בראש הכוח: מפקדי משימות כטמ"ם

18.04.2017 | נדב שחם ואיתם אלמדון
מתוך קרונות ההפעלה של טייסות הכטמ"ם יוצאות לפועל מגוון רחב של משימות עליהן אמון המערך. הכירו את האנשים המפקדים על הצוותים המפעילים את כלי-הטיס בשגרה ובחירום, אשר מייצגים את מדיניות חיל-האוויר בשטח

רבים לא יודעים, אך כמו שבמשימה בה משתתפים זוג מטוסי קרב ישנו מטוס מוביל, גם בקרון ההפעלה ישנה היררכיה מסוימת. לצד מפעיל הכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) יושב מפעיל ותיק המשמש כמפקד המשימה ואחראי על כלי-הטיס, על המפעיל שלצדו ועל המשימה עצמה. "המפעיל לרוב יהיה זה שיטיס את המטוס ואת מערכותיו, ומפקד המשימה יהיה אמון על קבלת ההחלטות, יהווה את הסמכות הפיקודית באירוע ובמקרה הצורך יטיס בעצמו את המטוס", הסביר סגן דניאל, מפקד משימה בטייסת המפעילה הרמס 450 והרמס 900 ("כוכב"). 


"מפקד המשימה יהיה אמון על קבלת ההחלטות ויהווה את הסמכות הפיקודית בעת אירוע" | תמונת ארכיון

אחריות רבה על הכתפיים
אנשי מערך הכטמ"ם אמונים על משימות שונות, החל מהמראה והנחתה של כלי-הטיס הנעשית על ידי מטיסי החוץ ועד משימות חוזי והכוונת כוחות האש ליעדם. בשל ריבוי המשימות, מחולקים המפקדים על פיהן. "במשימת החוזי אנו נדרשים לחפש ולאתר אובייקטים מסוימים על פי בקשת הצרכנים העולים מולנו", ציין סגן דניאל. משימת החוזי יכולה לעסוק במעקב אחר בכירים, בסריקת מטרות או באיתור משגרי רקטות. בעת ההמראה וההנחתה, המפעילים בקרון ובראשם המפקד מפקחים על התהליך ויכולים לשלוט בו במקרה הצורך על ידי המתגים השונים. 

"האחריות המוטלת על מפקדי המשימה היא רבה. התפקיד מאתגר אף יותר בלחימה בה נדרשים להיות חדים מאוד. הכול רגיש יותר והשמיים עמוסים, לכן צריך להיות בערנות מתמדת", אמר סגן דניאל. רס"ן גיל, מפקד משימה בטייסת "הנשר הלבן" המפעילה את כטמ"ם ה"איתן" (הרון TP), הוסיף: "מפקד המשימה אחראי על ניהול הקשר עם הצרכן, עם כלי-טיס אחרים שעובדים במקביל, עם הכוחות הקרקעיים, עם המבצעים ועם תא השליטה. למעשה, הוא מנהל את כל 'יחסי החוץ' של המשימה ואת הפעילות בתוך התא".


האחריות המוטלת על מפקדי המשימה היא רבה. "מנהלים את 'יחסי החוץ' של המשימה ואת הפעילות בתא" | תמונת ארכיון

דרכו של מפקד משימה
לאחר שנה בטייסת עוברים המפעילים המיועדים לתפקיד קורס מפקדי משימה שאורכו למעלה משלושה חודשים. במהלכו הם לומדים חומר עיוני ומתמקצעים באמצעים הטכנולוגיים המורכבים על הכטמ"ם. כמו כן הם מתמודדים מול סוגיות שונות שהם עלולים להיתקל בהן בזמן אמת. "בשלב הראשון אתה לא מתחיל לפקד לבד על המשימות, אלא אתה מצטרף לקרון מפקד משימה ותיק יותר המשגיח על התהליך", סיפר סגן דניאל. 

"מפקד המשימה אחראי גם על בטיחות כלי-הטיס וגם על ניהול המשימה עצמה. אם להשוות לעולמות קרובים בחיל-האוויר, זה קצת דומה לקברניט וטייס משנה במערך המסע"ר (מסוקי-סער) או התובלה", אמר רס"ן גיל. "בקבועי זמן קצרים מרחב ההחלטה של מפקד המשימה הוא אינסופי. בקבועי זמן ארוכים יותר נכנסים פקטורים שונים כמו תא השליטה, מפקד הטייסת, מנהל הלחימה וגורמים נוספים. יחד עם זאת, המילה האחרונה תמיד תהיה שלי ואני צריך לתת עליה את הדין, לטוב ולרע".


"אם להשוות לעולמות קרובים בחיל, זה קצת דומה לקברניט וטייס משנה במערך המסע"ר או התובלה" | תמונת ארכיון

בגרות, אחריות וניסיון
שעות הטיסה הארוכות בהן שוהה הכטמ"ם באוויר, הטיסה הגבוהה והאמצעים הנתלים עליו, מהווים אתגר משמעותי בעבור מפקדי המשימה במערך בכלל ובקרב מפעילי ה"איתן" בפרט.

לדברי רס"ן גיל, "במערך ה'איתן' השיקולים בביצוע המשימה הם שונים, כאשר שלמות המטוס וחזרתו הבטוחה בנחיתה מהווים פקטור משמעותי. למשימות מערך ה'איתן' יש אופי מעט שונה, הצרכנים איתם אנחנו עובדים ושיתופי הפעולה שאנחנו מבצעים במסגרת המשימות הללו הם אחרים לעומת שאר מערך הכטמ"ם. כמפקד משימה נדרשים ממני בגרות, אחריות, ניסיון ושיקול דעת. אמנם במהלך השנים ירדו והתווספו סמכויות למפקד המשימה בהתאם לשינויים במערך, אך הווקטור המרכזי נשאר זהה - ניהול המשימה וקבלת החלטות. זה לא השתנה וככל הנראה גם לא ישתנה".


"במערך ה'איתן' השיקולים הם שונים, אך הווקטור המרכזי נשאר זהה - ניהול המשימה וקבלת החלטות" | תמונת ארכיון