אנשי צוות האוויר שאתם לא מכירים

12.02.2017 | טל גלעדי
הם היחידים בקורס הטיס הטסים על מטוסים מבצעיים, הם חניכים בבית הספר לטיסה אבל מוכשרים בבסיס נבטים, לומדים לעבוד בצוות וידועים בניהול מערכות יחסים טובות גם מחוץ למטוס. בטייסת נווטי תובלה ומכוננים מכשירים את הדור הבא של מערך התובלה הכבדה

"אף אחד לא מתגייס לקורס-טיס בשאיפה להיות מכונן או נווט תובלה, כולם רוצים להיות טייסי קרב וטייסי מסוקים", מגלה רס"ן איתי, מפקד טייסת נווטי תובלה ומכוננים (נתו"ם) בבית הספר לטיסה (ביס"ט) ונווט תובלה בטייסת "אבירי הציפור הצהובה". מדובר במחשבה מוכרת. סיום קורס-טיס והשתלבות בתפקיד שאיננו מטיס מעוררים שאלות אצל רבים וביניהם גם אצל צוערים הממוינים לתפקידים אלה, אך די בגיחת משימה פשוטה במטוסי התובלה כדי להבין את חשיבותם של אנשי הצוות הללו להצלחת המשימה ואת השתלבותם הטבעית בטייסות המבצעיות ובחיל-האוויר בכלל. 


חשיבותם והצלחתם של נווטי התובלה והמכוננים ניכרת אף בגיחת משימה פשוטה | צילום: סליה גריון

בלי הנחות
בעוד חניכי הביס"ט מוכשרים ברובם באמצעות מטוסים היעודים להדרכה, גיחות ההדרכה של צוערי טייסת נתו"ם מתבצעות במטוסי ה"קרנף" (הרקולס C-130), ה"ראם" (בואינג 707) וה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) במטרה להכשירם עוד מטיסותיהן הראשונות לתפקיד שימלאו בטייסות המבצעיות. "לטוס במטוס מבצעי כבר בהתחלה מחייב אותם להיות ברמה של איש צוות-אוויר מן המניין כי הפלטפורמה והצוות שטס עימם 'לא עושה להם הנחות'", אומר רס"ן איתי.

בכל קורס-טיס מסיימים בודדים במקצועות נווטי התובלה והמכוננים. בוגרים אלה נדרשים לנתח כמות גדולה של נתונים, להבין ולחוש את האנשים שאיתם הם עובדים ואת הטכנולוגיה אותה הם מפעילים. בשבועות הראשונים עוסקים החניכים בהכרת המטוס על מערכותיו הרבות, כאשר הבנת כל מרכיב ופרט במטוסי התובלה המרובדים ולמידת כמות חומר נכבדת תוך זמן קצר, מאפשרת להם מאוחר יותר להפוך את השלם לגדול מסך חלקיו. 

בהמשך הם ממריאים לגיחות בארץ ומחוצה לה ונדרשים לייצר תקשורת עם גורמי חוץ. בשבועות האחרונים הם מנצלים את הידע שרכשו להצלחה במשימות ותרחישים מגוונים כמו הנחתת כוחות, הצנחת אפסניות, תדלוק אווירי וטיסה במזג אוויר סוער ביום ובלילה. "בטיסות כאלה החניכים נדרשים להשיג תוצאה סופית או לפתור בעיה כלשהי שצצה במטוס או בנתיבי הטיסה", מציין רס"ן איתי. "אחרי הקורס הם ממשיכים להעמיק את הידע בפלטפורמה שאותה הם מפעילים עוד מהקורס וכך הם מגיעים לטייסות כשרמתם גבוהה מאוד".


בוגרי נתו"ם נדרשים בין היתר לנתח כמות גדולה של נתונים ולחוש את האנשים שאיתם הם עובדים | צילום: סליה גריון

טייס, נווט, מכונן ומה שביניהם
במהלך שלבי הראשוני והמתקדם בקורס טסים הצוערים למאמני טיסה בארצות הברית, באיטליה ובבלגיה לטובת התמקצעות בתפקידם ודימוי תפעול מצבי חירום. שם, הם יכולים להתנסות בהתמודדות מול תקלות שאינן ניתנות לתרגול בטיסה משיקולי בטיחות כמו כיבוי מנועים ונחיתת חירום. 

עבודת צוות לצד ידע ומקצועיות אלו היסודות למכוננים ולנווטים כאחד, והם נדרשים לתקשורת טובה בידיעה שפרט אחד שיתנו או יחסירו ישפיע על המשימה כולה ועל הבטיחות שלהם ושל האנשים במטען המטוס. מורכבות נוספת הקיימת בקוקפיט "מרובה משתתפים" הינה שמשימה זהה שתבוצע היום בהרכב קוקפיט אחד, תראה אחרת ביום אחר כשההרכב יתחלף. האופן או העיתוי בו מוצג המידע על ידי איש הצוות לעיתים משמעותית יותר מתוכן המידע מכיוון שהיא משפיעה על האינטראקציה בתא לכל אורך המשימה. 

נראה שבאופן טבעי מדובר באנשים בעלי אינטליגנציה רגשית ומודעות סביבתית גבוהה. הרבה מהצוערים בטייסת מעידים על הצלחה וזרימה במערכות יחסים בינאישיות גם מחוץ לחיים הצבאיים ולעולם הטיסה", חושף רס"ן איתי. "זהו אחד מהקסמים הקיימים במערך התובלה. לומדים להבין את צורכי האחר, להקשיב, לדעת מה האדם שלידם רוצה או חווה מבלי להשתמש במילים".


עבודת צוות, ידע ומקצועיות הם המאפיינים מכוננים ונווטי תובלה. "אחד מהקסמים המאפיינים את המערך" | צילום: סליה גריון

לראשונה בביס"ט: קורס נווטי "שמשון"
נווטי תובלה מופקדים על תכנון המשימה, על ניהול הצוות באוויר ועל בקרת ההטסה, הזמנים ותמונת המודיעין. אם ישנו איום באזור מסוים, למשל, נווט התובלה ידע לתכנן נתיב טיסה חדש בהתאם לתנאי השטח הקיימים ולמשימה. "בעוד ב'קרנף' המכונן הוא זה האחראי על הפעלת מערכות המטוס, היעדר תפקיד זה במטוס ה'שמשון' מחייב את שאר אנשי הצוות לקחת על עצמם את תפקיד המכונן. סביב זה נוצר תפקיד חדש בחיל-האוויר, נווט 'שמשון', והוגדרה לו תכנית לימוד ייחודית השונה מזאת של נווטים ב'קרנף' שכן נוספו לו תחומי אחריות נוספים", מספר סרן אסף, מפקד קורס נווטי "שמשון" ונווט תובלה בטייסת "הפילים". 

טייסת "הפילים" קיבלה לאחרונה מטוס "שמשון" נוסף. קליטת המטוסים שהחלה לפני כמעט שלוש שנים צפויה להסתיים בשנת 2018, ובעודם צוברים כשירויות מתקדמות שירחיבו את אחיזת ה"שמשון" במערך התובלה הכבדה, צוותי המטוס משקיעים מאמצים בלמידת יכולותיו ובפיתוח כשירותו המבצעית. 


בזמן איום נווט התובלה ידע לתכנן נתיב טיסה חדש בהתאם לתנאי השטח הקיימים ולמשימה | צילום: סליה גריון

כאן כדי להישאר
השיבוץ בטייסת נתו"ם מעלה לעיתים תחושות מעורבות אצל פרחי הטיס סביב ההתחלה אך לדבריו של רס"ן איתי, "החניכים מבינים מהר מאוד שהגיעו לעולם תוכן מעניין ועשיר הדורש מהם הרבה ומדגיש את יכולותיהם הגבוהות. הם עולים לטיסות השקפה ומגלים את המקצוע, אחרי זה הם לא רוצים ללכת לשום מקום אחר".

צוערי הטייסת בשלב המתקדם מציירים תמונה דומה. "יוצא לי להסתכל על נווטים סדירים בטייסות וזה ממלא אותי בהשראה, אני מבינה שבמקום הזה אני רוצה להיות", אומרת הצוערת דפנה. "כצוות אוויר במערך אתה עובר תדריך עם הלוחמים ומרגיש במרכז המשימה", מוסיף הצוער דן. "זוהי הזדמנות להיות מעורב בעשרות משימות מיוחדות כבר מיד לאחר קורס הטיס".

מרכזי הכובד של מערכים רבים יזוזו בשנים הקרובות כתוצאה מהמעבר לפלטפורמות מאוישות מרחוק, מה שמעלה שאלות גם על עתידו של מערך התובלה. נראה שאף אחד אינו מעלה על דעתו שכלי-טיס מאויש מרחוק ינחית יחידת קומנדו בשטח אויב או יחלץ פצועים וכך בהתאמה, לפחות בעתיד הנראה לעין, מערך מסוקי הסער והתובלה ימשיכו להיות מובלים בידי בני האדם. למכוננים ולנווטי התובלה, מחכות עוד גיחות רבות בהן יבצעו משימות לאומיות וסודיות במקומות ידועים וסמויים, קרובים ורחוקים.


"יוצא לי להסתכל על נווטים סדירים בטייסות וזה ממלא אותי בהשראה" | צילום: סליה גריון