחוק (כטמ"ם) עם כוחות הקרקע ופיתוח מערכות לפענוח אוטומטי של נתונים הנאספים באוויר. איגדנו את המגמות הצפויות במערך המאויש מרחוק כפי שעלו בכנס הכלים הבלתי מאוישים

"חיל-האוויר הוא מעצמה בידע, ביכולות, בניסיון המבצעי ובהפעלה של כלי-הטיס המאוישים מרחוק", פתח תא"ל תומר בר, ראש להק המטה בחיל-האוויר, את דבריו בכנס הכלים הבלתי מאוישים של IsraelDefense שנערך ביום חמישי האחרון. "יחד עם התעשיות הביטחוניות עסקנו בפיתוח כלי-הטיס המאוישים מרחוק משנות ה-70 ועד היום. השיח המשותף בין חיל-האוויר לתעשיות חשוב וכך גם העברת הידע והיכולת להרים את הראש מעל המים, להסתכל קדימה ולהבין את המגמות העתידיות".
לדבריו של ראש המטה, אנו נמצאים כיום בעידן שבו הצרכים המובילים במערך הם שמירה על רלוונטיות, גמישות ושיתופי פעולה. "אנחנו צופים גידול ועלייה בהפעלה של מערך הכטמ"ם ונערכים לכך, בין היתר על ידי תוכנית אב המסתכלת עשור קדימה. עיקר הגדילה יהיה ברובו בגובה הקרוב לקרקע", מפרט תא"ל בר.


תא"ל תומר בר, ראש מטה חיל-האוויר: "צופים גידול ועלייה בהפעלה של מערך הכטמ"ם ונערכים לכך" | צילום: גלעד קוולרצ'יק, ישראל דיפנס

ליזום, לא להגיב
בחלק מהמגמות המתחדשות במערך הכטמ"ם אנו פוגשים היום, בחלקן נפגוש בשנים הקרובות. לדבריו של תא"ל בר, אינטגרציה בין שכבות הטיסה היא תנאי על מנת להגיע לאפקטיביות מבצעית בסביבה מורכבת. "הייתי ראש מחלקת מבצעים במבצע 'עופרת יצוקה', כבר אז הסד"כ האווירי היה פרוס על הרבה שכבות גבהים מעל אזור צפוף כמו עזה", נזכר תא"ל בר. "הפעלנו כטמ"מים בתיאום עם מטוסים מאוישים והאתגר היה לשמור על האפקטיביות בסנכרון בין המשימות ולא לגרוע מהבטיחות". תשע שנים מאז ונוספו למערך הכטמ"ם עוד ועוד משימות. "הטסה של פלטפורמות רבות בגובה אחד מחייבת הסדרה וחיל-האוויר יוביל כתיבת תקן ברור במטרה לאפשר לכולם לממש את צרכיהם".
"מערך הכטמ"ם נמצא במרוץ למידה והאויב מתעניין בכל צעד שאנחנו עושים", קצב ההשתנות הוא מהיר ועלינו להיות צעד וחצי לפני האויב בתורות הלחימה, בהפעלת הכוח ובבניין הכוח. חיל-האוויר לא מצפה לקבל מוצר מוגמר שיכולת ההשפעה עליו קטנה אלא שואף להיות מעורב בתהליכי הפיתוח. הכוונה שלנו היא ליזום, לא להגיב".


"הטסה של פלטפורמות רבות בגובהנמוך מחייבת הסדרה וחיל-האוויר יוביל כתיבת תקן ברור" |   תמונת ארכיון

"אין כוונה להקים חיל-אוויר נוסף ביבשה"
למערך הכטמ"ם תפקיד מרכזי ביצירת תמונת מצב עבור כוחות הקרקע. כל חי"רניק צריך לצד המחסנית והנשק, כלי אווירי שיצעד איתו ויביא את הזווית העליונה", ממשיך תא"ל בר.
שיתוף הפעולה עליו מדבר תא"ל בר הוא לא רק סיסמא, דוגמא חיה ניתן לראות בעבודה של מערך הכטמ"ם בחיל-האוויר עם זה של כוחות היבשה. "אין לנו כוונה להקים חיל-אוויר נוסף ביבשה", אומר קצין התותחנים הראשי, תא"ל אלון קלוס. "מערך הכטמ"ם בחיל-התותחנים מופעל עצמאית על ידי כוחות קרקעיים והוא מערך שעובד מצוין, הרבה בזכות שיתוף פעולה מרשים בין היבשה לאוויר. הפוטנציאל של שיתוף הפעולה הזה מאפשר לנו הרבה".


תא"ל אלון קלוס, קצין תותחנים ראשי: "אין לנו כוונה להקים חיל-אוויר נוסף ביבשה" | תמונת ארכיון

היכולת לחזות את העתיד
"היום כבר לא צריך לדבר על המרכזיות של מערך הכטמ"ם בשדה הקרב, הכוחות כמעט לא זזים בלי המערך", פותח אלעד אהרונסון, ראש חטיבת מערכות בלתי מאוישות ומודיעין ב"אלביט מערכות". "צריך לדבר על התפקיד המרכזי של מערך כלי-הטיס המאוישים מרחוק, שהוא לייצר תמונת מודיעין על מטרה. המשימה של מפעיל הכטמ"ם הפכה למורכבת יותר בימינו, כאשר למד האויב להיטמע בלב אוכלוסייה. האויב יודע לצמצם את חתימתו ושוהה בשטחים אורבניים, שטחים תת קרקעיים ותת ימיים. הוא כבר לא מצטייד בסממנים צבאיים, אין לו מדים והוא לא חלק מפלוגה או גדוד".

לדבריו של אהרונסון פיצוח אתגר האיתור טמון בייצור סנסורים עם כושר אבחנה טוב יותר ובהסתכלות מרחבית על תמונת המצב. "האויב למד למזער את חתימתו ולכן אנחנו צריכים לדגום את פעולותיו ולאתר את החתימה שלא הצליח להימנע מלהשאיר. דרך זה נוכל להגיע לשלם". חשוב לייצר יכולת עיבוד נתונים אצל מקבלי המידע. בעתיד נעזר במנגנוני פענוח אוטומטי ללא צורך במפענחים בשר ודם".


"האויב יודע לצמצם את חתימתו ושוהה בשטחים אורבניים, שטחים תת קרקעיים ותת ימיים" | תמונת ארכיון

אהרונסון מביא דוגמה מצב בו כטמ"ם עם מערכות מתקדמות שוהה מעל שדה התעופה בן גוריון. הכטמ"ם מזהה רכב בצד הכביש, מזהה שיושבים שלושה אנשים ברכב ושאחד מהם מסתכל למעלה ואוחז במשקפת. מערכת קליטת המידע מזהה שיש כיתוב של חברת אבטחה על הרכב וכאן מגיע לסיומו שלב הפענוח האוטומטי. כעת, עוברים למיצוי המידע: המערכת מזהה מספר רישוי חריג ושמה לב שרכב האבטחה לא עשה סיבוב סיור אלא הגיע ישירות לאזור המטרה. היא מסכמת את הנתונים להנחת יסוד - שלושה סיירים ברכב אבטחה זהו ממצא מחשיד. "מה הולך לקרות כעת?", שואל אהרונסון. "המערכת הבחינה בשלושה דגלים אדומים - יש כאן רכב מתחזה שמסתכל למעלה עם משקפת. אולי הוא הולך ליירט מטוס בעזרת טיל כתף? ואז היא מורה על הפסקת טיסות ונחיתות. זוהי דוגמה לרמה שמצופה ממערכת מודיעין המעניקה שרותי פענוח אוטומטי והסקת מסקנות".