40 שנים של געגוע: זוכרים את אסון הנ"ד

17.05.2017 | מערכת אתר חיל-האוויר
40 שנים חלפו מאז התרסקות מסוק "יסעור" של טייסת "מובילי הלילה" באזור בקעת הירדן. אתמול נערך טקס לזכרם של 54 החיילים אשר מצאו את מותם בתאונה, במעמד נשיא המדינה והרמטכ"ל. "עלינו לעשות הכול כדי להיות מאומנים יותר ופגיעים פחות"

10 במאי 1977, שעת לילה. מסוק "יסעור" (CH-53) של טייסת "מובילי הלילה" ממריא מאזור בקעת הירדן בתום תרגיל עוצבתי משולב של חטיבת הצנחנים. דקות ספורות לאחר ההמראה הוא מנמיך את מעופו, פוגע במדרון הגבעה ומתרסק. 54 החיילים, בהם 44 קצינים מגדוד 890 ועשרה אנשי צוות-אוויר, נהרגים.

ממשיכים את הדרך
ארבעה עשורים חלפו מאז אותה תאונה קטלנית, שלימים כונתה "אסון הנ"ד", ובצה"ל ובחיל-האוויר בפרט ממשיכים להפיק לקחים, לזכור את שאירע וללוות את משפחות החללים. אתמול התקיים טקס לזכרם של הנופלים במעמד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, וראש המטה הכללי, רא"ל גדי איזנקוט.

"40 שנה חלפו מאז התדפקו המבשרים על דלת ביתכם, מבשרים לכם את הנורא מכול, 40 שנה של געגוע וחסר", אמר נשיא המדינה. "המחויבות שלנו לשלום חיילנו היא גם המחויבות שלנו לחסוך את התאונות באימונים. 40 שנה חלפו ואנו מבטיחים: לא השלמנו ולא נוכל להשלים עם נפגעים באימונים בצה"ל. עלינו לעשות הכול כדי להיות מאומנים יותר ופגיעים פחות".

"מפקדינו וחיילינו העומדים על המשמר היום ממשיכים את דרכם של יקיריכם, של 44 לוחמי הצנחנים ועשרת לוחמי צוות-האוויר שנגדעו מאיתנו באותו לילה כואב", הוסיף הרמטכ"ל. "לאור המורשת שהותירו לנו הנופלים, יוסיפו דורות של לוחמים לצעוד באחריות למימוש ייעודו של צה"ל - להגן על המדינה, להבטיח את הקיום שלה, ואם נידרש לכך - להכריע מלחמה".


"לאור המורשת שהותירו לנו הנופלים, יוסיפו דורות של לוחמים לצעוד באחריות למימוש ייעודו של צה"ל" | צילום: דובר צה"ל 

אחריות גדולה על הכתפיים
עד תאונת המסוקים, שהתרחשה 21 שנים לאחר מכן, נחשב אסון הנ"ד לתאונה האווירית הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל. בטייסת "מובילי הלילה" מספרים כי ההתרסקות עודנה מהדהדת ומזכירה מידי יום את האחריות הכבדה אותה נושאים אנשיה. "המשימה שלנו משותפת למשימת הכוחות הקרקעיים, אנחנו צריכים להנחית אותם בשלום ביעד ולהחזיר אותם בבטחה לבסיסם", אמר מפקד הטייסת, סא"ל בן. 

לאחר התאונה הוקמה ועדת חקירה שבעקבות ממצאיה שונו נהלי הטיסה. אחד מהשינויים שנכנסו לתוקף היה הגבלת מספר החיילים שיכול לשאת מסוק הסער ל-33 לוחמים בלבד נוסף על שלושת אנשי הצוות. "את התאונה אנו לומדים כחלק ממורשתה המבצעית והבטיחותית של הטייסת. היא היוותה אבן דרך משמעותית במגבלות הטיסה עם לוחמים בעיקר בהקשרי גובה הטיסה וניהול הסיכונים באימונים", פירט סא"ל בן. "זוהי חובתנו לזכור ולא לשכור - להזכיר, ללמד וללמוד על מנת שנוכל להיות טובים יותר ולא נחזור על טעויות העבר. האחריות גדולה ואנו מממשים אותה יום-יום".


"זוהי חובתנו לזכור ולא לשכוח. האחריות היא גדולה ואנו מממשים אותה יום-יום" | תמונת ארכיון