תקן תעופתי בסטנדרט עולמי ליא"א 22

22.05.2017 | איתם אלמדון
שינוי משמעותי ביא"א 22: אמש הוסמכה יחידת האחזקה האווירית לתקן האיכות התעופתי המחמיר ביותר As9100 והפכה לגוף הצבאי הראשון המוסמך לתקן זה. "זהו מהלך משמעותי שחייב מנהיגות וראייה ארוכת טווח"

במוסכים של יחידת האחזקה האווירית (יא"א 22) מתחוללים קסמים. מטוסי קרב מרוסקים ומסוקים ישנים המפורקים עד לרמת הבורג, מורכבים מחדש ובניגוד לכל התחזיות, זוכים לחיים חדשים. אמש רשמה היחידה הישג משמעותי כאשר תהליך ההסמכה של קו הייצור היחידתי לתקן האיכות העולמי As9100 הגיע לסיומו והיחידה הוסמכה לתקן. בטקס חגיגי שנערך אמש במעמד ראש להק ציוד, תא"ל רן בשביץ, קיבל מפקד היחידה, אל"ם גדי, את תעודת ההסמכה לתקן. 

"קשה להפריז בחשיבות היחידה לחיל-האוויר"
תקן As9100 הוא תקן בשימוש נרחב למערכת ניהול איכות בתעשיות תעופה, חלל וביטחון. הוא הוכן על-ידי גוף בין-לאומי (SAE Aerospace) בחסות ארגון הגג של תעשיית התעופה הכולל חברות מהגדולות בתחום, ביניהן: "בואינג", "לוקהיד מרטין" ו"איירבוס". תקן As9100 דורש תיעוד נהלים ותהליכים לזיהוי ליקויים בכל פעם שמתגלה תקלה, דבר אשר מוביל למוצרים עם פחות פגמים ולירידה בעלויות הייצור. 

"קשה מאוד להפריז בחשיבות של יא"א 22 לחיל-האוויר. החיל עושה שימוש ביחידה הזאת כמעט כל יום במענה למשברים, לאתגרים תחזוקתיים ולהמשך הטסת הסד"כ (סדר כוח) המורכב שלנו לאורך זמן במתאר איכותי מאוד, בשגרה ובוודאי בחירום", אמר תא"ל בשביץ. "כשלפני קצת למעלה משנה הציגו לי את התובנות שהביאו את מפקד היחידה להמליץ להיכנס להליך ההתעדה הזה, הבנתי למה זה נדרש והבנתי גם את גודל האתגר. אני שמח ששכנעו אותי ללכת על הצעד הזה, זהו מהלך משמעותי שחייב מנהיגות וראייה ארוכת טווח". 


תא"ל בשביץ: "זהו מהלך משמעותי שחייב מנהיגות וראייה ארוכת טווח" | צילום: יח"צ תל-נוף

קפיצת מדרגה
סיום תהליך הסמכת קו הייצור של יא"א 22 לתקן האיכות As9100 חייב שינוי משמעותי בתרבות הארגונית של היחידה. "בחרנו לצאת לשינוי מתוך נקודת עוצמה יחידתית המבוססת על הסמכות שהיו קיימות כבר בתקן האיכות החיל-אווירי וכארגון המשפיע על בטחון המדינה ועל כשירותו של חיל-האוויר", הסביר אל"ם גדי. "תוצרי השינוי ניכרים באין סוף מישורים. אנשי היחידה נאלצו לשנות הרגלים, לשפר כישורים ולשתף פעולה באופן אפקטיבי עם עמיתיהם. נהלים ושיטות פעולה עודכנו, מדדים הוגדרו וחודדו וכלי ניהול חדשים הוספו".

"ישראל הפכה למעצמה במספר הארגונים המחזיקים בתעודת הסמכה כזאת, כ-300 במספר, והדברים מקבלים משנה תוקף חזק יותר כשמדובר בחיל-האוויר", אמר אלי כהן-קגן, מנהל אגף איכות והסמכה במכון התקנים. "ברוב המקומות אין ביקורת חיצונית לעמידה בתקנים, לכן ההחלטה שקיבלה היחידה להסמיך עצמה לתקן הייתה החלטה לא שגרתית. ביום קבלת התעודה היחידה קפצה אלף מונים מבחינת הביטחון באיכות התוצרים שלה. ההסמכה מהווה הוכחה שכל הנהלים והתהליכים ביחידה עומדים בסטנדרט המתקדם ביותר".


במסגרת תהליך ההסמכה עברה היחידה שינויים רבים. "תוצרי השינוי ניכרים באין סוף מישורים" | תמונת ארכיון

"בקו אחד עם יצרניות התעופה הגדולות בעולם"
התעדה נעשית לאחר יישום של תהליך פנים ארגוני בו מוטמעת בהצלחה, בהתאם לדרישות התקן, מערכת ניהול איכות בתעופה, חלל וביטחון. לצורך התנעת התהליך, נעשתה עבודת הכנה ונלמדו דרישות התקן. כמו כן, התבצע מבדק שלב א' על ידי מכון התקנים הישראלי לבחינת הפערים. בסופו של תהליך סוקרים בלתי תלויים של מכון התקנים הישראלי ביצעו מבדק בן ארבעה ימים המאשר התאמה של מערכת ניהול איכות בתעופה, חלל וביטחון ביחידה לדרישות התקן.

"התחלנו במיפוי והסתכלות על התעשיות הביטחוניות המחזיקות בתקן", אמר סא"ל ד"ר עופר לוי, מפקד גף חקירות ביחידה שהוביל את התהליך. "היחידה פועלת כל כך הרבה שנים על-פי תרבות ארגונית אחת והמשמעות של ההחלטה הזאת הייתה להפוך אבן על אבן ולערוך התאמות בדי-אן-איי המושרש ביחידה תוך מיקום היחידה בקו אחד עם יצרניות התעופה הגדולות בעולם. היום אנחנו עומדים בסיומו של תהליך אינטנסיבי בפרק זמן קצר ביחס לכל ארגון שאי פעם נכנס לתקן זה".


בקו אחד עם יצרניות התעופה הגדולות בעולם: כלי-הטיס המגיעים ליחידה זוכים לחיים חדשים | תמונת ארכיון