עובדיה הררי, מנהל פרויקט "הלביא", נפטר

16.07.2012 | מערכת אתר חיל-האוויר
עובדיה הררי, חתן פרס ישראל לטכנולוגיה והנדסה, היה אחד מעמודי התווך של התעשייה האווירית. הוא היה המנהל והמהנדס הראשי של מטוס הקרב הישראלי "הלביא" וניהל את מפעל הייצור של ה"חץ". אתמול הוא הלך לעולמו

פרופסור עובדיה הררי הלך אמש לעולמו, בגיל 68. הוא עלה לישראל ממצרים בגיל 14, ומאוחר יותר התקבל לעתודה אקדמית והפך למהנדס אווירונאוטי בחיל-האוויר. לימים, הפך לאחד המהנדסים הבולטים בתעשייה האווירית: הוא היה המהנדס הראשי בפרויקט מטוס הקרב הישראלי, "הלביא", וניהל את מפעל "מלמ" שייצר את טיל החץ. על מאמציו זכה הררי פעמיים בפרס ביטחון ישראל. ב-2006, הצטרף כפרופסור חבר לסגל הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון.

החמקן של שנות ה-80
ב-1986 יצא "הלביא", מטוס קרב תוצרת התעשייה האווירית הישראלית, להמראת בכורה. "היו בו הקווים הראשונים בתחום חתימות מכ"ם", סיפר עובדיה הררי ז"ל לבטאון חיל-האוויר, כשהיה סמנכ"ל התעשייה האווירית. "העניין הזה חדר לתודעה העולמית רק עם כניסתו של חמקן ה-F-17, בעוד שאנחנו חשבנו כבר אז במושגים האלה. שינוי הצורות הגיאומטריות של כונס האוויר הקטינה את החתימה הקדמית פי עשרה. הקטנת טווח הגילוי שלו מ-50 ק"מ ל-30 ק"מ הקטינה משמעותית את היכולת של סוללות טילי קרקע-אוויר לזהות אותו ולפגוע בו".